Registrul spaţiilor verzi, proiect fără final la Primăria Timişoara

Parc Central TimisoaraRegistrul spaţiilor verzi – aplicaţia care i-ar permite Primăriei să ştie exact ce suprafaţă de parcuri şi terenuri cu vegetaţie deţine şi să plătească lucrări de amenajare în cunoştinţă de cauză – e tot în lucru, de ani buni. Asta, deşi Curtea de Conturi a cerut definitivarea acestei baze de date, după ce inspectorii financiari au descoperit anomalii legate de plata şi efectuarea unor lucrări de amploare şi costisitoare. Primăria s-a limitat la luarea la cunoştinţă a neregulilor, contestarea rapoartelor de control în instanţă şi realizarea unor acţiuni de control proprii, din care a reieşit că… totul este în regulă.

 

Un document, tot în lucru, de ani buni

În urma ultimelor audituri realizate la Primăria Timişoara, Curtea de Conturi a solicitat Municipalităţii să realizeze aplicaţia de inventariere a spaţiilor verzi din oraş, depistând la controalele din ultimii ani numeroase nereguli legate de amenajarea spaţiilor verzi. Auditorii au ajuns la concluzia că Primăria nu are o evidenţă clară a spaţiilor verzi din oraş. Oficialii acestei instituţii spun că autorităţile publice locale nu au realizat Registrul local al spaţiilor verzi şi nici nu l-au actualizat ori de câte ori au intervenit modificări în structura terenurilor definite ca spaţii verzi şi a celor degradate, posibil a fi reabilitate ca spaţii verzi, deşi legea obligă la acest lucru.

Simion Mosiu„De ani de zile, se spune că se realizează registrul spaţiilor verzi, evidenţa electronică a locurilor de veci din Timişoara şi inventarierea semnelor de circulaţie plătite din bani publici de către Primărie. Faptul că de atâta timp nu se mai finalizează aceste aplicaţii mă face să cred că există interese. Probabil că, dacă totul s-ar clarifica, nu ar mai exista posibilitatea ca banii publici să se scurgă spre tot felul de băieţi deştepţi, abonaţi la contracte publice.”

Consilier local P.D.L.Simion Moşiu

Ca atare, Curtea de Conturi a solicitat remăsurarea tuturor spaţiilor verzi, actualizarea Cadastrului Verde, realizarea Registrului spaţiilor verzi, care să conţină identificarea exactă a fiecărei parcele verzi, stabilirea exactă a vegetaţiei existente şi evaluarea acesteia. Ceea ce, mai spune Curtea de Conturi, ar permite şi realizarea unei inventarieri reale a zonelor cu vegetaţie din Timişoara, ce trebuie întreţinute. Din această solicitare a reieşit clar că, la fel ca şi în cazul semnalizării rutiere stradale, Primăria nu prea ştie pe ce cheltuie banii, pentru că nu există o evidenţă clară a spaţiilor verzi ce trebuie întreţinute.

TIMPOLIS a realizat o solicitare de informaţii publice în care a cerut Primăriei Timişoara să precizeze în ce stadiu se află Registrul spaţiilor verzi şi când se estimează că această aplicaţie va fi finalizată. Răspunsul primit e acelaşi cu cel dat de ani de zile şi consilierilor locali care au pus aceeaşi întrebare: „se lucrează”. „Serviciul Spaţii Verzi şi Locuri de Joacă, din cadrul Direcţiei de Mediu, împreună cu Serviciul Banca de Date, din cadrul Direcţiei de Urbanism, au demarat operaţiunea de realizare a Registrului Local al Spaţiilor Verzi prin formatarea Cadastrului Verde şi realizarea ortofotoplanimetriei”, ne-a comunicat Primăria. Nu ne-a fost, însă, indicată o dată, măcar estimativă, de finalizare a acestei aplicaţii.

Consilierul local P.D.-L. Simion Moşiu susţine că Primăria ar fi reuşit să economisească sume importante din bugetul local dacă, la fel ca şi în cazul semnalizării rutiere, ar fi păstrat o evidenţă electronică clară a lucrărilor efectuate pe bani publici, dar, în opinia sa, există interese la nivelul unor funcţionari din Primărie ca aceste aplicaţii de evidenţiere să nu se finalizeze prea repede. „De ani de zile se spune că se realizează registrul spaţiilor verzi, evidenţa electronică a locurilor de veci din Timişoara şi inventarierea semnelor de circulaţie plătite din bani publici de către Primărie. Faptul că de atâta timp nu se mai finalizează aceste aplicaţii mă face să cred că există interese. Probabil că, dacă totul s-ar clarifica, nu ar mai exista posibilitatea ca banii publici să se scurgă spre tot felul de băieţi deştepţi, abonaţi la contracte publice”, spune Simion Moşiu.

Aşadar, nu doar la Registrul spaţiilor verzi Primăria Timişoara are restanţe, în ciuda controalelor Curţii de Conturi, care au demonstrat că sunt probleme. Curtea de Conturi a solicitat Primăriei achiziţionarea şi implementarea unui sistem informatizat care să poată genera planuri de situaţie (utilizate pentru justificarea antemăsurătorilor şi a listelor cu cantităţile de lucrări anexate caietelor de sarcini). De asemenea, a cerut gestionarea şi recepţia lucrărilor executate în spaţiile verzi ale Municipalităţii şi în zonele adiacente drumurilor municipale, în baza planurilor de situaţie. Această aplicaţie ar fi trebuit realizată de multă vreme de către Direcţia de Mediu, ţinând cont de faptul că Municipalitatea a cheltuit sume considerabile în ultimii ani pe tot felul de aplicaţii informatice.

Nereguli fără vinovaţi, la Parcul Copiiilor

Parcul Copiilor TimisoaraAnul trecut, la ultimul raport legat de gestionarea finanţelor publice locale, Curtea de Conturi a făcut publică o informaţie care a cauzat şi mai multe discuţii legate de controversata reabilitare a Parcului Copiilor din Timişoara, al cărui deviz de lucrări a trebuit suplimentat pe ultima sută de metri cu peste 200.000 de euro, din cauza unor aşa-zise lucrări neprevăzute.

Auditorii publici ai Curţii de Conturi au constatat că, la acelaşi parc, Primăria Timişoara a plătit de două ori aceleaşi lucrări – o dată deţinuţilor Penitenciarului Timişoara şi încă o dată unor firme care şi-au revendicat acele lucrări, deşi nu le prestaseră. Curtea de Conturi a remarcat, în plus, “lipsa documentelor justificative – excepţie făcând facturile fiscale şi bonurile de lucru – documente întocmite de penitenciar pentru a atesta exactitatea şi realitatea sumelor datorate – în ceea ce priveşte execuţia contractului de reabilitare a Parcului Copiilor”. Auditorii au precizat că s-au consumat în mod nejustificat resurse financiare publice în sumă de peste 642.000 de lei, sumă dată de utilizarea în 208 zile, din 30 mai 2011 până în 31 mai 2012, deci pe toată durata contractului de execuţie a investiţiei  din Parcul Copiilor.

Deşi această faptă constatată este extrem de gravă, cu un prejudiciu semnificativ, mai mulţi consilieri locali spun că Primăria nu a dat de înţeles că ar fi luat măsuri de sancţionare a celor vinovaţi de cheltuirea nejustificată a mai mult de jumătate de milion de lei din bugetul local. Aceştia mai spun că nu le-a fost pus la dispoziţie vreun raport din care să reiasă că ar fi fost anchetată această problemă ar fi fost sancţionaţi funcţionarii vinovaţi care au cauzat acest prejudiciu.

Am solicitat lămuriri Primăriei, cerând să ni se spună ce măsuri s-au luat în cazul lucrărilor în valoare de 650.000 de lei din Parcul Copiilor, despre care Curtea de Conturi a constatat că s-au plătit de către Primăria Timişoara de două ori, Penitenciarului Timişoara şi unei firme de specialitate, precum şi care au fost principalele concluzii ale Primăriei Timişoara în urma anchetei interne legate de reabilitarea Parcului Copiilor. Primăria ne-a răspuns că se războieşte în instanţă, dar nu cu eventualii vinovaţi, ci cu Curtea de Conturi.

Cât despre controlul Primăriei legat de acest parc, din nou, totul a ieşit bine, în opinia Municipalităţii. „Urmare a verificărilor efectuate s-a constatat că, în urma dezafectării Parcului Copiilor, ca urmare a trecerii acestuia din patrimoniul S.C. Horticultura S.A. în patrimoniul Primăriei, fierul rezultat a fost valorificat de către Horticultura S.A., conform procedurilor legale”, susţin reprezentanţii Municipalităţii.

Reabilitarea Parcului Copiilor a generat controverse legate de creşterea cu aproape un milion de lei a devizului de lucrări, şi asta, pe ultima sută de metri. La fel, problemele identificate ulterior de Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, care stabilea că o parte din instalaţiile amplasate în zonă ar fi periculoase.

Bani mulţi înghiţiţi de spaţiile verzi

Lipsa unor evidenţe clare poate fi şi explicaţia pentru care sumele estimate de către Primăria Timişoara pentru diverse lucrări legate de spaţii verzi sunt foarte mari. Anul trecut, Municipalitatea anunţa că vrea să achiziţioneze servicii de întreţinere pentru parcurile şi spaţiile verzi, de peste 30 de milioane de lei, iar pentru tăieri de corecţie a pomilor, de 3,5 milioane de lei, cele de întreţinere a locurilor de joacă şi a spaţiilor special amenajate pentru câini ajungând la 4,5 milioane de lei.

O parte din aceste costuri au iscat nedumeriri chiar la nivelul conducerii Primăriei, deşi anunţurile de intenţie de achiziţie sunt postate chiar pe site-ul Municipalităţii. O parte cel puţin a Consiliului Local dă asigurări că va fi cu ochii pe aceste contracte, pentru că nu o dată au fost generate controverse legate de contractele de amenajare de parcuri şi spaţii verzi.

Exemplul de notorietate este cel legat de amenajarea Parcului Doina, în urmă cu câţiva ani, când, susţin unele voci din Consiliul Local, s-a constatat că s-ar fi putut face cu 40% din preţ. Consilierii locali au cerut, în cazul acestui parc, explicaţii pentru un tarif de 55.000 de euro pentru servicii de organizare de şantier, precizând că nu are de ce să coste aşa de mult organizarea de şantier pentru un parc care, oricum, arăta destul de bine şi înainte de modernizare. Ulterior, după ce au apărut aceste discuţii în Consiliul Local, devizul estimat iniţial a mai scăzut.

Şi acum Primăria Timişoara continuă să cheltuie destul de mult pe parcurile, scuarurile şi rondourile cu flori. Anul trecut, Municipalitatea Timişoara a cheltuit pe spaţii verzi peste 17 milioane de lei.

Print Friendly, PDF & Email