Refacerea nodului hidrotehnic de la Sânmihai depinde de un nou punct de frontieră

Proiectul legat de refacerea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, esenţial pentru navigarea în bune condiţii pe Bega, depinde amenajarea de piste de biciclete până la Zrenjanin. Proiect pentru care nu sunt obţinute toate avizele de la partenerii sârbi, în vederea amenajării unui nou punct de trecere a frontierei.

 

Persistă semnele de întrebare

Deşi contractul care vizează reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român a fost semnat, zilele trecute, la Direcția Apelor Banat, finanţarea nu este sigură. Pentru că acest proiect este luat „la pachet” cu realizarea de piste de biciclete până la Zrenjanin. Aici lucrurile sunt mai complicate pentru că, deşi există o aprobare de principiu pentru înfiinţarea unui nou punct de trecere a frontierei, încă nu s-a dat acordul oficial al părţii sârbe.

„Rămâne acceptarea de la vecinii noștri sârbi a problemei cu memorandumul cu trecerea frontierei. Dacă partea sârbă nu își dă acordul până la 30 decembrie, se reziliază”, declară Titu Bojin, directorul Direcției Apelor Banat.

„Din partea autorităţilor sârbe a existat întotdeauna deschidere legată de deschiderea de noi puncte de trecere a frontierei. Din păcate, până acum doi ani, când s-au făcut demersuri în acest sens, a trecut o foarte lungă perioadă de timp în care nu s-a mai deschis niciun punct de trecere. Este nevoie de legături mai multe şi mai bune cu Serbia, după cum este nevoie şi de acea autostradă promisă Timişoara – Belgrad. Sunt proiecte existente de peste zece ani legate de deschiderea de noi puncte de trecere a frontierei, pe care noi le-am susţinut şi pentru care am făcut demersuri”, spune fostul deputat timişean Slavomir Gvozdenovici, reprezentant al minorităţii sârbe din Banat.

 

Un proiect complicat

În urmă cu câteva săptămâni se atrăgea atenţia asupra faptului că proiectul de aproape şapte milioane de euro, pentru reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, este în pericol să se anuleze, din cauza lipsei unui acord între Ministerele Afacerilor Externe din Serbia și România. Acest acord este necesar pentru continuarea finanțării, iar partea românească aferentă acestui proiect este mult mai importantă, vizând această lucrare hidrotehnică de amploare, în timp ce pentru partenerii sârbi din proiect s-ar prelungi pistele de bicicletă deja create în România.

Proiectul „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega” are impact transfrontalier. Partenerii români și sârbi ai proiectului și-au propus să reabiliteze Canalul Bega, care va redeveni astfel navigabil, așa cum era el cunoscut înainte de 1958, an când navigația pe canal în sectorul românesc a fost închisă.

Proiectul are o valoare totală de 13.878.000 de euro, din care părții române îi revin 7.000.000 de euro.

Reprezentanții ABAB spun că în cadrul acestui proiect strategic de navigabilitate se impune și existența unui acord guvernamental interstatal privind deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei româno-sârbe, naval, pe Canalul Bega, dar și terestru, incluzând și pista de cicloturism.

Conform mai multor consilieri locali timişoreni, pentru succesul proiectului este esenţială reabilitarea ecluzei de la Sânmihaiu Român, care ar preveni acumularea de sediment în canal. Altfel, colmatarea canalului ar putea pune sub semnul întrebării inclusiv investiţiile făcute până acum de Primărie în reabilitarea canalului.

Print Friendly, PDF & Email