Reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu, din nou pusă pe pauză

Un proiect de peste 6,9 milioane de euro, destinat reabilitării nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, extrem de important pentru navigația de pe Bega, ar putea fi pierdut din cauza lipsei unui acord între Ministerele de Externe din România și Serbia.

 

Alți bani pierduţi?

Proiectul de aproape 7 milioane de euro, pentru reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, este în pericol să se anuleze, din cauza lipsei unui acord între Ministerele Afacerilor Externe din Serbia și România. Acest acord este necesar pentru continuarea finanțării, iar partea românească aferentă acestui proiect este mult mai importantă, vizând această lucrare hidrotehnică de amploare, în timp ce pentru partenerii sârbi din proiect s-ar prelungi pistele de bicicletă deja create în România.

„Beneficiem în continuare, dacă reușim să semnăm proiectul IPA, ceea ce va fi delicat, pentru că este condiționat de acordul cu Serbia a Ministerului român de Externe. Vom reuși să facem și nodul hidrotehnic de la Sânmihai și, sigur, punctul de trecere vamală, pentru că acest proiect al pistei de biciclete este în oglindă cu investiția de la sârbi, care va fi făcută acum, în etapa a doua a programului. Noi avem nevoie să facem acest nod, pentru a putea să facem navigația viabilă pe canalul Bega”, declară directorul Administrației Bazinale Banat, Titu Bojin.

Dacă acest acord nu se realizează, investiția ar putea fi suportată de la buget, dar din nou s-ar crea complicații pentru proiectul rămas pe partea sârbă, pentru că ABA Banat este lider de proiect.

„Este o rușine ce se întâmplă. După atâta timp, după zeci de ani, noi nu am fost în stare să reparăm o ecluză. Stăm în continuare cu canalul Bega nefolosit la întreaga capacitate, și e ca și cum am avea o autostradă pe care o ținem închisă. Nu mai spun de câți bani s-au cerut pentru reabilitarea acelui nod hidrotehnic, cu care cred că puteam săpa încă un canal”, acuză Alexandru Bărboi, şeful Oficiului de Căpitănie Timişoara.

 

Un proiect extrem de important

Proiectul „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega” are impact transfrontalier. Partenerii români și sârbi ai proiectului și-au propus să dezvolte reabilitarea Canalului Bega, care va redeveni astfel navigabil, așa cum era el cunoscut înainte de 1958, an când navigația pe canal în sectorul românesc a fost închisă.

Proiectul are o valoare totală de 13.878.000 de euro, din care părții române îi revin 7.000.000 de euro.

Reprezentanții ABAB spun că în cadrul acestui proiect strategic de navigabilitate, se impune și existența unui acord guvernamental interstatal privind deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei româno-sârbe, naval, pe Canalul Bega, dar și terestru, incluzând și pista de cicloturism. Acordul este semnat de Ministerul Afacerilor Externe și depus spre avizare la Ministerul Afacerilor Interne, urmând să fie înaintat autorităților sârbe.

Conform mai multor voci din Consiliul Local Timișoara, pentru succesul proiectului de utilizare a canalului Bega în scop de navigaţie este esenţială reabilitarea ecluzei de la Sânmihaiu Român, care ar preveni acumularea de sediment în canal. Fără reabilitarea ecluzei, colmatarea canalului ar putea pune sub semnul întrebării inclusiv investiţiile făcute până acum de Primărie în reabilitarea canalului. Potrivit unor consilieri locali, ecluza era astfel construită încât, cu o pantă calculată, să nu se mai depună reziduuri pe canal.

Print Friendly, PDF & Email