Primăria Timişoara vede în vehiculele electrice o alternativă pentru transportul urban

Unii specialişti se arată rezervaţi în privinţa şanselor folosirii lor pe scară largă

Autobuz electricDeşi nu s-a descurcat până acum prea bine cu proiectele clasice de descongestionare a traficului din Timişoara şi reducere a poluării – proiecte precum cel legat de pasajele Jiul, Solventul şi Popa Şapcă sau cel de completare a inelului de centură –, Municipalitatea s-a angrenat într-un proiect legat de popularizarea utilizării vehiculelor electrice. Unii specialişti se arată, însă, rezervaţi în privinţa şanselor folosirii acestor vehicule pe scară largă, la Timişoara.

 

Un milion de euro pentru Timişoara

Primăria Timişoara şi-a anunţat zilele trecute intenţia a participa în calitate de partener în proiectul “Smart Cities 2014”, din cadrul programului “Smart Cities and Communities” – un proiect ce vizează creşterea eficienţei energetice şi reducerea poluării prin popularizarea utilizării energiilor alternative inclusiv în transportul în comun sau iluminatul public. Proiectul urmează a fi implementat în cadrul consorţiului Smart Cities format din oraşe precum Ulm, Baden Würtemberg, din Germania, Szolonk, din Ungaria, Novi Sad, din Serbia, şi din câteva universităţi – Budapest University of Technology and Economics, Colegiul Szolnok, Universitatea Novi Sad şi Universitatea Politehnica Timişoara –, cărora li se adaugă parteneri industriali.
Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 90,32 milioane euro, din care bugetul pentru Municipiul Timişoara este de un milion de euro, care este 100% nerambursabil.
Împreună cu partenerii din Timişoara, Primăria s-a angajat că va implementa activităţile care îi vor reveni, conform descrierii proiectului, respectiv creşterea eficienţei energetice, utilizând reţele smart grid, mijloace de transport ecologice şi iluminat public inteligent. Totodată, se angajează să întreţină şi să menţină funcţionale dotările rezultate în urma proiectului şi, totodată, să le îmbunătăţească şi să le perfecţioneze. Scopul proiectelor finanţate prin acest program este identificarea, dezvoltarea şi implementarea de soluţii echilibrate şi integrate în domeniile energie, transport şi iluminat public, acţiuni derulate prin parteneriatul dintre autorităţile publice şi industrie.

Obiectivele-cheie ale programului sunt creşterea semnificativă a eficienţei energetice globale a oraşelor şi exploatarea corespunzătoare a resurselor locale din punct de vedere al alimentării cu energie din surse regenerabile. Iniţiatorii au propus pentru Primăria Timişoara mai multe variante de implementare a proiectului, variante din care trebuie să se aleagă. Astfel, se pot realiza staţii de e-bicycle – staţii de încărcare, notificare smart phone stare încărcare baterie, informare cu privire la proximă staţie, o reţea de staţii de încărcare pentru toate tipurile (e-bicycle, e-scooter, e-car) sau un sistem de senzori pentru optimizarea iluminatului stradal.

Ce s-ar face în cadrul acestui proiect? Pe de o parte, ar fi anumite studii finanţate, dar s-ar realiza la scară-pilot şi anumite echipări ultramoderne ale oraşului, cu biciclete cu motor electric, scutere cu motor electric şi staţii de încărcare a bateriilor acestora. Fără a fi finanţată la o scară mare, se prefigurează şi realizarea reţelei urbane a Timişoarei, de staţii de încărcare a bateriilor vehiculelor electrice, de la autobuze, maşini, scutere. O altă direcţie a proiectului vizează introducerea de senzori pentru optimizarea consumului de energie în consumul public”, a declarat primarul Timişoarei, Nicolae Robu.  

Două microbuze electrice – premieră pentru transportul public

Nicolae Robu portret“Ce s-ar face în cadrul acestui proiect ? Pe de o parte, ar fi anumite studii finanţate, dar s-ar realiza la scară-pilot şi anumite echipări ultramoderne ale oraşului, cu biciclete cu motor electric, scutere cu motor electric şi staţii de încărcare a bateriilor acestora. Fără a fi finanţată la o scară mare, se prefigurează şi realizarea reţelei urbane a Timişoarei, de staţii de încărcare a bateriilor vehiculelor electrice, de la autobuze, maşini, scutere.”

 Nicolae Robu, primarul Timişoarei

În paralel cu implementarea acestui proiect, Primăria Timişoara a venit şi cu iniţiativa introducerii de vehicule electrice în transportul public. Deocamdată, a fost propusă achiziţionarea a două microbuze electrice.

“Creşterea urbanizării, a densităţii populaţiei şi a mobilităţii acesteia conduc la apariţia unor noi probleme de ordin economic, ecologic şi de sănătate pentru oraşe şi locuitorii acestora, ca urmare a utilizării în mod excesiv a automobilelor, traficul urban fiind o sursă crescândă de poluare a aerului, în special ca urmare a emisiilor de pulberi în suspensie şi de dioxid de azot. Oportunitatea oferită cetăţenilor noilor state membre ale UE este de a beneficia de automobile eco, precum şi accelerarea acestei tendinţe. Maşinile electrice folosesc un motor electric, susţinut de o baterie sau un alimentator, care se încarcă de la reţeaua de curent electric”, se arată în argumentaţia proiectului legat de achiziţia celor două microbuze.

Iniţiatorii spun că avantajele acestor tipuri de vehicule sunt evidente: pot fi încărcate şi direct la priză, din locuinţă sau garaj, au poluare zero – fapt important şi benefic pentru marile aglomerări urbane, prezintă risc mult mai redus de incendiu sau explozie în caz de accident, datorită lipsei de combustibili ca benzină sau motorină, care sunt foarte inflamabili, iar tehnologia modernă permite suplimentarea energiei electrice necesare prin captarea şi transformarea energiei solare, astfel unele maşini electrice sunt dotate cu panouri solare pe capote,care alimentează automat, în timpul zilei, bacteria sau acumulatorul maşinii. Nu în ultimul rând, iniţiatorii proiectului spun că zgomotul produs în mers este mult mai redus decât în cazul maşinilor clasice.

Deocamdată, Primăria Timişoara a aprobat achiziţia a două minibuze electrice, cu 14 locuri, produse în 2014, destinate “asigurării necesităţilor de transport persoane pentru organizarea unor acţiuni şi transport persoane la evenimente şi manifestări în municipiul Timişoara (conferinţe şi congrese ştiinţifice, târguri şi expoziţii, cu participarea unor invitaţi din ţară sau străinătate)”.

În toamna anului trecut a avut loc predarea oficială a unui autobuz electric produs de compania BYD, către Primăria Municipiului Timişoara şi Regia Autonomă de Transport Timişoara, după ce s-a semnat un acord între oficialii locali şi reprezentanţi ai Cefin Trucks pentru testarea vehiculului electric.

Compania BYD este recunoscută la nivel mondial drept cel mai mare producător de baterii reîncărcabile şi, în ultimii ani, drept cel mai important producător de autobuze propulsate de motor electric. Autobuzul model K9 este 100% electric şi funcţionează cu baterii reîncărcabile bazate pe o tehnologie de ultimă generaţie. Acestea asigură vehiculului o autonomie de 250 de kilometri cu o singură încărcare, în condiţii de trafic urban, cea mai mare autonomie atinsă de un astfel de vehicul până în prezent.

Datorită funcţionării cu motor electric, spun fabricanţii, autobuzul BYD este un vehicul prietenos cu mediul înconjurător, fiind complet nepoluant – zero emisii de dioxid de carbon şi noxe şi zgomot redus faţă de un vehicul propulsat de motor clasic.  Timişorenii au putut  testa anul trecut, timp de o lună, primul autobuz electric destinat transportului în comun, care a circulat pe linia 33, fiind inclus în graficul acestei linii.

Inginer: “Ideea este foarte bună, dar are un mare dezavantaj, cel al timpilor de încărcare prea lungi”

Alexandru StoianUnii specialişti din domeniu se arată rezervaţi în privinţa şanselor implementării unui astfel de proiect pe scară largă la Timişoara, susţinând că, pe lângă avantajele evidente, legate de reducerea poluării şi a zgomotului, vehiculele electrice au dezavantajul greu de neglijat al unor timpi de alimentare prea lungi. “Ideea este foarte bună, dar are un mare dezavantaj – cel al timpilor de încărcare prea lungi. O încărcare poate dura de la patru până la şase ore, în timp ce, în cazul unui vehicul cu combustibil clasic, alimentarea durează doar zece minute. De aceea e greu de crezut că vor putea fi utilizate pe scară largă la transportul în comun. Ce se întâmplă dacă unui astfel de vehicul i se descarcă bateria pe traseu? Însă, pe de altă parte, avantajele din punct de vedere al mediului sunt evidente. Pe lângă faptul că nu elimină noxe, aceste vehicule sunt şi foarte silenţioase”, spune inginerul timişorean Alexandru Stoian, inventator al mai multor proiecte bazate pe energii regenerabile.

Staţii pentru posesorii de vehicule electrice

statie incercare autoturismeDacă proiectul “Smart Cities 2014” va fi implementat pe plan local, Timişoara va face parte dintr-o reţea de puncte de încărcare pentru posesorii de autoturisme electrice din nouă state ale UE. “În România sunt foarte puţine maşini electrice, dar, dacă un şofer străin vine la Timişoara şi are o maşină electrică, şi-o va putea încărca de la aceste surse”, spun reprezentanţii Primăriei. Municipalitatea, ca promotor al conceptului “Timişoara Verde”, mai spune că va continua să se implice, prin căutarea de soluţii eficiente, în promovarea energiei verzi. Strategia, în acest domeniu, vizează două paliere de acţiune. Pe de-o parte, de încurajare a cetăţenilor şi a instituţiilor să utilizeze mijloacele de transport nepoluante şi crearea unei infrastructuri adecvate. Pe de altă parte, se va încerca creşterea spaţiilor verzi şi reducerea cantităţilor de praf din aer.

Print Friendly, PDF & Email