Prejudiciu de 12 milioane de lei, „îngropat” în cimitirele Timişoarei

Cimitir-Ion-Rusu-Sirianu-TimisoaraPrimăria Timişoara se confruntă cu un prejudiciu de amploare, rămas în urma contractelor de concesionare neperformante încheiate pentru cimitirele oraşului. O problemă care urmează a fi reglementată în instanţă.

 

Nouă ani fără bani colectaţi de la datornici

Un audit făcut public recent public conturează problema administrării dezastruoase a unor cimitire din Timişoara, derulată cu precădere pe perioada fostei administraţii Ciuhandu. Deşi s-a discutat nu o dată despre faptul că au fost probleme legate de încasarea concesiunilor de la fostele firme administratoare ale unor cimitire timişorene, nu s-a luat în calcul un prejudiciu precis. În urma unui audit retroactiv s-a făcut calculul, care ajunge la o sumă impresionantă, şi a ieşit la iveală că, timp de nouă ani, unii administratori de cimitire din Timişoara nu au dat niciun leu Primăriei pentru taxa de concesiune pe care erau obligaţi să o achite. În raportul de audit se menţionează că s-a constatat menţinerea folosinţei prin concesiune a cimitirului din Calea Sagului şi a celui de pe strada Rusu Şirianu, deşi în toată perioada de concesionare a terenurilor Primăria nu a încasat redevenţa stabilită prin contractul încheiat în 25 iunie 2003, pentru perioada 2004 – 2013. Asta, în condiţiile în care prin clauzele contractuale, nerespectarea obligaţiilor de plată avea drept consecinţă încetarea relaţiilor contractuale, ce trebuia finalizată prin rezilierea contractului.

Aceste constatări vin să întregească tabloul ce se putea intui încă de anul trecut, când conducerea Primăriei Timişoara evidenţia, pentru prima oară în public, incredibila problemă a concesiunii fără bani din anumite cimitire ale oraşului. Constatând că există situaţii în care firmele concesionare nu au plătit niciun leu către bugetul local, Municipalitatea remarca şi faptul că aceste firme sunt în insolvenţă, deci sunt slabe şanse de recuperare a sumelor datorate.  

Şi reprezentanţii Executivului instituţiei recunoşteau că situaţia este de neînţeles, în contextul în care în Primărie exista un birou de recuperare creanţe, unde lucrau nouă oameni. Acum, orice recuperare este tardivă, patrimoniul foştilor concesionari, aflaţi în insolvenţă, neacoperind nici 1% din acest debit.

Şi tot anul trecut, analizând situaţia fostelor contracte de concesiune a cimitirelor, conducerea Primăriei vorbea despre pierderi de mai bine de un milion de euro înregistrate la bugetul local în urma ineficientei gestionări a cimitirelor. Recentul audit dovedeşte însă că, de fapt, prejudiciul se întinde spre trei milioane de euro, şi e greu de estimat ce se va întâmpla dacă şi acesta va fi confirmat de instanţă, în mod definitiv şi irevocabil, aşa cum s-a întâmplat în cazul prejudiciului constatat în cazul finanţării fostei echipe de fotbal Politehnica Timişoara.

Concesiuni normalizate

Primăria Timişoara a refăcut în anul 2013 contractele de concesiune, pe care le-a încheiat cu alte firme administratoare de cimitire, anulând contractele vechi. Dar, conform unor oficiali din Primărie, situaţia este, deocamdată, sub control. „Din ce am constatat noi, nu mai sunt probleme aşa cum erau pe perioada vechilor contracte de concesiune. Nici acum, de Paştele mic, nu am avut sesizări sau reclamaţii, aşa cum se întâmpla în urmă cu patru – cinci ani”, spune Nicolae Cacuci, directorul Administraţiei Cimitirelor Timişoara.

De-a lungul ultimilor ani, sumele încasate de Primărie de pe urma cimitirelor din Timişoara au mai crescut. De exemplu, din exploatarea cimitirelor, Municipalitatea s-a ales, în 2011, cu suma de 585.000 de lei, pentru concesionare şi reconcesionare de locuri de veci în cimitire, şi cu 2.251 de lei, pentru plata permiselor de lucru a construcţiilor funerare din cimitire. În 2012, Primăria a obţinut din concesionare şi reconcesionare de locuri de veci în cimitire suma de 673.696 de lei, plus 12.624 de lei pentru plata permiselor de lucru a construcţiilor funerare din cimitire. În 2013, Municipalitatea a încasat 798.735 de lei, inclusiv TVA. Anul trecut, pentru concesionare şi  reconcesionare locuri de veci în cimitire a ajuns în contul  Primăriei suma de 940.642,76 n de lei, inclusiv TVA. Pentru  plata permiselor de lucru a construcţiilor funerare din cimitire a fost depusă în contul Primăriei suma de 15.146,91 lei inclusiv TVA. Totalul cumulat a fost, astfel, de 955.789,67 lei inclusiv TVA.

Chiar şi aşa, unii consilieri locali spun că este greu de înţeles de ce Primăria nu şi-a menţinut ca atribuţie a unui compartiment propriu concesionarea locurilor de veci din toate cimitirele din oraş, considerată o activitate foarte bănoasă. Aceiaşi aleşi locali mai spun că Primăria Timişoara a optat pentru varianta mai puţin avantajoasă a concesionării cimitirelor către operatori privaţi deoarece, probabil, este o variantă mai comodă.   

În 2013, a fost discutat în plen proiectul care propunea noi reglementări legate de administrarea cimitirelor din Timişoara. Rezervele consilierilor care s-au opus votării acestui proiect s-au dovedit în timp întemeiate. Nivelul redevenţei minime anuale de la care ar urma să pornească licitaţia, stabilit iniţial la 72.000 de lei pe an la fiecare cimitir, a fost considerat mult prea mic de către consilierii democrat-liberali, care au declarat că, din informaţiile care se vehiculează în oraş, suma de 6.000 de lei, percepută lunar pentru administrarea unui cimitir poate fi obţinută „în câteva ore” de un administrator de cimitir.

O altă prevedere controversată din noul regulament a fost şi cea care împuternicea firma administratoare să se ocupe de pază în cimitire. „Primăria ce control mai are? Nici nu mai poate intra în cimitire. Din punctul nostru de vedere, de pază în cimitire trebuie să se ocupe în continuare Poliţia Locală, chiar dacă administratorii privaţi ai cimitirelor îi plătesc după aceea aceste servicii. O autoritate are un poliţist în uniformă, o alta, un bodyguard făcut la apelul de noapte”, spune un consilier local, contestatar al proiectului.

Evidenţa electronică a locurilor de veci, tot în lucru, de şapte ani

Cimitir TimisoaraProblemele legate de cimitirele Timişoarei, cum e cea a vânzării ilegale de locuri de veci, nu vor putea fi rezolvate atâta vreme cât nu va exista o evidenţă clară, în format electronic, a parcelelor din cimitire, cu nume de concesionari şi perioade bine delimitate de deţinere.

În 2008 se anunţa ca fiind o premieră naţională realizarea unei baze de date electronice cu concesionarii de locuri de veci în cimitirele Timişoarei. Cu ajutorul unui astfel de instrument, putea fi combătut fenomenul de comerţ ilegal cu locuri de veci. Conform afirmaţiilor unor consilieri locali, la această bază de date se tot lucrează din de şapte ani, deci ar fi trebuit terminată de multă vreme.

Realizarea sa ar pune capăt şi unui alt fenomen de amploare, şi anume, vânzării de  locuri de veci sunt prin mica publicitate ca proprietate personală, deşi suprafeţele respective aparţin Primăriei Timişoara. Tranzacţiile se fac, de multe ori în baza unei simple procure. În unele situaţii, la fel ca în cazul unor agenţi imobiliari, cei care publică astfel de anunţuri au portofolii de locuri de veci disponibile, în trei sau patru cimitire, au morminte cu capac sau sau simple, situate şi pe alei centrale, şi spre marginea cimitirului, cu vedere spre stradă sau spre gardul din spate, au cripte, dar şi mini-parcele, în funcţie de preferinţele şi posibilităţile clienţilor. Toată această afacere înfloritoare este însă ilegală, întrunind toate elementele necesare pentru a fi considerată înşelăciune. Şi aceasta pentru că locurile de veci nu pot fi vândute în cimitirele Timişoarei, pentru simplul motiv că nu sunt deţinute de către „titulari”, ci doar concesionate, pe perioade de şapte ani, de la Primăria Timişoara, care a fost şi rămâne proprietarul acestor bucăţi de teren. În acest sens, este spectaculoasă diferenţa între concesiunea cerută de Primărie pentru perioada de şapte ani – 97 de lei pe loc de veci, adică 14 lei pe an, şi sumele fabuloase, de mii de euro solicitate de vânzătorii acestor locuri de veci.

Directorul Administraţiei Cimitirelor Timişoara, NicolaeCacuci, declară că Primăria a implementat un program electronic de facturare, conectat la bazele de date ale Municipalităţii. „Utilizarea acestui program este la început, dar avem rezultate promiţătoare. În ceea ce priveşte acest fenomen de vânzare, eu spun că situaţia s-a mai reglementat. Unde identificăm astfel de cazuri nu aprobăm prelungirea concesiunii locului de veci”, mai spune Nicolae Cacuci.

Print Friendly, PDF & Email