Deşi, ţinând cont de experienţa anilor precedenţi, Consiliul Judeţean Timiş ar fi trebuit să se asigure că firmele prestatoare de servicii de deszăpezire pe drumurile judeţene îşi vor face bine şi la timp treaba, despăgubirile contractuale stabilite prin clauzele contractuale sunt minore, şi în niciun caz de natură să motiveze contractanţii să acţioneze în consecinţă în cazul unor situaţii de urgenţă.
0,1% pe zi
Din acest an, toate instituţiile cu responsabilităţi pe segmentul contractării de servicii de deszăpezire pe drumurile naţionale, judeţene sau comunale trebuie să publice pe site-urile proprii, la vedere, contractele pentru curăţarea zăpezii şi a gheţii de pe sectoarele de drum din administrare.
Consiliul Judeţean Timiş s-a conformat şi a publicat lista extinsă a tuturor contractelor încheiate în acest pentru drumurile judeţene, pentru sezonul rece 2016 – 2017.
Un element comun, care sare în ochi la majoritatea acestor contracte, este cuantumul redus al penalităţilor care i se percep firmei prestatoare în cazul unor nerespectări ale prevederilor contractuale. Conform contractelor făcute publice de către CJ Timiş, „în cazul în care, din vina sa exclusivă, prestatorul nu reuşeşte să-şi execute obligaţiile asumate prin contract, atunci achizitorul are dreptul de a deduce din preţul contractului, ca penalităţi, o sumă echivalentă cu 0,1% din preţul contractului pentru fiecare zi de întârziere, până la îndeplinirea efectivă a obligaţiilor”. Cu grijă pentru buzunarul prestatorului, contractul mai prevede că valoarea totală a penalităţilor nu poate depăşi 10% din valoarea totală a contractului.
Este un procent extrem de mic şi care nu va pune probleme firmelor în cauză, dacă acestea nu îşi îndeplinesc la timp obligaţiile prevăzute în contract. Lucru de natură să ridice semne de întrebare cu privire la asigurările date, ca la începutul fiecărei ierni, că se va acţiona „eficient şi imediat”.
Totodată, clauzele contractelor mai prevăd că, după atingerea pragului valoric de 10%, beneficiarul are dreptul de a rezilia contractul.
Raportat la procentul de 0,1% pentru fiecare neregulă, rezultă că administraţia judeţeană va avea dreptul să rezilieze contractul abia după… 100 de neconformităţi. Lucru de natură să prefigureze o iarnă liniştită, cel puţin pentru o parte din firmele prestatoare.
„Nu ştiu dacă publicarea acestor contracte este de natură să fie o garanţie că lucrurile vor sta mult mai bine în ceea ce priveşte operaţiunile de deszăpezire în această iarnă. De regulă, cei care au fost serioşi şi până acum, rămân şi de acum serioşi, indiferent dacă se publică sau nu aceste contracte”, apreciază subprefectul de Timiş Marossy Zoltan.
Pregătiri susţinute
Luna trecută, conform unei informări ale Prefecturii, dintre cele 99 de Primării, 42 aveau contracte de deszăpezire încheiate, iar şapte erau în faze diferite de licitaţie şi pregătire. În restul de 50 de localităţi, activitatea de deszăpezire “se va desfăşura cu mijloace de intervenţie proprii”.
La numărătoarea centralizată, pe Timiş, a reieşit că sunt disponibile 172 de buldoexcavatoare, încărcătoare cu lamă, sărăriţe, utilaje multifuncţionale, autospeciale cu lamă. În ceea ce priveşte stocurile de material antiderapant există 1.744 tone de nisip, 219 de tone de sare, şi s-a reuşit să se pună deoparte şi un stoc de 10 tone de combustibil.
CJ Timiş a dat asigurări că, în urma licitaţiilor efectuate în 2014, are acorduri-cadru pe o perioadă de trei ani, cu şase societăţi, sunt asigurate 76 autoutilaje şi echipamente. După atâtea asigurări, rămâne de văzut ce se va alege de planul de acţiune la prima zăpadă.
Ultimele comentarii