Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, organizaţii nonguvernamentale reprezentate de primari sau preşedinţi de Consilii Judeţene, sunt “modalitatea cea mai frumoasă de a sifona bani publici care se acordă pentru lucrări publice”, acuză Forţa Civică Timiş. Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, membru în două astfel de organizaţii, respinge ideea că s-ar afla în conflict de interese, sugerând presei să nu-şi mai facă speranţe…
Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, „sifonul banilor publici”
Reprezentanţii partidului Forţa Civică – filiala Timiş atrag atenţia că există o reţea de organizaţii nonguvernamentale ale Statului, finanţate din bani publici şi care acţionează în sfera serviciilor de utilităţi publice, fiind vorba despre aşa-numitele Asociaţii de dezvoltare intercomunitară.
Potrivit Ghidului de constituire, înregistrare, organizare şi management al Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilităţi publice, elaborat de Ministerul Administraţiei şi Internelor, aceste organisme sunt definite ca „structuri de cooperare intercomunală create în numele şi în interesul colectivităţilor locale de pe raza unităţilor administrativ-teritoriale membre, prin intermediul cărora se asigură cadrul instituţional de cooperare cu privire la furnizarea serviciilor de utilităţi publice”. Din aceste asociaţii fac parte diferite localităţi, iar cei care semnează asocierea sunt primarii, respectiv preşedinţii de Consilii Judeţene, în calitate de reprezentanţi legali ai unităţilor administrativ-teritoriale.
Laurenţiu Ştefănescu, vicepreşedinte F.C.Timiş, atarge atenţia că nu există un control al Statului în privinţa acestor asociaţii, catalogându-le drept „modalitatea cea mai frumoasă de a sifona bani publici care se acordă pentru lucrări publice. Astfel de O.N.G.-uri de stat reprezintă puşculiţa de partid a celor care finanţează şi decid pentru realizarea proiectele publice plătite din banii contribuabilului . Deci, cei care sunt membri ai acestor asociaţii – primari, consilieri, preşedinţi de C.J.-uri – sunt de fapt, în mare măsură, şpăgarii acestei naţiuni”. Laurenţiu Ştefănescu subliniază că membrii unor astfel de organizaţii nu sunt instituţiile publice, „ci persoane fizice, primari, consilieri locali sau judeţeni care beneficiază de nişte avantaje, banii se scurg ulterior în buzunarele politicienilor”.
O.N.G.-urile de stat pot transfera servicii de utilităţi publice unor operatori privaţi
În ghidul care prezintă statutul acestor asociaţii se precizează că această formă de asociere a mai multor unităţi administrativ-teritoriale a fost concepută în ideea de „dezvoltare a programelor operaţionale sectoriale destinate infrastructurii edilitar-urbane a localităţilor”. Cât priveşte atribuţiile asociaţiilor intercomunitare, acestea se referă la organizarea, coordonarea şi monitorizarea furnizării şi prestării serviciilor de utilităţi publice, cum ar fi cele de apă-canal sau de salubrizare. Prin intermediul acestor asociaţii, se pot transfera servicii de utilităţi publice din gestiunea directă a operatorilor publici, „organizaţi ca servicii publice de interes local sau judeţean”, în gestiunea unor operatori privaţi, organizaţi ca societăţi comerciale cu capital public, privat sau mixt. De asemenea, asociaţiile intercomunitare controlează modul de organizare şi derulare a licitaţiilor pentru serviciile invocate, cât şi atribuirea contractului.
Un alt aspect interesant în atribuţiile care le revin acestor asociaţii este „asocierea cu sectorul privat şi participarea cu bunuri sau capital, în condiţiile legii, în calitate de acţionar, la înfiinţarea şi organizarea unor societăţi comerciale cu capital mixt” având ca obiectiv prestarea şi furnizarea serviciilor de utilităţi publice, respectiv modernizarea sau reabilitarea, de exemplu a reţelelor de apă şi canalizare.
Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, organisme manipulate de baronii locali
Andrei Văcaru, preşedintele F.C. Timiş, subliniază că, prin intermediul acestor asociaţii, preşedinţii de Consilii Judeţene se comportă asemenea unor baroni locali, decizând dacă asociaţia intercomunitară primeşte noi membri sau hotărăsc excluderea unor localităţi. Aşa s-a întâmplat în 2011, spune Andrei Văcaru, când preşedintele Consiliului Judeţean Timiş de la acea vreme, Constantin Ostaficiuc, a primit “un mandat special de reprezentant al judeţului Timiş în Adunarea Generală a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canal Timş”, prin intermediul unei hotărâri emise de C.J. Timiş, pentru a include ca noi membri comunele Belinţ, Bogda şi Maşloc şi pentru excluderea din asociaţie a comunelor Beba Veche, Cenad, Variaş, Parţa, Becicherecu Mic sau Denta.
Tot prin această mişcare, s-a aprobat către asociaţie şi plata unei cotizaţii de 6.000 de lei în anul respectiv: “Un şef de Consiliu Judeţean, un baron local, scoate şi introduce Primării în aceste asociaţii. Este foarte grav”, mai spune Andrei Văcaru.
Preşedintele F.C. Timiş mai spune că, deşi intenţia declarată a acestor asociaţii este gestionarea în comun a serviciilor pe o zonă administrativă, lucrurile iau o turnură discutabilă: “Primarii şi aleşii judeţeni cer mărirea preţurilor la utilităţi (cereri făcute în numele O.N.G.-ului şi al S.R.L.-ului care asigură utilitatea, către agenţii de stat, adică edilul şi compania cer măriri de tarife pe care tot edilul le aprobă în şedinţă de Consiliu Local). Apoi, tot primarii şi aleşii locali impun abonamente cetăţenilor pentru a finanţa aceste O.N.G.-uri, abonamente incluse în factura de utilităţi, ceea ce echivalează cu o taxare ilegală. Tot ei intermediază contractele la utilităţi cu administraţiile, contra unor comisioane sau diferenţe de preţ. Adică, edilii sunt plătiţi pentru ceea ce fac, dar în cele mai multe cazuri nu direct, ci prin salariul de la Primărie sau de la Consiliul Judeţean”. Andrei Văcaru mai atarge atenţia asupra faptului că, prin intermediul acestor asociaţii, a fost constituit un monopol pe zona serviciilor, întrucât se alege discreţionar firma de servicii, se stabilesc preţuri şi cine să facă parte din aceste O.N.G.-uri. “Prin aceste O.N.G.-uri «sponsorizate» cu prioritate (sunt cazuri cu Primării cu arierate care au stabilit să finanţeze A.D.I. în primele 15 zile ale lunii) se finanţează «legal» partide şi indivizi dubioşi”, mai atrage atenţia liderul F.C. Timiş.
Primarul Timişoarei, în incompatibilitate?
Potrivit lui Andrei Văcaru, Primăria Timişoara face parte din două astfel de asociaţii. Pe de o parte, este vorba despre Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Deşeuri Timiş, care gestionează serviciile de salubrizare din judeţ şi care are 99 de fondatori – din consiliul director făcând parte Călin Dobra, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Timiş şi, totodată, preşedinte al Consiliului director, Nicolae Robu, edilul Timişoarei, Francisc Boldea, primarul din Lugoj, şi alţi reprezentanţi ai localităţilor Jimbolia, Buziaş, Deta, Făget, Făget, Recaş şi Sânnicolau Mare. Pe de altă parte, este vorba despre Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Polul de creştere Timişoara, organism înfiinţat în anul 2009, din care fac parte municipiul Timişoara, alături de comunele limitrofe, printre care Becicherecu Mic, Dudeştii Noi, Dumbrăviţa, Ghiroda, Şag, Moşniţa sau Remetea. Preşedinte al Consiliului director al asociaţiei este Nicolae Robu, alături Victor Malac, primar al Dumbrăviţei, şi Alin Nica, primar în Dudeştii Noi.
În acest context, reprezentanţii F.C. Timiş atrag atenţia că există o incompatibilitate între funcţia de primar şi apartenenţa la astfel de asociaţii, explicând că un edil dispune în acelaşi timp de surse de finanţare, şi tot el, în calitatea de membru sau conducător al acestor structuri, beneficiază de banii alocaţi.
Legea 161/2003, invocată de Agenţia Naţională de Integritate în cele mai multe cazuri de conflict de interese din partea edililor locali, stipulează că „funcţia de primar şi viceprimar, preşedinte şi vicepreşedinte al Consiliului Judeţean este incompatibilă cu funcţia de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale în adunările generale ale societăţilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăţi comerciale de interes naţional”.
L-am întrebat pe Nicolae Robu dacă are vreo problemă de conflict de interese din calitatea de preşedinte al Consiliului director în cadrul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Polul de Creştere Timişoara şi cea de edil al Timişoarei. Acesta s-a arătat iritat, susţinând că nu există nicio incompatibilitate: “Nu sunt în consiliul de administraţie, am avut grijă să nu fiu în acest consiliu. Nu vă mai face speranţe în privinţa aceasta”. Şi sugerându-ne: “Nu mai pierdeţi timpul cu astfel de chestiuni”.
Ultimele comentarii