Demararea lucrărilor la Centura Sud a Timișoarei reprezintă obiectivul în jurul căruia trebuie să se mobilizeze acțiunile concertate ale tuturor decidenților politici de la nivelul județului, spune primarul Timişoarei. Acesta a subliniat și că trebuie identificate cât mai rapid cu putință sursele de finanțare care să permită începerea, anul acesta, a lucrărilor la acest obiectiv.
Identificarea surselor de finanțare, obiectiv prioritar pentru parlamentarii de Timiș
Edilul Timişoarei, Nicolae Robu, a declarat, vineri, că este mulțumit că, în cursul săptămânii trecute, s-a făcut un semnificativ pas înainte în ceea ce privește situația Centurii Sud a Timișoarei, concretizat prin consemnarea acestui obiectiv în Master Planul General de Transport, prezentat de ministrul Transporturilor, Ioan Rus, în fața Comisiilor de Transport reunite ale celor două camere ale Parlamentului.
Primarul a precizat că includerea acestui obiectiv în Master Planul General de Transport precede etapele ce vor consta în identificarea surselor de finanțare și în mobilizarea eforturilor tuturor factorilor de decizie de la nivelul Timișului în scopul plasării acestui obiectiv pe lista de investiții în infrastructură prioritare pentru anul în curs. Doar în felul acesta, spune el, lucrările ar putea debuta anul acesta.
Nicolae Robu a evocat succint și toate tergiversările care au premers introducerea Centurii Sud în Master Planul General de Transport, începând cu momentul prezentării versiunii inițiale a Master Planului, în care aceasta nu era menționată și continuând cu evocarea răspunsului primit, în toamna anului trecut, de la reprezentanții Ministerului Transporturilor, potrivit cărora Centura Sud nu ar fi reprezentat un obiectiv prioritar pentru intervalul 2014 – 2030. „Vă aduceţi aminte că am lansat apeluri către toţi parlamentarii de Timiş, indiferent de partidul pe care îl reprezintă, să suţină includerea în Master Planul de Transport a acestui obiectiv extrem de important pentru Timişoara: Centura de Sud. Din păcate, la acea vreme, colegii de scenă politică de la PSD au susţinut că nu e nevoie ca obiectivul să fie prins în Master Plan. Cei din minister, când au fost întrebaţi, au spus că nu e un obiectiv prioritar şi că nu e o scăpare şi că nu e cazul să fie cuprins acest obiectiv în Master Plan. Dar toate astea ţin deja de trecut”, spune Nicolae Robu.
În acest moment, însă, adaugă el, după includerea Centurii Sud în Master Planul General de Transport, obiectivul asupra căruia este nevoie de mobilizare constă în identificarea surselor de finanțare.
„Este important că ministrul Rus a înţeles că acest obiectiv trebuie trecut în Master Plan, şi l-a trecut. Şi va fi şi mai important ca acum să vedem şi alocarea de fonduri”, a declarat, vineri, primarul. Adăugând că, plasând subiectul în planul referirilor la necesitatea exercitării de lobby politic, trebuie amitită implicarea deputatului UNPR Ion Răducanu: „Am avut cu dânsul discuţii şi s-a angajat să acţioneze pe de o parte pentru a se aduce această corecţie Master Planului, iar pe de alta pentru a se începe finanţarea obiectivului de acum, din 2015”.
Doar prezența acestui obiectiv în planul strategic nu va aduce, însă, o schimbare în bine, afirmă Nicolae Robu. Precizând că această menționare a Centurii Sud în Master Plan este o etapă necesară, dar nu suficientă. Și, a mai informat edilul, dacă nu se vor aloca chiar începând cu acest an fonduri pentru demararea lucrărilor la acest obiectiv, atunci intenția sa de a-i mobiliza pe timișoreni să participe la o acțiune civică de protest, la care mizează pe o mobilizare masivă, se va materializa.
Edilul a mai declarat și că regretă faptul că unii politicieni locali au făcut un joc politic dintr-un subiect care nu trebuie politizat. Și a adăugat că, în opinia sa, este necesară o prioritizare a investițiilor de interes major, a căror urgență trebuie susținută, potrivit aprecierii sale, în mod imperativ, inclusiv prin lobby și prin exercitarea de presiune asupra Guvernului, în scopul alocării de fonduri de la bugetul de stat. „Indiferent cine este la guvernare, are obligaţia să realizeze finanţarea unor astfel de obiective în toată ţara. Iar când îşi face priorităţile are obligaţia să facă mai întâi în cele mai mari oraşe. Drept urmare, Timişoara era total îndreptățită să aibă o centură şi era inacceptabil să nu se prevadă obiectivul în Master Plan. Ar fi inacceptabil să nu se facă acum finanţarea”, afirmă Nicolae Robu.
Acesta se declară convins că în luarea deciziei de includere a Centurii Sud în Master Planul General de Transport a contat și susținerea timișorenilor care au semnat în număr mare petiția inițiată de Primăria Timișoara, adăugând că adresează mulțumiri celor peste 15.000 de timișoreni care au semnat pentru susținerea acestui obiectiv.
Proiecte admise, dar fără menţionarea explicită a surselor de finanţare
Cea mai recentă variantă a Master Planului General de Transport, prezentată public, zilele trecute, de ministrul Transporturilor relevă faptul că două dintre obiectivele de interes major pentru Timişoara, care nu fuseseră incluse iniţial în documentul programatic pentru intervalul 2014 – 2030, au fost, în cele din urmă, introduse în document: Centura Sud şi Terminalul multimodal Timşoara. Documentul nu face însă nicio referire la modul în care vor fi prioritizate proiectele şi nici la posibilele surse de finanţare.
Potrivit celei mai recente versiuni a Master Planului, în categoria proiectelor din sectorul rutier, la secţiunea „Variante de ocolire”, figurează – cu menţiunea că acest obiectiv a fost inclus după retestare – Centura Sud a Timişoarei, în lungime de 20 de kilometri, cu o valoare estimată la 124 milioane de euro.
La capitolul „Sector multimodal”, figurează şi Terminalul multimodal Timişoara, al cărui cost estimat este de 1,5 milioane de euro.
Finanţarea, o problemă
Posibilele surse de finanţare identificate de elaboratorii documentului pentru intervalul 2014 – 2030 ar acoperi, însă, doar 34,985 de miliarde de euro cheltuieli, dintr-un total necesar de fonduri estimat la 48,186 de miliarde de euro.
Din evaluarea raportului dintre nevoile financiare şi resursele financiare pentru investiţiile din domeniul rutier reiese că ar putea fi disponibili, din diverse surse de finanţare, 17,842 de miliarde de euro, dintr-un total necesar de 26,521 de miliarde de euro.
În ce priveşte sectorul multimodal, sursele de finanţare ar putea oferi doar 133 de milioane de euro, dintr-un necesar total estimat la 142.5 milioane de euro.
Ultimele comentarii