Lucrările uneia dintre cele mai importante artiste de pe scena artei mondiale, Magdalena Abakanowicz, vor fi expuse la Timişoara.
Expoziția Magdalena Abakanowicz (1930-2017): Presence, essence, identity va prezenta o selecție impresionantă de lucrări din toate etapele creației artistei, de la începutul anilor ’70, până la sfârșitul anilor 2000.
Îngrijită de curatoarea internațională Maria Rus-Bojan, această retrospectivă semnificativă a marii artiste poloneze se deschide joi, 19 septembrie, ora 18, la Muzeul de Artă Timișoara, şi va rămâne deschisă în perioada 20 septembrie – 25 octombrie. Evenimentul este organizat de Fundația Interart Triade, din Timișoara, în colaborare cu Fundația Magdalena Abakanowicz, din Varșovia, și Muzeul de Artă Timișoara.
Această expoziție propune o imagine de ansamblu asupra creației artistei, incluse fiind lucrări-cheie din diferitele etape ale carierei sale, cum ar fi Hurma, ansamblu copleşitor de figuri umane fără cap, reprezentând, asemeni altor figuri umane emblematice din creația artistei, martorii împietriți ai istoriei. Teme cruciale în lucrările Magdalenei Abakanowicz sunt libertatea și pierderea acesteia, moartea și învierea, identitatea și diferența.
Prezentând peste 100 de sculpturi, expoziția își propune să ofere o înțelegere a subiectelor majore din opera artistei, ilustrând modalitățile prin care aceasta a revoluționat istoria artei contemporane, reinventând constant mediul ȋn care a lucrat – sculptura.
Una dintre cele mai importante artiste de pe scena artei mondiale, Magdalena Abakanowicz și-a câștigat notorietatea internațională în anii 1960, prin experimentele sale extrem de neobișnuite la acea vreme, sculpturi gigantice din fibră textilă, intitulate generic Abakans. Aceste structuri fluide, țesute din materiale organice, au extins semnificativ sensul tradițional al sculpturii, transformând suprafața plană a unei tapiserii într-o formă dinamic organizată în spațiu, care declanșează experiențe vizuale și tactile complexe.
Magdalena Abakanowicz s-a născut în 1930, în Falenty, Polonia, a trăit și a lucrat la Varșovia până în 2017, când s-a stins din viață.
Abakanowicz a câștigat medalia de aur la cea de-a 7-a Bienală Internațională de Artă din São Paulo, în 1956, și-a reprezentat țara în Pavilionul polonez la Bienala de la Veneția din 1980. Artista și-a prezentat lucrările la nivel mondial, în peste o sută de expoziții personale, în muzee și spații expoziționale importante, cum ar fi: Muzeul Frans Hals, Haarlem (1968), Muzeul Național Stockholm (1970), Galeria de Artă Whitechapel, Londra (1975), Muzeul de Artă Contemporană Chicago (1982), Muzeul Das Städel, Frankfurt (1989), Hiroshima City Museum of Contemporary Art (1991), Metropolitan Museum of Art, New York (1999), Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris (1999), Museum Beelden aan Zee, Haga (2003) și retrospective mai recente realizate la Muzeul de Arte Plastice din Budapesta (2005), Muzeul de Artă Trondheim (2008), Muzeul Reina Sofia, Madrid (2008), Muzeul Kunst Palast, Düsseldorf (2008) și multe altele instituții și galerii.
Lucrările ei fac parte din colecția permanentă a marilor muzee din întreaga lume, inclusiv: MoMA, Galeria Națională de Artă din Australia, Muzeul de Artă Modernă din Busan, Muzeul Orașului Hiroshima, Centrul Pompidou, Tate Modern, Metropolitan Museum New York, Muzeul Hirshhorn și Grădina de Sculptură din Washington, DC, Walker Art Center Minneapolis Muzeul Național din Varșovia și Wroclaw.
Expoziția de la Muzeul de Artă Timișoara este a treia expoziție retrospectivă monografică a artistei, realizată în colaborare cu familia acesteia din Varșovia, succedând expozițiile Effigies of Life, A tribute to Magdalenei Abakanowicz (Wroclaw, 2017), curatoriată de Mariusz Hermansdorfer, împreună cu Maria Rus-Bojan, și Magdalena Abakanowicz: Presence, Essence, Identity (Wałbrzych, 2018), curatoriată de Maria Rus-Bojan, împreună cu Magdalena Mielnicka.
Lucrările aparțin Fundației Magdalena Abakanowicz, din Varșovia, colecției Artur Trawinski și Irmina Nazar, din Wroclaw, Marek Trzaskowsk, din Poznan, și colecției Ovidiu Șandor, din Timișoara.
Proiectul este realizat în parteneriat cu Asociaţia Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii și cofinanţat de Primăria Municipiului Timișoara, prin intermediul programului cultural prioritar Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2021, fiind parte a Programului Cultural TM2021 din anul 2019, susținut de The Art Encounters Foundation şi cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Ultimele comentarii