Întreţinerea spaţiilor verzi din Timişoara, oficial în grija nimănui

Parcul Poporului TimisoaraNiciunul dintre contractele de întreţinere a spaţiilor verzi din Timişoara nu mai este în vigoare, după cum anunţă edilul Nicoale Robu. Acesta a informat că, în intervalul rămas până la o nouă atribuire a serviciilor, responsabilitatea revine Societăţii Horticultura. Primarul admite că a fost informat, neoficial, despre existenţa unor nemulţumiri exprimate în Consiliul de Administraţie al acestei societăţi, privind preţurile de execuţie a lucrărilor, dar transmite că o negociere a preţurilor, în absenţa unei noi licitaţii, este ilegală.

Un viciu de procedură perpetuat tacit

Toate contractele de întreţinere a spaţiilor verzi din oraş au expirat, a anunţat, marţi, edilul Nicolae Robu. În aceste condiţii, sarcina întreţinerii spaţiilor verzi din Timişoara şi procedurile de cosmetizare a arborilor revin, în acest moment, Societăţii Horticultura. Şi aceasta până la momentul în care, la nivelul Municipalităţii, se va lămuri, din punct de vedere procedural, maniera legală în care ar trebui să fie încredinţate contractele pentru diferitele sectoare din oraş.

Nicolae Robu (11)“Eu, personal, aş prefera ca toate spaţiile verzi din oraş să fie preluate în întreţinere de Horticultura, pentru că această societate are know-how-ul necesar, angajaţii, dotarea tehnică şi priceperea necesare, plus că are şi pepinieră, sere.”

Primar Nicolae Robu

Nicolae Robu a precizat şi că a fost înştiinţat despre o serie de nemulţumiri care au fost dezbătute în şedinţa de Consiliu de Administraţie al Societăţii Horticultura, în legătură cu preţurile alocate pentru serviciile de întreţinere a spaţiilor verzi şi de toaletare a arborilor, în condiţiile în care niciun contract de servicii de acest gen nu mai este în vigoare. Dar, declară primarul, ncio notificare oficială cu privire la aceste nemulţumiri nu a ajuns, cel puţin până în acest moment, la cunoştinţa Primăriei. Nicolae Robu mai spune că nu poate fi vorba despre o restabilire, din mers, a preţurilor pentru aceste servicii, fără organizarea unei noi licitaţii. Iar demararea acestei etape ar fi amânată, a explicat primarul, întrucât, la nivelul instituţiei, nu s-a convenit încă în ce priveşte corijarea unui viciu procedural. “Am fost informat, neoficial, că au existat discuţii în Consiliul de Administraţie (al Societăţii Horticultura – n.r.) şi că ar exista reţineri de asumare a lucrărilor de către această societate la tarifele stabilite în urma ultimei licitaţiei”, a informat edilul. Acesta a precizat, însă, că nu se poate proceda la restabilirea tarifelor prin negociere, singura variantă legală care ar permite modificarea tarifelor fiind organizarea unei alte licitaţii, “la care va câştiga cel mai bun ofertant”.

Primarul a mai precizat şi că, până în acest moment, la majoritatea licitaţiilor desfăşurate de către Primărie, criteriul de selecţie utilizat pentru evaluarea ofertelor depuse a fost preţul cel mai bun, în rare situaţii, atunci când în caietul de sarcini au figurat prevăzuţi anumiţi parametri tehnico-economici, criteriul de evaluare utilizat fiind diferit.

Va fi nevoie de o informare, în scris, din partea Societăţii Horticultura, în urma căreia primarul să sesizeze Consiliul Local, pentru adoptarea unei hotărâri de consiliu, a mai explicat, marţi, edilul. Această hotărâre de consiliu ar trebuie să tranşeze asupra etapelor procedurale care trebuie urmate pentru atribuirea serviciilor de întreţinere a spaţiilor verzi din oraş. “Eu, personal, aş prefera ca toate spaţiile verzi din oraş să fie preluate în întreţinere de Horticultura, pentru că această societate are know-how-ul necesar, angajaţii, dotarea tehnică şi priceperea necesare, plus că are şi pepinieră, sere”, a mai precizat primarul, care a adăugat că o colaborare cu o societate din subordinea Primăriei ar reprezenta, din multe puncte de vedere, un avantaj.

Tarifele stabilite anterior, prin licitaţie, nu sunt însă de negociat, a mai adăugat edilul, precizând că, dacă preţul unor servicii nu se stabileşte prin competiţie deschisă, atunci cei care stabilesc prin negociere tarifele îşi asumă răspunderea, iar el nu vrea să dea naştere la discuţii. “Nu s-a organizat licitaţia în timp util”, a admis, însă, edilul Nicolae Robu. “Nu ştiu din ce motiv, probabil că a fost o disfuncţie la nivelul Direcţiei de Mediu de nu a demarat procedura de decizie”, a explicat edilul, referindu-se la decizia în urma căreia să se stabilească dacă se va recurge la externalizarea acestor servicii sau la atribuirea lor către operatorul propriu, Societatea Horticultura.

“Nu pot să fac decontare după cinci preţuri”, spune directorul Horticultura Andrei Drăgilă

Chestionat pe marginea declaraţiilor edilului Nicolae Robu, directorul Horticultura Andrei Drăgilă a explicat că, în intervalul 5 septembrie 2013 – 5 septembrie 2014, Societăţii Horticultura i-a revenit, prin contract, sarcina de a întreţine parcurile, scuarurile şi zonele verzi din zona centrală a oraşului. Responsabilităţi similare au revenit şi unei alte societăţi comerciale, care au fost desemnată prin licitaţie, pentru zonele I, II şi III din oraş.

După expirarea, în data de 5 septembrie 2014, a contractului încheiat între Societatea Horticultura şi Primăria Timişoara, nu mai există, însă, nicio bază legală din punct de vedere juridic, nici pentru efectuarea unor lucrări şi nici pentru aplicarea unor tarife, a explicat directorul Horticultura Andrei Drăgilă. Cu toate acestea, mai spune acesta, societatea pe care o reprezintă nu a întrerupt lucrările pe care le avea asumate prin contractul expirat, aşa cum au făcut, imediat după expirare, celelalte societăţi care s-au aflat în relaţii contractuale cu Primăria Timişoara.

“Sunt 180 000 de plante bienale, sunt plante bulboase care au nevoie constantă de îngrijire. Dacă nu le uzi tot la trei zile, poţi să le uiţi”, spune directorul Horticultura. Care adaugă şi că preocuparea sa se leagă de respectarea unui cadru de legalitate pentru desfăşurarea activităţii societăţii pe care o reprezintă.

“Tarifele la care Horticultura lucrează sunt stabilite după normativ. Aceasta este temelia stabilirii tarifelor noastre”, mai explică Andrei Drăgilă, care spune şi că Societatea Horticultura îşi  propune să respecte cu stricteţe hotărârea Consiliului Local din data de 1.08. 2014, în baza căreia Societăţii Horticultura îi revine responsabilitatea îngrijirii spaţiilor verzi din oraş în zonele în care contractele au expirat. Şi, mai spune managerul Andrei Drăgilă, discuţiile din Consiliul de Administraţie al Societăţii Horticultura au fost legate exclusiv de prevederile din paragraful al treilea din hotărârea de Consiliu Local menţionată, care prevăd efectuarea de lucrări la tarifele asumate prin contract de celelalte societăţi care au efectuat servicii. Or, aici, situaţia se complică, explică managerul Andrei Drăgilă, precizând că restul operatorilor comerciali au aplicat tarife care nu au ţinut cont de normativul de stabilire a preţurilor şi care au variat pe o plajă foarte largă:

“Nu pot să fac decontare după cinci preţuri. Vă dau un singur exemplu: la tăieri de corecţie arbori cu utilaje la înălţime sunt preţuri foarte diferite. Horticultura aplică un tarif de 77,50 lei pe oră.  Una dintre firmele care au executat lucrări – a declarat directorul Andrei  Drăgilă, precizând că nu doreşte să se lanseze în polemici pe marginea criteriilor de stabilire a preţurilor de către celelalte companii – percepea un tarif de 15 lei pe oră, alta – de 270 de lei pe oră. Eu la ce tarif să decontez?” Şi, mai spune managerul Horticultura, Curtea de Conturi a constatat, în urma controalelor efectuate, că preţurile solicitate de Horticultura sunt reale şi conforme cu normativele. Eu n-am oprit lucrările în oraş, ca alte firme. Horticultura îşi execută în continuare lucrările în zona centrală”, mai declară directorul societăţii, menţionând că îşi doreşte să lucreze şi că solicitarea adresată Direcţiei de Mediu din Primăria Timişoara viza doar stabilirea unei valori reale şi corecte a tarifelor.

În decursul anului trecut, în afară de Societatea Horticultura, au mai semnat contracte de întreţinere a parcurilor, scuarurilor şi spaţiilor verzi, de refacere a spaţiilor verzi în uma intervenţiilor edilitar-gospodăreşti din oraş, precum şi de amenajare a acestora, de toaletare, eligare şi defrişare a arborilor şi de întreţinere a locurilor de joacă pentru copii cu Primăria Timişoara companiile Rogera SRL, Green City Andliv SRL, Tradecomia SRL şi Bindalim SRL.

O problemă de procedură “moştenită” de la vechea administraţie    

În contextul referirilor la situaţia atribuirii contractelor de întreţinere a spaţiilor verzi, edilul a precizat şi că, după preluarea mandatului său, a aflat despre faptul că, la nivelul Municipalităţii, s-a procedat multă vreme, în fapt, la nerespectarea legii în ceea ce priveşte procedurile de încredinţare a contractelor de întreţinere a spaţiilor verzi.: “Legea prevede să existe o decizie de principiu a Consiliului Local. (…) La PMT s-a mers în mod implicit, tacit aş spune, pe varianta de licitaţie. Cel puţin administraţia pe care o conduc şi eu personal n-am ştiut că niciodată în timp nu s-a luat această decizie. Când am aflat era destul de târziu, am cerut să se facă preparativele pentru a se putea lua o asemenea decizie ca să intrăm în legalitate”, a declarat primarul Nicolae Robu.

Până acum, s-a mers, în virtutea inerţiei, cu licitaţie”, a mai adăugat edilul, precizând că “nici Curtea de Conturi nu a sesizat, în urma controalelor efectuate, că e necesară o asemenea decizie de Consiliu Local”.

Situaţia legată de gestionarea spaţiilor verzi, pentru care nu mai există în acest moment niciun contract valabil, este, însă, similară cu cea din cazul întreţinerii drumurilor municipale. Primarul Nicolae Robu a precizat că îşi doreşte intrarea în legalitate din punct de vedere procedural, întrucât nu poate asuma o situaţie de nerespectare a legii. “După ce aceste decizii vor fi luate, atunci se va trece fie la organizarea unei noi licitaţii, fie la atribuirea acestor servicii Societăţii Horticultura”, a informat edilul, care a precizat că în acest interval, în care nu există niciun contract valabil, Horticultura va trebui să accepte să lucreze după tarifele stabilite la ultima licitaţie.

Nemulţumirile la Horticultura, cunoscute în Consiliul Local

Sandu Stefan consilier (5)Nemulţumirile legate de preţurile la care se execută în prezent lucrările de întreţinere a spaţiilor verzi sunt cunoscute, însă, şi în rândul consilierilor locali ai Primăriei Timişoara.

“Există această intenţie de a se încredinţa lucrările de întreţinere, prin atribuire directă, societăţii Horticultura. Însă a rămas deschisă discuţia legată de preţuri. S-a spus că firma care a câştigat licitaţia anul trecut avea tarife prea mici, şi nu se pot efectua lucrări de întreţinere cu tarife similare. Şi s-a venit cu ideea că tarifele pentru Horticultura să fie de bun simţ. Fiind societatea Primăriei, nu există interes legat de obţinerea de profit, ci doar pentru servirea cetăţenilor, însă la preţuri reale”, a declarat recent consilierul local PDL Ştefan Constantin Sandu.

În plus, în ultimii ani, în Consiliul Local Timişoara, au existat nu o dată discuţii aprinse legate de costurile de reabilitare sau modernizare a unor spaţii verzi din municipiu. Consilierii local au atenţionat, în repetate rânduri, că aceste probleme existau şi în fosta administraţie. Aleşii municipali au atenţionat şi că, în mod normal, costurile de proiectare în cazul unor astfel de lucrări nu ar trebui să depăşească 7% din valoarea lucrării, cu tot cu studiul de fezabilitate, cu studiul de prefezabilitate şi cu proiectările aferente. Or, au existat cazuri în care doar studiull de fezabilitate ajungea să reprezinte 15 – 20% din valoarea lucrării.

Peste 17 milioane de lei, cheltuite doar anul trecut de Primărie pe întreţinerea spaţiilor verzi

Ingrijire spatii verzi TimisoaraUnul dintre reproşurile aduse de o parte dintre consilierii locali, de-a lungul anilor, proiectelor de amploare şi investiţiilor derulate de Direcţia de Mediu a Primăriei Timişoara, se referea tocmai la faptul că se cheltuie sume mari şi foarte mari pentru obiective şi rezultate greu de cuantificat, după cum a mai scris TIMPOLIS.

Municipalitatea continuă însă, şi în actualul mandat, să achite milioane de euro anual facturi pentru întreţinerea spaţiilor verzi. Anul trecut, de pildă, s-au cheltuit peste 17 milioane de lei doar pentru lucrări de întreţinere a parcurilor, scuarurilor şi aliniamentelor stradale din zona centrală a oraşului şi pentru lucrările de tăiere de corecţie şi de defrişare a arborilor.

Reprezentanţii Direcţiei de Mediu declară, însă, că ştiu „la fir de gladiolă” pe ce s-au investit toţi aceşti bani. Şi enumeră: 1.107 de arbori, 49.647 de arbuşti, 245.280 de flori anuale, 187.382 de flori bienale şi 16.000 de bulbi de lalele, la care se adaugă 4.743 de muşcate. Funcţionarii Primăriei susţin şi că au mai fost efectuate lucrări de gazonat pe 157,37 de ari, lucrări de cosit manual şi mecanic, pe aproximativ 168.211 ari, în parcuri, scuaruri şi pe aliniamentele stradale, lucrări de tuns ornamental garduri vii şi aliniamente pe 1.948 de ari, că s-au defrişat 3.768 de arbori bolnavi, uscaţi, periculoşi sau răsăriţi spontan şi s-au extras 913 cioate.

În plus, mai precizează reprezentanţii Direcţiei de Mediu, “s-au efectuat lucrări de întreţinere curăţenie, golit coşuri din parcuri, scuaruri şi zone verzi de pe o suprafaţă de 446.641 de ari” şi „s-au măturat alei în parcuri şi scuaruri pe o suprafaţă însumată de 878.769,75 de ari”.

Legat de întreţinerea spaţiilor verzi din Timişoara şi de reabilitarea acestora, Institutul de Politici Publice a făcut public un studiu de analiză a preţului diverselor utilităţi şi lucrări publice în marile municipii din ţară, studiu în care se menţiona că, în pofida sumelor alocate pentru spaţiile verzi, Timişoara nu a reuşit să crească suprafaţa de spaţiu verde pe cap de locuitor cu mai mult de 1%, din 2008. Totodată, raportorii IPP precizau şi că, dacă la Timişoara întreţinerea unui metru pătrat de spaţiu verde costă 1,6 lei, există multe oraşe unde aceeaşi întreţinere este mult mai ieftină – 0,2 lei la Botoşani sau 0,6 lei la Suceava.

 

Ligia HUŢU

Bogdan PITICARIU

 

 

Print Friendly, PDF & Email