Poliţia Timiş dă constant publicităţii rezultatele unor acţiuni de prevenire şi combatere a principalelor cauze generatoare de accidente rutiere. Dincolo de numărul sancţiunilor şi cel al amenzilor, rămâne, modul în care aceste programe îşi dovedesc eficienţa. Însă, din datele furnizate de reprezentanţii Poliţiei Timiş constatăm că, în ultimii doi ani, a crescut numărul accidentelor rutiere grave, cei drept cu un procent foarte mic, însă a scăzut numărul victimelor, dar în aceeaşi măsură.
Acţiuni de prevenţie organizate constant
Reprezentanţii Inspectoratului Judeţean de Poliţie Timiş dau periodic publicităţii rezultatele unor acţiuni de prevenire şi combatere a principalelor cauze generatoare de accidente rutiere. Cea mai importantă componentă a acestor acţiuni, spun poliţiştii, este caracterul lor preventiv, fiind un mod de a atrage atenţia şoferilor cu privire la pericolele la care se expun sau îi pot expune pe ceilalţi ca urmare a încălcării regulilor de circulaţie.
Comisarul-şef Liviu Cristean, de la Serviciul Poliţie Rutieră Timiş, spune că, în timpul unor astfel de activităţi, se acţionează pe mai multe paliere. În primul rând, este vorba despre acţiunile prin care se doreşte asigurarea siguranţei rutiere, în timpul acestora fiind verificată purtarea centurii de siguranţă şi efectuarea manevrelor de depăşire atât pe partea carosabilă, cât şi la trecerile la nivel cu calea ferată. Acţiunile pot fi focusate, însă, pe depistarea celor care se urcă la volan după ce au consumat alcool, pe depistarea celor care şofează cu viteză excesivă sau pe controlul transportatorilor, de marfă şi de persoane – acţiuni în timpul cărora se verifică numărul de pasageri, licenţele de transport sau timpul de odihnă al şoferului. Şi tot în cadrul acţiunilor dedicate siguranţei rutiere, atenţia poliţiştilor rutierişti se îndreaptă şi spre comportamentul în trafic al pietonilor.
Liviu Cristean mai spune că programele de prevenţie şi combatere a accidentelor rutiere prevăd şi o componentă pedagogică, efectuându-se diverse acţiuni în cadrul unităţilor şcolare, mai ales că sunt liceeni care, o dată ajunşi la vârsta majoratului, obţin şi permisul de conducere, aşa încât lipsa de informaţii şi experienţă poate duce la evenimente tragice în trafic.
În Timiş, numărul accidentelor rutiere a crescut
Foarte multă lume se întreabă, însă, cum se măsoară eficienţa acestor campanii de prevenţie rutieră. Liviu Cristean spune că la sfârşitul fiecărei acţiuni, poliţişti de la structurile de Poliţie Rutieră, Prevenirea Criminalităţii şi Ordine Publică monitorizează şi analizează datele, stabilind măsuri care să eficientizeze acţiunile de prevenire şi combatere a evenimentelor rutiere. Analiza se realizează prin compararea indicatorilor din statisticile rutiere referitoare la numărul infracţiunilor rutiere, cel al accidentelor grave, dar şi al morţilor şi cel al răniţilor.
La nivel naţional, numărul infracţiunilor rutiere a crescut, semn că acţiunile de prevenire şi combatere nu au avut efectul scontat. Dacă în 2011 erau înregistrate peste 25.700 de infracţiuni la regimul rutier – dintre care accidente grave au fost 9.290 – , în 2012 numărul acestora ajungea la 26.300 – dintre acestea, 9.355 fiind accidente grave.
Cât priveşte numărul victimelor, şi acesta a crescut. Dacă în 2011au fost înregistraţi aproape 10.786 de morţi şi răniţi pe şosele, anul următor au fost cu o sută mai mulţi – 10.888 de oameni.
În Timiş, în aceeaşi perioadă de timp, numărul accidentelor rutiere a crescut, dar a scăzut numărul morţilor şi răniţilor pe şosele, însă într-un procent foarte mic. Dacă la sfârşitul anului 2011 au fost înregistrate 242 de accidente rutiere grave, cu 74 de morţi şi 216 răniţi, la finalul anului trecut, s-a raportat cu un accident mai mult, însemnând 243, fiind înregistraţi 73 de morţi şi 212 răniţi, după cum declară agentul Mirela Drăghicioiu, purtător de cuvânt al I.P.J. Timiş.
Traversarea neregulamentară şi neadaptarea vitezei produc cele mai multe victime
Comisarul-şef Liviu Cristea mai spune că în Timiş principalele cauze generatoare de accidente sunt traversarea neregulamentară de către pietoni, neadaptarea vitezei la condiţiile de drum, neacordarea de prioritate atât autovehiculelor, cât şi pietonilor şi depăşirea neregulamentară. În perioada ianuarie – august 2012, cele mai multe accidente, 22, au avut loc din cauza neacordării priorităţii de trecere a vehiculelor, fiind înregistraţi trei morţi şi 22 de răniţi. Pe fondul traversării neregulamentare s-au produs 20 de accidente, soldate cu opt morţi şi 22 de răniţi. Din cauza neadaptării vitezei la condiţiile de drum, au avut loc 17 accidente, cu 11 morţi şi 13 răniţi. În ceea ce priveşte neacordarea priorităţii de trecere în cazul pietonilor, s-au înregistrat 15 accidente cu un mort şi 14 răniţi. O altă cauză generatoare de accidente este şi depăşirea neregulamentară, care a dus la producere a nouă accidente, soldate cu patru morţi şi nouă răniţi. Din cauza unor abateri ale bicicliştilor, s-au produs 11 accidente cu cinci morţi şi şase răniţi.
Alcoolul în timpul şofatului a provocat şase accidente, în urma cărora un om şi-a pierdut viaţa, iar alţi nouă au fost răniţi.
Ultimele comentarii