Unul dintre paradoxurile legate de lucrările de infrastructură din România este că, în unele cazuri, ceea ce se construieşte sau se modernizează într-o parte a reţelei duce la distrugeri pe tronsoanele vecine. Este o constatare confirmată şi în Timiş, unde lucrările la autostrada Lugoj – Deva au degradat porţiuni destul de mari din drumuri judeţene învecinate.
C.J. Timiş a cerut o situaţie a drumurilor afectate de lucrările la autostradă
După ce la Consiliul Judeţean Timiş a fost aprobat recent devizul general pentru lucrări de intervenţie aferente proiectului „Ranforsare a sistemului rutier pe Drumul Judeţean Ţipari – Balinţ”, câţiva consilieri judeţeni au atenţionat că o porţiune din acest drum judeţean a fost degradată de lucrările la autostradă şi că ar fi normal ca antreprenorul să suporte o parte din devizul aferent reabilitării drumului. „Ar trebui văzut care este partea de cofinanţare pentru acest proiect care vine din partea celui care a distrus drumul, respectiv din partea firmei care lucrează la autostradă şi la cele două ieşiri pe autostradă. Toţi cei care au circulat în acea zonă au constatat că drumul este distrus foarte mult şi credem că noi nu vom fi doar aceia care să reparăm drumul după cei care le-au stricat. Sperăm că vor veni şi ei cu o parte de cofinanţare la cheltuielile pe care le avem pentru refacerea acestui drum”, au precizat, într-o interpelare, reprezentanţii Comisiei Economice a C.J. Timiş.
Ca răspuns la această interpelare, conducerea Direcţiei pentru Administrarea Drumurilor şi Podurilor Judeţene Timiş a precizat că antreprenorul care se ocupă de tronsonul de autostradă „a avut în sarcină doar întreţinerea drumului pe perioada execuţiei. S-a reuşit să facă, totuşi, şi nişte lucrări de execuţie, cum ar fi plombe şi aşa mai departe”.
Explicaţiile par să nu-l fi convins pe preşedintele C.J. Timiş, Titu Bojin, care a cerut o situaţie a tuturor porţiunilor de drum degradate de lucrările la autostradă: „Cred că ar fi bine să ni se prezinte la următoarea şedinţă o informare scrisă cu privire la situaţia dru-murilor judeţene şi comunale care au fost afectate de lucrările la autostradă. În urma acestei situaţii vom şti dacă e nevoie să intervenim pentru ca cei care lucrează la autostradă să lase în urma lor drumurile aşa cum cum le-au găsit”.
Pe de altă parte, Gheorghe Mirel, directorul Direcţiei pentru Administrarea Drumurilor şi Podurilor Judeţene Timiş, admite că sunt probleme în zona Coştei, unde o porţiune din drumul judeţean a fost afectată de lucrările la autostradă. „Am vorbit cu antreprenorul care se ocupă de autostradă, am avut întâlniri cu el pe această teamă, şi ni s-a promis că drumul va fi reparat. S-au făcut nişte reparaţii, însă nu de fond, ci doar plombări. Or, drumul trebuie consolidat”, mai spune Gheorghe Mirel.
Multe reparaţii necesare, buget limitat
La ultima şedinţă de plen a C.J. Timiş s-a discutat despre faptul că este nevoie de execuţia unor lucrări suplimentare de întreţinere şi reparaţii de drumuri judeţene şi, ca atare, se im-pune redistribuirea fondurilor alocate, între anumite categorii de lucrări, în limita bugetului aprobat al lucrărilor la drumurile judeţene pentru acest an.
Pentru proiectul care a dus la discuţii legate de degradarea cauzată de lucrările la autostradă, „Ranforsare sistem rutier pe DJ 609B Ţipari – Balinţ”, s-a aprobat o valoarea totală a lucrării de peste 11,6 milioane de lei, respectiv peste 2.6 milioane de euro (inclusiv TVA), plus valoarea aferentă pe partea de construcţii şi montaj, de mai mult de 10,3 milioane de lei, respectiv peste 2,3 milioane de euro (inclusiv TVA), durata de realizare fiind de şase luni.
În raportul care justifică necesitatea efectuării acestor lucrări se specifică faptul că în prezent suprafaţa de rulare este degradată din cauza precipitaţiilor, a circulaţiei şi a lipsei de continuitate a şanţurilor şi podeţelor. Pe unele sectoare, îmbrăcămintea bituminoasă este caracterizată de multiple şi frecvente defecţiuni sau reparaţii ale îmbracăminţii şi structurii de rezistenţă. Situaţia actuală permite infiltrarea apelor din precipitaţii în corpul drumului, dispozitivele de colectare şi evacuare a apelor fie lipsesc, fie sunt într-o stare tehnică necorespunzătoare. Semnalizarea rutieră este incompletă sau degradată fiind necesară completarea sau înlocuirea cu table indicatoare noi. „În concluzie starea tehnică actuală a drumului nu asigură condiţii de circulaţie corespunzătoare din punct de vedere al confortului şi siguranţei rutiere”, se arată în raportul C.J. Timiş.
Ultimele comentarii