Primăria Timişoara reia discuţiile legate de clădirile extrem de degradate din zona centrală a oraşului – o problemă care e în rezolvare, fără să se întâmple nimic concret de ani buni. După „soluţii” gen celebra taxă de habitat, acum, Municipalitatea propune un fel de credit, fără dobândă, cu o cotă parte de subvenţie. Este greu de prognozat în momentul de faţă care va fi impactul acestei noi propuneri.
Un alt fel de credit ipotecar
Părând destul de decisă să încerce o nouă formulă de rezolvare a problemei imobilelor degradate din „zona zero” a Timişoarei, Primăria va organiza vineri o dezbatere publică pe marginea proiectului de hotărâre privind aprobarea programului de sprijin financiar acordat proprietarilor de clădiri istorice din zona de acţiune prioritară a Timişoarei. Conform acestui program, Primăria Timişoara poate acorda un sprijin financiar constând într-un fel de grant în cuantum de 20% din costurile eligibile la lucrările de reabilitare la clădirile clasate ca monumente, şi 80% sprijin financiar cu dobândă zero, în limitele fondurilor alocare anual cu această destinaţie.
Persoanele eligibile sunt proprietarii clădirilor care „prin nivelul de degradare a sistemului de închidere perimetrală, pun în pericol sănătatea, viaţa, integritatea fizică şi siguranţa populaţiei sau afectează calitatea mediului înconjurător, a cadrului urban construit şi a spaţiilor publice urbane şi sunt clădiri clasate ca monumente”.
Costurile întregii documentaţii tehnice necesare obţinerii autorizaţiei de construcţie, precum şi documentaţia tehnico-economică necesară executării lucrărilor cad în sarcina proprietarilor şi reprezintă contribuţia proprie la acest program. Primăria vede acest credit ca unul ipotecar, în sensul că proprietarii beneficiari vor încheia un contract de garanţie imobiliară cu Municipalitatea. Garanţia devine scadentă şi se recuperează în totalitate dacă proprietarul îşi înstrăinează apartamentul înainte de împlinirea perioadei de zece ani de la constituirea garanţiei. În plus, pentru plata cu întârziere a ratelor se vor percepe majorări, iar dacă beneficiarul nu achită şase rate lunare consecutive, Primăria poate cere rezilierea contractului, achitarea imediată a întregii sume şi, în cazul în care nu primeşte suma în cauză, poate solicita executarea silită.
În aceste condiţii, însă, deşi este, fără îndoială, o soluţie de creditare extrem de avantajoasă, fără dobândă, probabil că puţini vor fi cei care vor solicita înscrierea în program, pentru că există experienţa reabilitării termice. La un moment dat, aceasta a fost transformată într-un soi de credit ipotecar, şi niciun timişorean dintre cei înscrişi iniţial pentru reabilitare nu a mai fost de acord să continue în aceste condiţii. Or, la reabilitarea termică a unor blocuri erau, oricum, costuri mult mai reduse decât cele de reabilitare a unor clădiri monument-istoric. Probabil că mulţi proprietari vor aştepta în continuare ca Primăria să iniţieze un program de reabilitare care să nu presupună niciun fel de costuri pentru ei, deşi, ca proprietari, ar fi beneficiari direcţi.
„Cred că această soluţie propusă de Primărie este una rezonabilă, şi prezintă un avantaj evident, decât să nu se dea niciun fel de sprijin. Rămâne de văzut însă câţi vor fi interesaţi de acest program”, spune Petru Olariu, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Locatari Timişoara.
Taxa de habitat, o idee mult mai proastă
În urmă cu doi ani, Primăria venea cu ideea de a institui aşa-zisa taxă de habitat de 40 de lei pe an, care să fie plătită de timişorenii rezidenţi şi care să fie folosită pentru reabilitarea clădirilor vechi, din categoria monumentelor istorice.
Potrivit iniţiativei legate de taxa de habitat, fiecare timişorean care deţine un imobil şi are domiciliul în Timişoara ar fi trebuit să plătească 40 de lei pe an. Suma ar fi urmat să se achite în două rate egale: până la 31 martie, respectiv 30 septembrie. În cazul neachitării la scadenţă, urmau să se adauge penalizări de 2% pe lună. Iniţiativa a fost respinsă însă în Consiliul Local după ce mai mulţi consilieri locali au remarcat că nu s-a precizat în mod clar modalitatea prin care Primăria ar alege clădirile care vor fi reabilitate. Ca atare, în lipsa unei decizii a Consiliului Local, s-ar fi putut naşte tot felul de speculaţii şi semne de întrebare legate de imobilele alese şi criteriile pe baza cărora s-a făcut alegerea. Introducerea taxei respective a fost respinsă, însă, şi, pe considerentul că nu e normal ca banii publici să fie folosiţi în beneficiul unor persoane private – respectiv, proprietarii clădirilor în cauză.
Ultimele comentarii