Guvernul a aprobat transferul cu titlu gratuit al pachetului integral de acţiuni al Aeroportul Internaţional Timişoara către Consiliul Judeţean Timiş. După cum era de aşteptat, Consiliul Local Timişoara nu a primit nicio acţiune la aeroport.
Un transfer aşteptat de multă vreme
Conform Consiliului Judeţean Timiş, Hotărârea de Guvern aprobată zilele trecute oficializează trecerea Aeroportului Internaţional Timişoara în administrarea autorităţilor judeţene, însă este nevoie şi de aprobarea Parlamentului înainte ca transferul să fie final. “S-a dat o Hotărâre de Guvern, care, sigur, va trebui să fie dusă până la capăt şi validată prin lege, deoarece au fost discuţii legate de zona patrimoniului cu Ministerul Justiţiei. Va trebui să treacă şi prin Parlament. Guvernul şi premierul s-au ţinut de cuvânt şi, teoretic, din acest moment Aeroportul Internaţional Timişoara este trecut în subordinea Consiliului Judeţean Timiş”, a declarat Titu Bojin. Acesta a mai spus că Aeroportul Internaţional Timişoara a înregistrat profit, deci nu este cazul ca autorităţile judeţene să preia o companie care să creeze probleme.
Deşi iniţial se vorbea despre o asociere la Aeroportul Internaţional Timişoara, Primăria Timişoara nu a primit nicio acţiune, deşi ar fi dorit un pachet majoritar, şi a adoptat şi un proiect de hotărâre în acest sens.
Despre preluarea Aeroportului de către administraţia judeţeană se vorbeşte încă din noiembrie 2013, când era adusă în actualitate posibilitatea administrării regionale a Aeroportului Timişoara, prin trecerea lui în subordinea autorităţilor locale. Oficialii CJ Timiş susţineau atunci că nu se vor ocupa singuri de administrare, propunând cooptarea în proiect a CJ Hunedoara şi a CJ Caraş-Severin. Acesta era punctul de vedere al administraţiei financiare atunci, când existau dubii că aceasta se va putea ocupa de administrarea unei astfel de structuri, chiar şi în cooperare cu Primăria Timişoara, invocându-se o administrare regional. Iată că acum conducere a CJ Timiş susţine că poate gestiona singură o asemenea structură.
Întrebat dacă apreciază că autorităţile judeţene ar putea susţine o asemenea povară financiară, Cornel Sămărtinean, fost director al Aeroportului Timişoara, spune că speră ca acestea să o poată susţine programul extins de investiţii necesar pentru dezvoltarea Aeroportului Timişoara. “Dacă nu, Aeroportul va decădea foarte mult”, apreciază el.
Neclarităţi şi rezerve
În ultimii ani, administraţia judeţeană a întreprins numeroase demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor pentru preluarea unui pachet majoritar de acţiuni la Aeroportul Timişoara, lobby fiind făcut în acest sens pe lângă foştii miniştri Gheorghe Dobre şi Radu Berceanu. Pe atunci existau destule semne de întrebare, preluarea aeroportului doar de către CJ Timiş fiind considerată o pălărie prea mare pentru administraţia judeţeană. Se aducea atunci în discuţie planul de dezvoltare al aeroportului, în valoare de 360 de milioane de euro, care era comparat cu bugetul anual de atunci al CJ Timiş, plusându-se pe ideea că, dacă ar duce acest program la bun sfârşit, CJ Timiş ar trebui să bage în el toţi banii judeţului, timp de aproape un deceniu…
Acum, acelaşi parteneriat nu foarte clar cu o firmă privată revine în discuţii la Consiliul Judeţean, odată cu constatarea unor consilieri judeţeni că, aşa cum e structurat acum proiectul de preluare, toate clădirile importante ale Aeroportului, care sunt şi cele care generează venituri foarte mari, ar putea rămâne în custodia unei firme private. Conform acestora, după ce s-a aprobat ca administraţia judeţeană să devină acţionar principal, deţinând 80% din acţiuni, este normal şi legal să se primească prin transfer, în domeniul public, integral toate bunurile aflate în domeniul public al statului şi administrarea aeroportului în acest moment, mai puţin pista şi instalaţiile aferente pistei. Or, spun aleşii judeţeni, din lectura proiectului de hotărâre rezultă că se transferă un număr minim de terenuri şi de construcţii în domeniul public al Consiliului Judeţean.
Ultimele comentarii