În timp ce la Timişoara s-a realizat o campanie pentru salvarea ultimului cinematograf de stat din reţeaua Româniafim, reprezentanţii Sindicatului Româniafilm spun că societatea a ajuns într-o situaţie extrem de grea. Există restanţe mari la plata salariilor – asta, în timp ce membri ai Consiliului de Administraţie şi-au votat idemnizaţii mărite –, şi majoritatea sălilor de cinematograf rămase sunt debranşate de la reţeaua de gaz, ceea ce înseamnă că nu vor funcţiona pe perioada anotimpului rece.
Timiş, “ultima redută”
Printr-o campanie lansată recent şi intitulată “Vrem ultimul cinema!”, ARFI şi Electronic Resistance, alături de alte asociaţii şi ONG-uri din Timişoara au dorit să atragă atenţia asupra pericolului pierderii “ultimei redute” în domeniul cinematografic local, Cinematograful Timiş. “Atât Municipalitatea locală, cât şi locuitorii oraşului trebuie să fie conştienţi de faptul că nu poate exista o consolidare a valorilor culturale naţionale şi locale, fără un cinematograf de artă, unde premierele româneşti şi cele europene să primeze. Filmele europene şi filmele de artă nu au un loc al lor în peisajul cultural timişorean, asta în condiţiile în care Timişoara candidează la titlul de Capitală Culturală Europeană în anul 2021”, se arată în mesajul campaniei.
Promotorii acesteia susţin că alternativa multiplexurilor, cu programele lor axate pe blockbustere, nu este viabilă pentru o societate care doreşte să-şi menţină o identitate culturală.
Iniţiatorii campaniei vor organizarea de dezbateri publice pe baza subiectului, cu participarea reprezentanţilor Municipalităţii şi ai RADEF, în vederea lămuririi cadrului legal al situaţiei existente. Aşteptările legate de lămurirea situaţiei de către RADEF nu par însă foarte realiste, dacă e să de facă raportarea la semnalele transmise dinspre Sindicatul RADEF care spun că societatea se află într-o situaţie grea, fără precedent.
“De starea din prezent se face vinovat Ministerul Culturii, care timp de doi ani nu a numit un Consiliu de Administraţie. Recent a fost numit un Consiliu de Administraţie care refuză lămurirea situaţiei cinematografelor. Aceasta în condiţiile în care RADEF se află într-o situaţie fără precedent: angajaţii nu şi-au primit salariile de două luni, sălile nu mai au ceasuri de gaz, sunt datorii foarte mari neplătite către furnizorii de utilităţi. Iarna bate la uşă şi cine va veni să vadă un film într-o sală care nu este încălzită? Or, în aceste condiţii, de unde se va face rost de bani pentru ieşirea din impas?”, ne-a declarat Mariana Bikfalvi, liderul Sindicatului Liber RomâniaFilm.
Conform reprezentantului sindical, cinematografele rămase se repartizează rapid Primăriilor conduse de primari PSD. “Probabil că la dumneavoastră, la Timişoara, primarul nu este PSD. Primarii PSD au primit cinematografe cu viteza luminii, cu sprijinul Ministerului Culturii. La noi în societate este haos, am făcut nenumărate interpelări la Ministerul Culturii şi se pare că nu se doreşte rezolvarea situaţiei. Probabil că intenţia factorilor de decizie este să-şi bată joc de angajaţii rămaşi, ca să plece cât mai repede. Cum este posibil ca angajaţii să nu-şi primească salariile de aproape trei luni, iar membri ai Consiliului de Administraţie să-şi voteze idemnizaţii mărite de la 500 de lei, la 3.300 de lei? Şi orice Consiliul de Administraţie are cinci sau şapte membri. La noi sunt şase. Nu văd cum vor mai veni spectatorii în nişte săli care nu sunt nici măcar încălzite. Ca să nu mai vorbesc de starea în care se găsesc majoritatea”, mai spune Mariana Bikfalvi.
O situaţie alambicată
Sindicatul Româniafilm anunţa în primăvară că a formulat plângere penală la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie împotriva unor foşti miniştri ai Culturii acuzaţi că nu au făcut demersurile necesare pentru ca cinematografele din ţară, inclusiv din Timiş, aflate acum în administrarea Primăriilor şi degradate, să fie restituite Regiei Româniafilm.
Raportat la Timiş, trecerea temporară în subordinea Primăriilor a acestor imobile a avut efecte dezastruoase. Astfel, în 2011, Prefectura Timş a realizat un control legat de constatarea felului în care Primăriile s-au achitat de obligaţia reabilitării acestor spaţii care le fuseseră atribuite. Rezultatele controalelor au fost dezastruoase. Raportul de control arăta că în Timişoara Cinematografele Dacia şi Arta, dar şi Grădina de vară Arta erau în stare avansată de degradare, cum sunt şi astăzi, de altfel, Cinematograful Fratelia este revendicat de fostul proprietar, iar Cinematograful Victoria este închiriat, aici desfăşurându-şi activitatea o policlinică. La Cărpiniş, la preluare, cinematograful nu se afla în stare de funcţionare şi imobilul era foarte degradat. Aşa e şi acum, neexistând bani pentru reabilitare. În Periam, Primăria a înscris imobilul în cartea funciară şi a iniţiat un proiect tehnic pentru reabilitare. Reprezentanţii Primăriei Periam spun că în interior este doar o groapă mare, realizată de un agent economic care a concesionat acest spaţiu pentru a-l transforma în discotecă, iar pentru a amenaja acest spaţiu în aşa fel încât să redevină cinematograf e nevoie de bani foarte mulţi. La Cenad, clădirea a fost demolată, cu promisiunea că se va trece la reconstrucţia imobilului, dar nu se ştie când.
Pe de altă parte, nici starea actuală de „vid de administrare” nu este benefică pentru aceste spaţii, aflate, în mare parte, în stare avansată de degradare.
Ultimele comentarii