După desfiinţarea Zonei Libere Arad Curtici

Biroul Vamal Aeroport Timişoara, luat în vizor de ANAF, pentru desfiinţare

Aeroport Timisoara Foto evzDe câteva luni în sistemul vamal există zvonuri tot mai insistente legate de iminenta reorganizare a sistemului. Pentru vestul ţării aceasta ar putea duce, pe lângă desfiinţarea Zonei Libere Arad Curtici, la dispariţia Biroului Vamal de la Aeroportul Timişoara.

 

O reformă enigmatică

În urma zvonurilor legate de o nouă reorganizare la nivelul sistemului vamal, care ar afecta într-o măsură destul de mare şi vestul ţării, reprezentanţii Sindicatului „Pro Lex” au cerut de mai multe ori, fără succes însă, detalii de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Aceştia spun că sunt necesare precizări ale instituţiilor în cauză, având în vedere informaţiile care circulă în legătură cu reorganizarea activităţilor legate de accize, de zonele libere, de aeroporturi.

“Noi am tot revenit cu solicitări în acest sens fără să ni se transmită nişte informaţii certe. Presupusa organizare implică măsuri precum cele de care am mai discutat, în vestul ţării, cu desfiinţarea Zonei Libere Arad Curtici sau desfiinţarea birourilor vamale de la aeroporturi, pe motiv că activitatea acestora nu justifică menţinerea. Controlul vamal ar urma să fie asigurat de personal de la alte birouri, fără să mai existe un birou specializat în aeroport. S-ar putea prin august să ne trezim cu surprize, pentru că deja am văzut că există o ciclicitate a acestor reorganizări, din doi în doi ani”, spune Voinea Negoiţă, vicepreşedintele Sindicatului Vameşilor şi Poliţiştilor “Pro Lex”.

ANAF a solicitat deja desfiinţarea Zonei Libere Arad Curtici, care este cea mai dezvoltată din România şi cu posibilităţile cele mai mari de atragere de venituri la bugetul de stat. Astfel, într-o scrisoare din partea Direcţiei Generale a Vămilor, adresată preşedintelui Consiliului Judeţean Arad, Nicolae Ioţcu, s-a propus desfiinţarea Zonei Libere, pe motiv că aşa prevede viitorul Cod Vamal al Uniunii Europene, aplicabil de anul viitor, şi că indicii de activitate sunt destul de scăzuţi. Reprezentanţii ANAF au mai precizat că se vrea să se relocheze vameşii de la Biroul Vamal de Frontieră Curtici în cadrul Direcţiei Regionale Vamale Timişoara, care se confruntă cu un volum mare de activitate.

Zona Liberă Curtici Arad are 27 de agenţi economici care activează în acest moment şi a avut profit de 5,8 milioane de lei, în ultimii cinci ani, perioadă în care a virat la bugetul de stat taxe şi impozite de peste 9,5 milioane de lei. După cum era de aşteptat, propunerea nu a fost de natură să bucure Consiliul Judeţean Arad.

Nici eventuala desfiinţare a Biroului Vamal de la Aeroportul  Timişoara nu este considerată ca o măsură cu efecte benefice, întrucât activitatea specifică de aici presupune un grad de specializare mai greu de atins de agenţi vamali detaşaţi din alte părţi.

Reorganizare cu efecte nedorite

În cadrul unor precedente reorganizări iniţiate în sistemul, în vestul ţării au fost daţi afară şi agenţii specializaţi pe îndrumarea câinilor antidrog şi operarea dispozitivului de scanat tiruri Roboscan. Agenţii vamali care operau Roboscan au fost puşi pe liber pentru că li s-a dat aceeaşi grilă generală de concurs, deşi ar fi trebuit să dea examen din specializarea lor. Şi aşa s-a ajuns ca, la un moment dat, la Moraviţa să nu mai existe niciun agent vamal timişean care să ştie să opereze Roboscan-ul. În ceea ce priveşte câinii anti­drog şi coordonatorii acestora, la Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Timişoara au fost daţi afară, în urma reorganizării, doi conductori de câini. Dintre câinii coordonaţi de aceştia, doi au fost consideraţi bătrâni şi daţi la casare, iar unul a fost predat unui alt conductor, deşi, de regulă, câinele nu ascultă de alt conductor.

Print Friendly, PDF & Email