Pe lângă furturile de pe tronsoanele de cale ferată mai puţin circulate, hoţii de fier vechi par să se fi profilat în ultima perioadă pe tronsoanele de autostradă finalizate sau în construcţie din vestul ţării, de unde se fură cam tot ce se poate valorifica la centrele de fier vechi – de la indicatoare până la bucăţi de balustradă.
Hoţii C.F.R. devin hoţi de autostradă
O parte dintre hoţii care făceau ravagii pe tronsoanele mai puţin circulate ale C.F.R. par să se reprofilat pe segmentele de autostradă, recent finalizate sau în construcţie din vestul ţării, de unde se fură bucăţi de balustrade, capace de canal, garduri din sârmă de împrejmuire sau chiar indicatoare.
Deşi pe segmentele recent date în folosinţă, cum e primul tronson din autostrada Timişoara – Lugoj, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara a contractat servicii de pază prin patrulare, există hoţi care îşi sincronizează atacurile în funcţie de intervalele de patrulare ale maşinilor societăţilor de pază şi demontează etapizat parapeţi laterali sau balustrade, scoţând şuruburile, apoi sistemele de prindere de la încheieturi. Cu acest sistem ingenios se pot fura în câteva zile sute de metri pătraţi de tablă pe care Statul poate plăti până la 300 de euro metrul.
“În general, se fură componente care pot fi valorificate la aceste societăţi specializate pe preluarea şi prelucrarea fierului vechi. Este vorba despre garduri împrejmuitoare, indicatoare sau garduri de protecţie a animalelor sălbatice. Pentru a combate astfel de furturi, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara a şi angajat societăţi de pază care fac patrulări pe tronsoanele de autostradă finalizate”, declară subcomisarul Teodor Tudur, şeful Biroului Poliţie Autostrăzi Vest.
De altfel, într-un caiet de sarcini pentru achiziţia de servicii de pază pentru tronsonul 1 al autostrăzii Timişoara – Lugoj, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara enumera elementele de interes pentru hoţii de autostradă: împrejmuirea din plasă de sârmă, de 1,5 metri, fixată pe stâlpi metalici, parapeţii metalici zincaţi, de pe zona mediană, acostamentele autostrăzii sau bretelele nodurilor rutiere, indicatoarele rutiere, stâlpii de susţinere, consolele, parapeţii podurilor şi pasajelor, elementele prefabricate de la şanţuri şi separatoarele de grăsimi, stâlpii de dirijare, bornele kilometrice, panourile anti-orbire şi chiar echipamentele sistemului de monitorizare şi informare asupra traficului – de la camere video până la staţii meteo.
Furturi din faza incipientă a construcţiei
Încă din stadiul de construcţie, anumite tronsoane de autostradă din vestul ţării au fost marcate de furturi organizate şi repetate. Pe primul tronson al autostrăzii Lugoj – Deva, dat recent în circulaţie, hoţii au furat, în perioada de construcţie, porţiuni întregi din gardul de protecţie. Nu doar componentele metalice au captat interesul hoţilor. Poliţiştii din Belinţ, de exemplu, au avut mult de furcă cu hoţii care furau combustibil din vehiculele care erau folosite la construcţia aceleiaşi autostrăzi Lugoj – Deva. Oamenii legii au prins în flagrant localnici în timp ce furau motorină din rezervoarele unor excavatoare parcate pe şantier, aparţinând societăţii care efectuează lucrări de construcţie a autostrăzii. La o singură lovitură de acest fel s-au furat peste 150 de litri de motorină. O surpriză la aceste razii a fost constatarea că printre hoţi se găsea şi un angajat al firmei care lucra la autostradă.
Ultimele comentarii