Recordmanul, artistul plastic şi ambasadorul cultural neoficial care face imagine României de ani de zile, cu eforturi şi resurse proprii, a reuşit să capteze aproape toată atenţia la Salonul Internaţional de Carte de la Paris. Acolo unde operele sale i-au încântat pe participanţi, fie că erau politicieni de primă mână, ambasadori, oameni de cultură sau caricaturişti renumiţi din Franţa.
Un nou regal Popa's
Salonul Internaţional de Carte de la Paris, organizat la sfârşitul lunii martie la Paris şi dedicat atât profesioniştilor din domeniul editorial – editori, agenţi literari, distribuitori şi vânzători de carte din Franţa şi din peste 100 de ţări –, cât şi publicului larg, bucurându-se de o maximă vizibilitate în presa franceză, l-a avut ca punct major de atracţie pe artistul plastic timişean Ştefan Popa-Popa's, care nu şi-a dezminţit renumele de “rege al caricaturii”.
Expoziţia sa, “Antrhopo-satire. Arts visules”, organizată la Ambasada României din Franţa şi vernisată de Thierry de Montbrial, unul dintre membrii Grupului Bildenberg, şi renumitul caricaturist Plantu (Jean Plantureaux), de la Le Monde, a atras atenţia şi a strâns impresii elogioase de la vizitatori – fie ei diplomaţi, oameni politici sau simpli iubitori ai caricaturii. Portretele celor mai mari lideri ai lumii, de la Barack Obama până la Vladimir Putin, prezentaţi în ipostaze dintre cele mai sugestive şi amuzante, în noul context geo-politic, i-au uimit pe vizitatori.
La expoziţia Popa's au participat, printre alţii, ambasadorul României în Franţa, Bogdan Mazuru, preşedintele Uniunii Scriitorilor din România, Nicolae Manolescu, preşedintele Institutului Cultural Român Român, Lilian Zamfiroiu, vicepreşedintele Institutului Cultural Român, Nagy Zoltan, dar şi Giorgio Cegna, fost decan al Facultăţii de Arte Frumoase din Roma.
Artistul plastic timişorean a expus peste 50 de lucrări de grafică şi 40 de picturi şi, ca de fiecare dată, a suportat o bună parte din cheltuielile manifestării din fonduri proprii, ca parte a muncii sale de promovare a imaginii României, pe care Popa's o face de ani şi ani, fără să aştepte nimic în schimb. Şi nu este vorba de sume modice, o astfel de manifestare presupunând costuri între 10.000 şi 15.000 de euro, mai ales că nu se face în niciun fel de rabat de la calitate. Institutul Cultural Român a finanţat o parte din cheltuieli – carburantul şi cazarea. Cu modestia care îl caracterizează, şi de această dată Popa's a refuzat cazarea într-o unitate hotelieră de lux, preferând un hotel de două stele, tocmai pentru a demonstra că se poate altfel şi tot ce contează este îmbunătăţirea imaginii şi percepţiei României peste hotare.
“Constat că sunt tot felul de dejecţii la conducerea acestei ţări, care se concentrează pe furt şi pe nimic altceva. Unii dintre ei au spus că nu au bani de promovarea României de Ziua naţională. Eu am mers într-un traseu itinerant, prin fonduri proprii, în marile capitale europene, pentru a face imagine României”, spune artistul timişorean, dezamăgit de dezinteresul, egoismul şi “încremenirea în proiect” a unei bune părţi a clasei politice actuale.
Punct maxim de atracţie la Salonul Internaţional de Carte
Masa de lucru la care Ştefan Popa Popa's a realizat caricaturi timp de patru zile a fost unul dintre punctele de interes maxim ale Salonului Internaţional de Carte de la Paris. Popa's a desenat atât la standul României, cât şi la standul publicaţiei Courrier International. Politicieni, oameni de cultură, diplomaţi, dar şi oameni de cultură nu au ratat ocazia de a fi imortalizaţi de cunoscutul artist plastic timişorean, în urma “maratonului de caricatură” rezultând peste 2.000 de portrete. Nu puţini au fost cei care au stat şi o oră la rând pentru a avea şansa de a fi imortalizaţi de către Ştefan Popa Popa's. Din păcate, cu greu s-ar putea spune că şi restul reprezentării României la Salonul Internaţional de Carte de la Paris a stârnit măcar jumătate din interesul generat de Ştefan Popa Popa's.
Aprecieri dintre cele mai elogioase
Participanţii la expoziţie şi cei care au trecut la Târgul de Carte pe la masa de lucru a artistului timişorean au ţinut să-şi exprime aprecierea şi bucuria de a vedea o asemenea demonstraţie de talent şi simţ artistic.
“Popa's este un foarte mare artist. Are un talent uimitor în caricatură, în modul de a găsi trăsăturile fizice şi de a scoate în relief latura umană, nu totdeauna favorabilă a unui personaj. Consider în acelaşi timp că este modul său personal de a-şi exprima părerea (sau consideraţia) despre modelul său, care nu este obligatoriu să fie pozitivă câteodată (sau adeseori) şi aspecte negative pe care le observă cu o uşurinţă ieşită din comun. Cred că putem să-l considerăm cel mai bun caricaturist contemporan, dar ceea ce mă frapează este viteza sa de execuţie care este de-a dreptul uluitoare”, a spus Thierry de Montbrial, fondator şi director al Institutului Francez de Relaţii Internaţionale.
“Această nouă expoziţie a lui Popa's prezintă ceea ce poate face un artist într-un an. El a trecut de la o caricatură simplă la una critică şi apoi la pictură adevărată care emoţionează inima privitorului. Fie caricatură, fie portret, Popa's este un mare artist”, este opinia profesorului Gergia Cegna, fost decan al Facultăţii de Arte Frumoase din Roma.
“Este foarte interesant Popa's pentru că utilizează tehnici mixte, fotografia, desenul, pictura şi chiar calculatorul, dar de fiecare dată dă o tentă foarte umană fiecărui personaj, Nu este amabil cu preşedintele meu, Hollande, dar este ceva normal, e o caricatură. Un scriitor francez, Chateaubriand, spunea că detestă caricaturiştii, pentru că deformează ceea ce a creat natura. Rolul desenatorului este însă să deformeze realitatea pentru a spune adevărul politic”, a precizat “colegul de breaslă” al lui Ştefan Popa Popa's, Jean Plantureaux (Plantu), caricaturist la prestigioasa revistă franceză Le Monde.
“Ce cred eu despre expoziţia lui Popa's? Este magnifică. Îl cunosc de mai bine de 20 de ani de la toate festivalurile de caricatură şi îl admir pentru tot ceea ce face. La expoziţie şi la Salonul de carte am putut vedea adevărata valoare a caricaturii”, a precizat Jackie Redon, caricaturist la o revistă franceză la fel de cunoscută, Paris Match.
“Artistul este prezent în cartea recordurilor şi sunt impresionat de viteza cu care face portretele. Ador Parisul, dar acum, după ce l-am întâlnit pe Popa's aş vrea să vizitez România. Jos pălăria, aveţi un mare campion cu care vă mândriţi”, a ţinut să spună şi Stephane Bruneau, editor la Veritas Quebec, din Canada. Nici cunoscutul dramaturg, poet şi publicist Matei Vişniec nu a ratat ocazia de a transmite un mesaj de suflet legat de artistul timişorean. “Suntem aici, în faţa unui fenomen de creativitate şi intuiţie, un artist care câteodată este un actor desenator, pentru că este capabil să sesizeze emoţiile de moment şi, de asemenea, caracterul temperamental şi profunzimea personalităţii celor care-I devin modele. Sunt foarte fericit că şi eu fac parte din lunga listă a celor şarjaţi, celebritatea lui este meritată, dar trebuie să spun că este unic. Acest tip de artist este un intelectual care ştie să creioneze emoţiile de moment, dar şi cele mai profunde stări umane. Sunt foarte mulţumit că în acest an prezenţa maestrului Popa's a amplificat vizibilitatea standului român şi sper că într-o bună zi va exista o şcoală care va purta numele Ştefan Popa Popa's”, a spus dramaturgul stabilit la Paris.
“Am avut şansa să-l întâlnesc pe Popa's la vernisajul expoziţiei sale la Palatul Behague şi-mi pare incredibil ce a făcut acolo. Caricatura sa nu este excesivă, ci arată trăsăturile persoanei fără a deforma personalitatea celui care pozează. Arta sa se plasează între caricatură şi pictură. Eu îl consider genial”, este opinia jurnalistei franceze Luiza Pace, de la cunoscuta publicaţie Le Figaro.
Din mulţimea de scriitori care au avut aprecieri elogioase la adresa lui Popa's, şi Jean Yves Conrad a precizat: “Am venit la standul României pentru că sunt scriitor şi alături de scriitorii români am descoperit talentul domnului Ştefan Popa's, care ne-au făcut magnifice portrete celor prezenţi, mulţi stand şi câte o oră la rând pentru asta. Este cu adevărat magnific în modul cum vede lucrurile, traduce perfect caracterul omului sau femeii din faţa lui. Arta dusă la perfecţiune.”
Alături de aceste aprecieri s-a regăsit şi cea a scriitorului şi criticului literar Nicolae Manolescu, ambasadorul României la UNESCO, care a declarat: “Sunt bucuros că particip la această expoziţie şi, chiar dacă nu era nicio caricatură pe simeze, lumea cunoştea caricaturile maestrului. Dar dacă a fost amabil şi a venit în persoană, adaugă un pic de farmec lucrărilor şi se cuvine să-i mulţumesc pentru acest efort. Cred că a fost o foarte bună idee această expoziţie, chiar dacă nu suntem într-o perioadă veselă a existenţei noastre, pentru că din când în când mai trebuie să şi râdem. Şi pentru asta îi mulţumim maestrului Popa's!”
Pe lângă toate aceste aprecieri, pare cu atât mai ciudată şi paradoxală reacţia unor exponenţi ai mediului cultural autohton şi local care încă nu pare să aprecieze la justa valoare efortul şi valoarea artistului timişorean care a devenit un brand de ţară. Deşi, prin activitatea şi renumele său, Ştefan Popa Popa's ar fi putut fi unul dintre cei mai valoroşi promotori ai Timişoarei, ca şi candidată la titlul de capitală culturală europeană, artistul plastic timişorean nu a fost contactat de niciunul dintre reprezentanţii administraţiei locale sau a sectorului O.N.G. care se ocupă de promovarea municipiului, în “cursa” pentru obţinerea statului de capitală culturală europeană. Lucru care ridică serioase semne de întrebare în ceea ce priveşte stilul şi strategia de promovare a Timişoarei pentru titlul de capitală culturală europeană.
Ultimele comentarii