Un expert în management cultural a venit la Timişoara pentru a instrui autorităţile în privinţa a ceea ce au de făcut pentru ca oraşul să poată intra în cursa pentru titlul de Capitală Culturală Europeană. El avertizează că o astfel de competiţie nu e despre cine are mai multe clădiri: “Nu investiţi în lucruri de care nu veţi avea nevoie în perspectivă. E vorba aici despre utilizarea unor bani publici, a căror investire trebuie controlată foarte bine”.
Expert în management cultural: “O astfel de competiţie nu e despre cine are mai multe clădiri”
“Timişoara 2021– Să construim o Capitală Culturală Europeană” a fost titlul seminarului susţinut la Timişoara, la începutul acestei săptămâni, de un expert în întocmirea de programe vizând obţinerea titlului de Capitală Culturală Europeană. Ektor Tsatsoulis le-a explicat autorităţilor locale şi judeţene care sunt principalele etape ce trebuie parcurse şi care sunt condiţiile ce trebuie respectate pentru ca Timişoara să poată aspira la obţinerea titlului de Capitală Culturală Europeană.
Expertul în management cultural Ektor Tsatsoulis – care beneficiază de experienţa acumulată în munca la proiectul cu care oraşul cipriot Paphos a câştigat titlul de Capitală Culturală Europeană pentru 2017 şi care lucrează acum la elaborarea unui proiect cultural pentru oraşul scoţian Aberdeen –afirmă că etapele necesare pregătirii unei astfel de candidaturi includ elaborarea unei strategii de dezvoltare culturală, care să aducă oraşului beneficii economice şi sociale pe termen lung, realizarea unei infrastructuri adecvate, conceperea unei viziuni clare şi coerente pentru programul cultural al anului, implicarea în proiect a artiştilor locali, armonizarea elementelor culturale tradiţionale cu formele de manifestare culturală contemporane şi integrarea acestora într-un ansamblu care să le confere o dimensiune europeană, multiculturală.
Ektor Tsatsoulis mai spune că important este şi accentul care se pune pe voluntariatul cultural, pe implicarea societăţii civile şi pe cointeresarea elevilor, întrucât astfel se construieşte ceea ce reprezintă audienţa de mâine: “Un astfel de proiect nu se referă doar la ceea ce se întâmplă în anul respectiv, ci şi la ceea ce rămâne după. O astfel de competiţie nu e despre cine are mai multe clădiri. De aceea este important să nu investiţi în lucruri de care nu veţi avea nevoie în perspectivă. E vorba aici despre utilizarea unor bani publici, a căror investire trebuie controlată foarte bine. Oraşul trebuie să dovedească faptul că merită să câştige”.
La nivel de oraş-candidat, o etapă extrem de importantă o reprezintă desemnarea managerului general şi a directorului artistic. Ektor Tsatsoulis insistă asupra faptului că rolul principal în parcurgerea primilor paşi în pregătirea dosarului de candidatură aparţine Municipalităţii, întrucât un astfel de titlu revine oraşului, nu unei asociaţii implicate în proiect – în cazul nostru, Asociaţia Timişoara Capitală Culturală Europeană.
Ektor Tsatsoulis avertizează că nu sunt agreate niciun fel de jocuri politice în spatele instituţiilor europene şi că, fiind vorba despre proiecte care vizează perioade îndelungate de timp, factorul politic trebuie să fie subsumat interesului comunităţii.
Discursuri oficiale ambigue
Factorii locali şi centrali de decizie par să nu prea ştie în acest moment ce anume ar trebui făcut pentru a potenţa şansele Timişoarei de a accede la acest titlu. Dovadă în acest sens stă discursul mesagerului în teritoriu al ministrului Turismului, Maria Grapini, consilierul Cosmin Trif, care şi-a încheiat discursul de la întâlnirea cu Ektor Tsatsoulis cu un dublu mulţumesc, după ce a trecut în revistă, developând într-o enumerare devenită deja clişeu, premierele timişorene. Tot în aceeaşi zonă s-au situat şi discursurile prefectului Eugen Dogariu şi al vicepreşedintelui C.J. Timiş, Marian Vasile. Ideea centrală din discursul lui Eugen Dogariu este că la Prefectură există nişte constrângeri în ceea ce priveşte bugetul, care “nu prea poate fi accesat”. La rândul lui, reprezentantul C.J. Timiş vorbeşte despre nevoia de colaborare între toţi factorii politici şi administrativi de care depinde soarta candidaturii Timişoarei.
Primarul cere implicarea profesioniştilor
Un discurs mai orientat către expunerea de soluţii şi chestiuni concrete l-a avut primarul Timişoarei, Nicolae Robu, care a insistat pe nevoia implicării unor profesionişti. “La începutul verii am lansat un apel către minţile luminate ale oraşului, să vină în colectivul de elaborare a strategiei culturale. Am deschis o secţiune pe site-ul Primăriei pentru înscrierea acestor persoane. S-au înscris până acum trei persoane.(…) Nu trebuie să angajăm însă o armată de oameni în Asociaţie, eu sunt împotriva unei astfel de abordări”, mai spune edilul. Dar, conchide el, “fără bani nu vom putea avea aceşti experţi”. Nicolae Robu promite că Primăria va susţine cultura în Timişoara “cu bani mult mai mulţi decât oricând”, dar spune că este nevoie şi de “contribuţii în natură”, adică de idei şi de muncă. Pentru sporirea gradului de atractivitate a oraşului, mai spune edilul, echipa din Primărie va continua să transforme oraşul la nivel de infrastructură, căci nemobilizarea la maximum a resurselor administrative poate duce la un eşec în privinţa primei evaluări a şanselor Timişoarei.
Am încercat să îl contactăm pe primarul Nicolae Robu, pentru a afla în ce măsură se justifică înfiinţarea, prin hotărâre de Consiliu Local, a unei asociaţii care să se ocupe de pregătirea dosarului de candidatură pentru titlul de Capitală Culturală Europeană, câtă vreme expertul în programe culturale Ektor Tsatsoulis a insistat asupra faptului că primele demersuri care trebuie efectuate revin reprezentanţilor Municipalităţii. Edilul nu a putut fi, însă, contactat.
Am avut management cultural până acum?
Primăria Timişoara este fondator al Asociaţiei Timişoara Capitală Culturală Europeană, în 2011, prin hotărâri ale Consiliului Local fiind decisă pe de o parte susţinerea candidaturii Timişoarei la titlul de Capitală Culturală Europeană după 2019, iar pe de altă parte, aprobarea participării Municipalităţii, în calitate de membru fondator, la constituirea acestei asociaţii.
În vară adresam Primăriei Timişoara câteva întrebări: Care este raportul dintre Primăria Timişoara şi Asociaţia Timişoara Capitală Culturală Europeană? Pe ce criterii a fost aleasă conducerea acestei asociaţii? Cine a făcut selecţia personalului de conducere? Dacă a existat o comisie, am solicitat nominalizarea tuturor persoanelor care au făcut parte din aceasta. Dacă a fost organizat concurs, am solicitat să ni se spună unde a fost anunţat concursul şi câţi candidaţi s-au prezentat. Care este remuneraţia lunară a conducerii acestei asociaţii? Din ce fonduri este acoperită această remuneraţie?
Interesant a fost răspunsul la întrebarea “Pe ce criterii a fost aleasă conducerea acestei asociaţii?”. Mai corect, pe lângă întrebare. Şi lemnos: “Asociaţia Timişoara Capitală Culturală Europeană este organizată şi funcţionază conform unui act constitutiv şi a unui statut, cu respectarea legislaţiei în vigoare cu privire la asociaţii şi fundaţii, acte care prevăd modul de organizare şi funcţionare a asociaţiei, organele de conducere, administrare şi control, etc. Organele de conducere, administrare şi control sunt: adunarea generală, consiliul director, comisia de cenzori, preşedinte, director executiv”. Deci, pe ce criterii a fost aleasă conducerea? Nu am înţeles din răspunsul primit de la Primărie.
Ne sunt enumeraţi, însă, membrii Consiliului Director, despre care aflăm că sunt aleşi de Adunarea Generală pentru trei ani: Corina Răceanu, Emil Cristescu, Ingrid Deac, Vlad Gaivoronschi, Sorina Jecza, Victor Neumann, Codruţa Popov, Norbert Tako, Marcela Titz, Dan Ciubotariu şi Lavinia Simion (cea din urmă, consilier în cadrul Compartimentului Relaţionarea cu Instituţii Culturale al Primăriei Timişoara, fiind şi persoana care ne-a răspuns solicitării de informaţii). Cine alege A.G. şi cine face parte din A.G. nu se specifica.
Reprezentanta Primăriei mai spunea, însă, că acest Consiliu Director alege directorul executiv al asociaţiei, desemnat a fi Simona Neumann. Ca o paranteză, uitându-ne peste numele care formeză Consiliul Director, apreciem că unul dintre ele ar fi trebuit să se abţină de la desemnarea directorului executiv – Victor Neumann fiind soţul Simonei Neumann.
Şi, mai aflam, preşedintele acestei asociaţii este Ioan Holender, ales de către A.G.
Care este remuneraţia lunară a conducerii acestei asociaţii şi din ce fonduri este acoperită? “În acest moment Consiliul director, directorul executiv şi preşedintele nu sunt remuneraţi”, transmitea Municipalitatea.
Deci, avem o pleiadă de nume de rezonanţă ale vieţii culturale locale – în cazul unora reputaţia depăşind graniţele ţării – care au acceptat să-şi asocieze numele cu această asociaţie. Avem o conducere a asociaţiei aleasă de o misterioasă Adunare Generală, neremunerată însă, deci nemotivată. Nu avem, încă, un plan de acţiune, o analiză a punctelor forte, nici a celor slabe care pot fi aduse în ipostază de puncte tari, un calendar asumat public al activităţilor la care se înhamă Asociaţia Timişoara Capitală Culturală Europeană să-l urmeze, sau cel puţin acesta nu este public, deşi ar trebui să fie.
Să vedem cum se va pregăti de acum încolo Timişoara pentru această competiţie. Şi cu ce va decide să intre în concurs.
Suspans la Timişoara, până în 2017
Capitală Culturală Europeană este titlul acordat unui oraş desemnat de U.E., pe durata unui an, timp în care în respectivul oraş se organizează evenimente culturale a căror trăsătură definitorie este dimensiunea culturală europeană.
Iniţiativa organizării unei astfel de competiţii a aparţinut actriţei Melina Mercouri, în 1985, pe când avea calitatea de ministru grec al Culturii, un demers pe care l-a făcut în parteneriat cu omologul său francez, Jack Lang.
Începând cu 2007, titlul este acordat unor parteneriate între oraşe din ţările din Europa Occidentală şi oraşe din ţările central şi est-europene. În 2021, titlul va reveni unui oraş din Grecia şi unui alt oraş din România.
Lansarea competiţiei se face cu şase ani înaintea anului vizat pentru obţinerea candidaturii. Aceasta înseamnă că, după votarea noului regulament în Parlamentul European, preconizată pentru finalul acestui an – începutul anului viitor, debutul lui 2015 ar putea însemna lansarea candidaturii Timişoarei pentru acest titlu. Depunerea candidaturii este urmată de procedura de selecţie, făcută de către o comisie de specialitate. Această etapă se va realiza, potrivit noului regulament, la începutul lui 2016, decizia finală putând fi comunicată la finele anului. La începutul lui 2017 vor fi anunţate în Parlamentul European oraşele din România şi din Grecia care vor deţine titlul pentru 2021.
Ultimele comentarii