Deszăpezirea Timişoarei se va scumpi începând din această toamnă, conform unei clauze din celebrul contract încheiat de Primăria Timişoara pe şase ani pentru această activitate. Act care dă posibilitatea contractantului să solicite în luna octombrie a fiecărui an ajustarea preţurilor în funcţie de indicele preţurilor de consum. Şi la momentul încheierii, şi acum, câţiva consilieri locali au susţinut şi susţin că această activitate nu trebuia atribuită pe o perioadă de şase ani, ci cel mult pe doi – trei ani. Pentru că în acest fel s-ar fi stimulat concurenţa şi s-ar fi ajuns la nişte preţuri nu mai mari, ci mai mici.
Preţuri ajustate pe toată linia
„Proiect de hotărâre privind ajustarea tarifelor la contractele de delegare a gestiunii activităţii de curăţare şi transport a zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau îngheţ”, aşa se numeşte propunerea de act normativ supusă dezbaterii plenului Consiliului Local în această lună, prin care se oficializează creşterea de tarife pentru serviciile de deszăpezire prestate în Timişoara. Conform motivaţiei proiectului, în 2010 Consiliul Local a aprobat delegarea gestiunii activităţii de deszăpezire-curăţare şi transportul zăpezii de pe căile publice şi menţinerea acestora în funcţiune pe timp de polei sau îngheţ pentru o perioadă de şase ani, pentru cele şase sectoare stabilite în Timişoara. Contractul a fost adjudecat atunci de Retim şi Drumuri Municipale, şi în contractele încheiate se menţiona că ajustarea tarifelor pentru activitatea de curăţare şi transport a zăpezii, se poate face în fiecare an, în luna octombrie, utilizând indicele preţurilor de consum, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
Cum suntem în octombrie, a apărut şi solicitarea de ajustare pozitivă a preţurilor, propunându-se ajustarea tarifelor pentru activitatea de curăţare şi transport a zăpezii în funcţie de nivelul indicelui preţurilor de consum pentru perioada martie 2011 – septembrie, „aplicabil contractelor de delegare a gestiunii activităţii, care este de 11,33%”.
Primăria Timişoara nu uită să precizeze că deţine prerogativele absolute legate de stabilirea acestor preţuri, menţionând că, fără alte comentarii, „Consiliile Locale ale municipiilor au competenţe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea şi coordonarea serviciului de salubrizare a localităţilor, având atribuţii în domeniul stabilirii, ajustării ori modificării tarifelor propuse de operator”, drept conferit de prevederile Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice.
Practic, ce înseamnă această ajustare, în cifre? De pildă, în sectorul 1 al Timişoarei, stabilit de acest contract ca fiind zona centrală, curăţatul mecanic al zăpezii şi gheţii cu utilaj cu lamă pe 1000 de metri pătraţi creşte de la 8,95 de lei + TVA la 9,89 de lei + TVA. Curăţatul manual pe aceeaşi suprafaţă creşte de 504,25 de lei, la 557,25 de lei. Încărcatul şi transportul zăpezii creşte şi el de la şapte lei pe metrul cub, la 7,74. Împrăştiatul mecanic de materiale antiderapante e „personalizat”. Împrăştiatul de sare, de pildă, e mai scump, şi preţul său a crescut de la 40 de lei, la 44,2 lei, pe 1000 de metri pătraţi. Împrăştiatul de şplit (piatră dură spartă) este mai ieftin, dar şi aici preţul creşte de la 29,6 lei la 32,7 lei.
Combaterea poleiului şi a gheţii prin stropire cu soluţie de clorură de calciu se indexează, de asemenea, ajungând la 131,4 lei pe 1.000 de metri, de la 118 lei. Aceeaşi operaţiune, dar la care se foloseşte soluţie de clorură de sodiu, e mult mai ieftină, dar chiar şi aşa creşte de la 9, la 9,95 de lei pe 1.000 de metri pătraţi. Majorarea nu ocoleşte nici curăţarea gurilor de canal, operaţiune al cărei cost, pe metru pătrat, creşte de la 3,4 la 3,76 de lei.
Consilier local: „La Primăria Timişoara e o obişnuinţă să se încheie contracte pe nu ştiu câţi ani”
În 2011, în ciuda semnalelor negative venite dinspre presă şi dinspre unii consilieri locali, Primăria Timişoara şi-a dus la bun sfârşit planul de a schimba radical modalitatea de atribuire a serviciilor de deszăpezire. Fosta conducere a Municipalităţii a decis să continue cu modelul propus, fundamental diferit de cel anterior, când exista o împărţire a Timişoarei pe trei zone, iar contractele se încheiau pe perioade de trei luni. În ciuda valorilor mari ale contractelor, au existat doar două firme care s-au arătat interesate de aceste lucrări, în forma nouă de atribuire.
Caietul de sarcini prevedea ca serviciile să se desfăşoare “de regulă în perioada 15 noiembrie – 15 martie”, iar operatorul de servicii “va avea experienţă în domeniu şi va fi dotat cu utilaje specifice performante”. Conform aceluiaşi caiet de sarcini, în cazul depunerii stratului de zăpadă şi formării gheţii, arterele de circulaţie, spaţiile destinate traversării pietonale a străzilor, trotuarele din dreptul staţiilor mijloacelor de transport în comun, respectiv refugiile de pietoni, căile de acces la instituţiile publice şi unităţile de alimentaţie publică trebuie să fie practicabile “în termen de maximum patru ore de la încetarea ninsorii” – termen oarecum vag şi uşor de interpretat. Totodată, conform cerinţelor Primăriei, “în cazul unor ninsori abundente sau care au o durată de timp mai mare de 12 ore, se va interveni cu utilajele de deszăpezire pentru degajarea cu prioritate a străzilor pe care circulă mijloacele de transport în comun”.
Încă din momentul deciziei schimbării modalităţii de atribuire a contractelor de deszăpezire au existat controverse. Reprezentanţi ai Consiliului Local susţin că au existat de la început rezerve cu privire la această schimbare a contractului, precizând că un contract de cel mult trei ani era arhisuficient, şi aceasta pentru că, într-un interval extrem de lung poate apărea oricând o firmă care să ofere servicii mai bune, la preţuri mai mici. Or, într-o astfel de situaţie, Primăria nu ar putea avea acces la ele.
Consilierul local P.D.-L. Simion Moşiu (foto) spune că, din punctul său de vedere, aceste contracte puteau fi „bucăţelite” şi atribuite pe doi ani: „Acum, dacă ar veni o altă societate cu o ofertă mult mai bună, cu tarife mult mai mici, Primăria nu poate contracta aceste servicii pentru că este legată de acel contract pe şase ani. E la fel ca şi în cazul acelui contract cu semnalizarea rutieră. La Primăria Timişoara se constată o obişnuinţă de a se încheia contracte pe nu ştiu câţi ani. Trăim într-un mediu în care se presupune că ar trebui încurajată concurenţa, pentru că în acest fel se ajunge la servicii mai bune, la preţuri mai mici. Şi nu exista riscul plafonării, creat de siguranţa unui contract pe şase ani. Această formulă de atribuire a unor contracte pe perioade lungi şi foarte lungi continuă să fie controversată. Nu se justifică în vreun fel”.
Confuzie în privinţa utilizării frezelor de deszăpezire
Rămâne de văzut dacă această majorare de preţuri va duce şi la o îmbunătăţire a prestaţiei. În primăvară, Municipalitatea preciza că din aproximativ 1.000 de străzi ale Timişoarei, doar pe 423 se face deszăpezire. „Perfect nu este, ca să nu ne mai facem iluzii. Nu am cum să contractez alte firme. Ce o să se întâmple cu străzile care nu au fost prinse în contract? Cetăţenii vor fi nemulţumiţi. Asta o să se întâmple”, declara atunci primarul Nicolae Robu.
Edilul dădea, însă, asigurări că firmele care au contract cu Municipalitatea nu vor fi plătite dacă nu îşi vor face treaba. În plus, promitea că, în momentul în care se va face bilanţul, se vor aplica şi sancţiuni: un minus de 5% pe lună din factură şi 1.000 de lei pe zi, în cazul în care societăţile nu îşi vor face treaba.
Probabil ca o alternativă, Primăria venea, tot în primăvară, cu ideea năstruşnică a achiziţionării a 40 de freze de deszăpezire a trotuarelor, dintre care 19 au fost date prin semnătură Consiliilor Consultative de Cartier, celelalte ajungând în unităţile publice, şcoli şi spitale. Un singur utilaj a costat 1.950 de lei, investiţia pentru cele 40 de freze costând Municipalitatea aproape 80.000 de lei. După achiziţionare, sistemul de utilizare al acestor utilaje s-a dovedit a fi extrem de confuz. “Consiliile de Cartier, cărora li s-au repartizat aceste utilaje, nu sunt persoane juridice, nu au sediu, nu au angajaţi. Deci, nimeni nu trebuie să-şi închipuie că aceste Consilii de Cartier vor avea obligaţia să realizeze deszăpezire cu utilajele respective. Pentru că nu au cum. În plus, ce poţi să faci la un oraş de dimensiunile Timişoarei cu acele 20 de freze date Consiliilor de Cartier? Poate că e o iniţiativă bună pentru imagine, dar nu este fezabilă”, spuneau atunci reprezentanţii Federaţiei Asociaţiilor de Locatari din Timişoara.
Ultimele comentarii