Un spectacol inspirat de tragediile provocate de Războiul Civil Sirian, izbucnit în 2011, o coproducție teatrală româno-norvegiană, va fi jucat pe scena Teatrului Maghiar de Stat Timișoara.
Premiera spectacolului Regulile jocului, de Yann Verburgh, va avea premiera în 5 septembrie, de la ora 20, la Teatrul Maghiar de Stat Timișoara. Repetiția generală din 4 septembrie, de la ora 20, va fi de asemenea cu public. Locurile se pot rezerva gratuit accesând acest link.
Regulile jocului, în regia lui Mine Nilay Yalcin şi Taro Vestol Cooper, este o poveste îndrăzneață despre impactul conflictelor armate asupra generațiilor tinere. Aşa cum Soarele şi Luna există în acelaşi timp, aşa şi Ţările -Războaielor şi Statele-Păcii par să existe dintotdeauna în lumea noastră, dinainte de toate timpurile. Nama şi Oldo, doi copii, victime şi totodată supravieţuitori ai ultimului dintre ultimele războaie, se întâlnesc pe ruinele unui oraş, îşi spun poveştile de viaţă şi, din joacă, încep un plan de schimbare a regulilor jocului, într-o societate cu prea puţină magie și echitate pentru un copil.
La acest proiect participă zece studenți ai Facultății de Muzică și Teatru a Universității de Vest din Timișoara, coordonați de actrița și regizoarea Mirela Puia, care este și asistent de regie al spectacolului. Acestora li se alătura 12 tineri norvegieni de la Școala de Teatru Nordic Black Xpress, din Oslo. Traducerea îi aparţine Mirelei Iacob, asistenţa de regie este asigurată de Mirela Puia, iar video & sound designul, de Sebastian Hamburger
Yann Verburgh, autorul textului a susținut la Timișoara un workshop destinat tinerilor actori implicați în coproducția româno-norvegiană. Printre temele abordate s-au numărat: legătura dintre teatru și cinematografie, surse de inspirație pentru scenariști, felul în care tehnologia modernă influențează artele spectacolului.
Autor și dramaturg, Yann Verburgh colaborează în mod regulat cu regizorul timișorean Eugen Jebeleanu, cu care a fondat două companii, Cie 28, în România, și Cie des Ogres, în Franța. Piesele sale sunt publicate, traduse și interpretate în mai multe limbi, citite la Comédie Française, difuzate la France Culture, distinse prin numeroase premii și granturi, și sunt adaptate în teatrul liric. Yann Verburgh a absolvit un Master în scenariu, în formarea continuă la La Fémis – Școala Națională de Profesii de Imagine și Sunet, locul unde a scris și primul său scenariu pentru un lungmetraj, Rămâi uman.
Mine Nilay Yalcin este regizor, dramaturg și interpret norvegian de origine turcă, stabilit la Oslo. În întreaga carieră artistică, s-a concentrat pe lupta culturală de clasă și pe diversitate. În opinia ei toată lumea ar trebui să aibă acces la artă și toată lumea trebuie să fie reprezentată. Tânăra regizoare a lucrat în instituții de cultură, dar a montat și teatru stradal, în aer liber. A predat la școala de teatru NBX de câțiva ani, dar a și realizat proiecte proprii. Mine Yalcin face teatru stradal din 2018 și prin acest gen de teatru își dorește să ajungă la un alt public decât la cel care merge de obicei la teatru. Prima ei producție, Asfaltplus – paranoia, a fost un spectacol de stradă jucat în toate cartierele din Oslo, pentru a ajunge la tinerii care au fost stigmatizați de către mass-media norvegiană. În 2022, ea a scris și regizat spectacolul Blikk, în care atinge subiecte sensibile precum hărțuirea ascunsă și violența împotriva fetelor. Cel mai recent proiect stradal se numește Circus Grønland, un spectacol despre una dintre zonele din Oslo cu populația cea mai diversă.
Spectacolul Regulile jocului, o coproducție realizată de către Fundatia Artmedia, Nordic Black Theatre, Cafeteatret, în parteneriat cu Universitatea de Vest din Timișoara și Casa de Cultură a Municipiului Timișoara, est parte din proiectul Sunlight Young Festival, inițiativă bilaterală finanțată de SEE and Norway Grants, parte a programului de finanțare pentru Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023.
Ultimele comentarii