USR Timişoara aduce în atenţie câteva principii pentru mobilitate urbană durabilă

La anumite ore, traficul din Timișoara abia mai răsuflă, iar centrul e adesea împânzit de coloane de mașini ce stau, subliniază reprezentanţii USR Timişoara, care atrag atenţia că, pentru a descongestiona traficul, este timpul pentru o altă abordare a problemei deplasării prin oraș.

 

Lărgirea străzilor, în dauna trotuarelor și a spațiului verde, sau anularea trecerilor de pietoni sunt experimente încercate și în alte locuri și care nu au funcționat, consideră USR Timişoara.

„Rezolvarea la problemele prezentului și ale viitorului nu stă în idei din trecut, iar experiența altor orașe europene similare ar trebui să fie o sursă de inspirație pentru noi”, spun reprezentanţii USR Timişoara. Aceştia indică cinci principii pe baza cărora, afirmă ei, ar trebui regândită mobilitatea în Timișoara:

1.Siguranța în trafic.E primordială, iar aici planificarea și starea infrastructurii joacă un rol important. Drumuri fără gropi, intersecții gândite corect, piste sigure și treceri de pietoni adecvate vor spori, pentru toată lumea, senzația de securitate în trafic.”

2. Experiența orașelor din Vest.Ne arată că un transport în comun impecabil este cea mai bună variantă de decongestionare a traficului. Transportul în comun trebuie sa fie de încredere și să ofere o alternativă viabilă. Mijloacele de transport trebuie să se succeadă la o distanță decentă și predictibilă de timp.

3. Parcările.Avem nevoie urgentă de parcaje! Conform studiilor europene, un procent semnificativ din trafic este cauzat de mașinile care se învârt inutil în căutarea unui loc de parcare. În plus, am putea elibera spațiul public de mașinile parcate lângă bordură sau pe trotuar, spațiu prețios, ce ar putea reveni pietonilor sau transportului în comun.”

4. Sănătatea. „Transportul personal motorizat e, conform datelor de mediu, sursa cea mai mare de poluare din orașe. Mașinile sau autobuzele poluante ar trebui înlocuite de variante electrice (tramvaie, troleibuze, autobuze electrice), dar și încurajându-i pe oameni să aleagă transportul alternativ ori să meargă pe jos.”.

5. Împărţirea corectă a spațiului public și celor ce merg cu mașina, și celor ce preferă transportul în comun, bicicleta sau mersul pe jos. „Spațiul disponibil e clar limitat și, în plus, nu toți oamenii au mașini. De ce sa gândim spațiul public exclusiv în jurul mașinilor? Nu e oare mai important să gândim orașul în jurul oamenilor și să mizăm pe echitate geografică?”

Oficialii USR Timişoara mai spun că, deşi problema este dificilă, cu ea confruntându-se toate orașele istorice din Europa, „dacă refuzăm să învățăm din greșelile altora, măcar să învățăm din ale noastre. Făcând mașina personală singurul mod confortabil și eficient de transport, am suprasaturat drumurile și ne-am condamnat la frustrare și nervi. Trebuie să începem să luăm măsuri imediat. Și o vom face, pentru că nu avem de ales.”

Print Friendly, PDF & Email