România este prima ţară din Europa care, prin Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, a pregătit infrastructura pentru serviciul de urgenţă eCall, prin care, cu ajutorul unui dispozitiv instalat în maşină, se apelează automat, în caz de accident, la 112. România este prima ţară din Europa care va utiliza eCall.
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, care administrează Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă 112, a modernizat infrastructura acestuia pentru operarea eCall – noulserviciu pan-european de urgenţă din vehicule. Astfel, eCall este funcţional din ianuarie 2013, în toată ţara, fiind necesară instalarea unui dispozitiv pe maşină, anunţă S.T.S., citat de Mediafax.
În cazul unui accident auto, dispozitivul eCall va apela automat dispeceratul 112 şi va transmite informaţii relevante privind locul accidentului şi date tehnice ale vehiculelor implicate. Serviciile de urgenţă vor interveni cu mai mare rapiditate, inclusiv în situaţia în care pasagerii nu mai pot vorbi, arată reprezentanţii S.T.S.
Inginerii S.T.S. au prezentat, la finalul săptămânii trecute, la Bucureşti, întregul flux al sistemului de urgenţă eCall, apelurile fiind generate din Capitală şi din ţară, cu ajutorul câtorva maşini aflate în trafic şi echipate cu dispozitive eCall în cadrul unei demonstraţii practice.
Dispozitivele eCall costă între 50 şi 150 de euro, putând fi ataşate la acestea cartele speciale de la operatori de telefonie mobilă. Dispozitivele pot fi simple, respectiv pot avea doar funcţia de eCall, sau pot fi dotate cu microfon sau cu posibilitatea ataşării unui microfon sau chiar a unor camere video. Aparatele care vor fi instalate în maşini pot fi cumpărate de la producători sau distribuitori, iar cartelele pentru aceste dispozitive, de la operatorii de telefonie mobilă. Reprezentanţii S.T.S. declară, citaţi de Mediafax, că dispozitivul electronic va fi integrat din anul 2015 pe maşinile produse de la acel moment, dar spun că există dispozitive ce pot fi amplasate şi pe maşininile aflate acum în circulaţie.
Specialiştii S.T.S. au explicat că dispozitivul foloseşte senzori, accelerometru sau giroscop. Astfel, în cazul în care viteza unei maşini scade într-un interval foarte scurt de timp de la 100 km/h la 10 km/h, dispozitivul „înţelege” că s-a produs un accident şi se activează.
Dispozitivele stau în marea majoritate a timpului în stand-by, nefiind operaţionale, activarea lor având loc doar în momentul producerii unui accident, fiind iniţiat în cel mai scurt timp apelul automat către 112, au mai spus specialiştii de la S.T.S. Aceştia au precizat că device-urile sunt programate de către producători să stea active şi până la 12 ore de la momentul iniţierii apelului, aparatul folosind curentul electric al maşinii.
În septembrie 2011, Comisia Europeană anunţa că sistemul eCall trebuie să fie instalat şi pe deplin funcţional, până în 2015, în toată Uniunea Europeană, dar şi în Croaţia, Islanda, Norvegia şi Elveţia, estimând că instalarea dispozitivului în fiecare automobil nou costă mai puţin de o sută de euro.
Ultimele comentarii