Termenul pentru depunerea şi validarea dosarelor celor interesaţi de Programul “Rabla” a fost prelungit până în 30 septembrie, pentru ca firmele sau instituţiile cărora le-a fost respins dosarul să mai poată aplica o dată. În Timiş, doar unei firme i-a fost admis dosarul în cea mai recentă etapă.
Agenţia Fondului pentru Mediu a decis prelungirea termenului de depunere a dosarelor pentru persoanele juridice şi instituţiile publice, până în 30 septembrie, se arată într-un comunicat al A.F.M.
Potrivit unui răspuns la o solicitare din partea TIMPOLIS, A.F.M. a dispus această măsură pentru a oferi posibilitatea persoanelor juridice şi instituţiilor publice care au fost respinse în urma analizării dosarelor – e vorba de un număr total de 345 de dosare – de a depune un nou dosar de acceptare. De asemenea, un alt motiv de prelungire a termenului de depunere a dosarelor a constat în numărul mare de solicitări primite de A.F.M.
În 22 august s-a încheiat cea de-a doua etapă a programului „Rabla” de anul acesta, etapă care a presupus evaluarea dosarelor depuse de persoanele juridice şi instituţiile publice. Potrivit datelor prezentate pe site-ul A.F.M., au fost acceptate 67 de dosare pentru 254 autovehicule, în timp ce 220 de dosare au fost respinse. Bilanţul după a doua etapă este un total de 820 de dosare, venite de la persoane juridice şi instituţii publice, dintre care au fost acceptate 148 de dosare pentru 632 de autovehicule.
Persoanele juridice care au fost respinse, precum şi cele interesate au posibilitatea să întocmească un nou dosar de finanţare pe care să-l depună la sediul A.F.M., în vederea participării la program, până în 30 septembrie.
Doar patru firme din Timiş, acceptate, alte şase, respinse
Din cele 820 de dosare depuse până acum, în cele două etape ale programului, Timişul are şase firme şi două instituţii publice cărora le-au fost respinde dosarele, în timp ce patru au fost în regulă şi au primit acceptul. În etapa a doua, ce tocmai s-a încheiat, doar patru firme şi instituţii publice au fost înscrise. Dintre dosarele acceptate în această cea de-a doua etapă, Timişul figurează doar cu o firmă, căreia i s-a acordat un voucher de 6.500 de lei pentru achiziţionarea unei maşini noi. În schimb, există trei cazuri de persoane juridice respinse pentru nereguli la dosarele depuse. Printre ele se numără Primăriile Boldur şi Iecea Mare.
În prima etapă, cinci firme timişorene au avut dosarele respinse, iar trei au avut dosarele aprobate, fiecare dintre ele beneficiind de câte un tichet de 6.500 de lei.
Modificările din „Rabla 2013”
378 din cele 3.000 de tichete destinate firmelor şi instituţiilor publice în cadrul Programului “Rabla” au fost repartizate celor 81 de persoane juridice, validate de A.F.M. la închiderea primei etape de evaluare şi validare a dosarelor depuse de firme şi instituţii publice în Programul “Rabla 2013”, din iulie. În prima etapă a programului, în total, peste 500 de dosare au fost depuse, dintre care 81 au fost acceptate pentru aproape 400 de autovehicule, 125 de dosare fiind respinse.
Printre persoanele juridice ale căror dosare au fost acceptate se numără Ministerul Afacerilor Interne, care s-a angajat să caseze 105 autovehicule uzate pentru a achiziţiona tot atâtea autovehicule noi cu reducerea de câte 6.500 de lei pentru fiecare maşină. Alte 14 tichete vor fi repartizate Ministerului Economiei, iar Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian Romatsa R.A., 11.
Din totalul de 20.000 vouchere alocate pentru programul “Rabla”, anul acesta, 17.000 sunt destinate persoanelor fizice, iar 3.000, firmelor şi instituţiilor publice.
Principala noutate pe care Ministerul Mediului a adus-o programului constă în faptul că nu se pot folosi trei tichete, ci unul singur. Valoarea tichetului a crescut, însă, cumulat, sumele fiind mai mici decât cele de anul trecut. În 2012, proprietarii autoturismelor au avut dreptul de a utiliza trei tichete, fiecare în valoare de câte 3.800 de lei. Astfel, ei puteau cumpăra o maşină nouă, având o reducere de 11.400 de lei, adică suma celor trei tichete. Anul acesta, însă, nu vor putea folosi decât un tichet, a cărui valoare a fost majorată, de la 3.800 de lei la 6.500 de lei (aproximativ 1.500 de euro), dar care rămâne mult mai mică faţă de anul precedent, ajungând doar la jumătate.
La începutul programului, Rovana Plumb, ministrul Mediului şi Schimbărilor Climatice, anunţa că 17.000 de tichete sunt pentru persoanele fizice şi juridice, iar restul de 3.000 de tichete pentru instituţii. Ulterior, programul s-a modificat, în sensul acordării celor 17.000 de tichete numai pentru persoanele fizice, persoanele juridice intrând în grupa celor 3.000, alături de instituţii. Ministrul Mediului a explicat, atunci, că modificarea vine în urma unui număr mare de cereri din partea persoanelor fizice. În acelaşi context, a fost schimbată şi filosofia de distribuire a tichetelor. Astfel, în prima etapă de distribuire a tichetelor s-au acordat doar 25% din numărul aferent fiecărui judeţ, care primeşte aceste tichete în funcţie de numărul de maşini mai vechi de zece ani, şi nu în funcţie de numărul populaţiei, aşa cum a fost până acum.
2.500 de euro în plus pe lângă voucher, pentru maşinile electrice
Pe lângă prima de casare, Ministerul Mediului a avut în vedere şi acordarea de bonusuri suplimentare pentru cei care îşi duc la casat autoturismele vechi, fiind luată în calcul acordarea unei reduceri de 2.500 de euro la achiziţionarea unei maşini electrice, atât pentru cetăţeni, cât şi pentru firmele care se pot număra printre beneficiarii programului. “În afară de bonusul pe care l-am luat în calcul la achiziţionarea unei maşini electrice, de 2.500 de euro pe maşină achiziţionată, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, avem în vedere şi acordarea unor bonusuri în cadrul acestui nou program pentru înnoirea parcului auto, în vederea reducerii emisiilor de dioxid de carbon pentru România”, preciza Rovana Plumb, în iunie.
Cumularea eco-tichetului cu tichetul „Rabla” este posibilă dacă se cumpără o maşină electrică. Pentru stimularea cumpărării maşinilor cât mai puţin poluante, M.M.S.C. oferă, pe lângă prima de casare, un eco-bonus în valoare de 500 lei. Acesta este acordat dacă se cumpără un autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, dacă se cumpără un autovehicul nou al cărui motor gene-rează o cantitate de emisii de dioxid de carbon mai mică de 100 g/km sau dacă se cumpără o maşină nouă cu sistem de propulsie hibrid. De asemenea, dacă noua maşină îndeplineşte două dintre aceste trei cerinţe, eco-bonusul se ridică la 1.000 de lei, dar nu mai mult, întrucât această sumă reprezintă cumulul a cel mult două eco-bonusuri.
Peste 130.000 de maşini vechi în Timiş şi doar 180 de tichete
Programul “Rabla” 2013 pentru persoanele fizice, aşteptat ca o şansă pentru mulţi proprietari de autoturisme mai vechi de zece ani, pentru a da vechea maşină pe una nouă, a venit în acest an, în Timiş, cu mai puţine tichete decât anul trecut. Dacă pe primul loc se situează Bucureştiul, cu 549 de tichete, Timişul şi Clujul sunt următoarele, cu câte 180 de tichete fiecare, la polul opus situându-se judeţul Călăraşi, cu doar 36 de tichete. Chiar şi aşa, anul acesta numărul de tichete a scăzut faţă de anul trecut, când au fost repartizate 200 de tichete. Oferta nu este, deci, pe măsura cererii.
Conform datelor furnizate pe pagina web a A.F.M., în ceea ce priveşte numărul de maşini mai vechi de zece ani din ţară, pe primul loc se situează Bucureştiul, cu peste 400.000 de maşini. Imediat după el se află Timişul, cu aproape 137.000 de maşini, întrunind condiţiile necesare pentru a intra în program. Aşadar, numărul maşinilor vechi din judeţ este foarte ridicat, iar cel al tichetelor oferite, foarte scăzut. Neregula este aceea că deşi Timişul are, după Bucureşti, cele mai multe maşini vechi, anul acesta a primit şi mai puţine tichete.
În anii trecuţi, Ministerul Mediului a repartizat voucherele în funcţie de numărul de locuitori, iar anul acesta criteriul luat în considerare a fost numărul autoturismelor mai vechi de zece ani înmatriculate în fiecare judeţ. Motivul invocat de către reprezentanţii Ministerului Mediului pentru această modificare a fost eficientizarea programului şi eliminarea pieţei negre.
În ceea ce priveşte centrele de colectare a acestor autovechicule vechi, anul trecut timişenii au avut la dispoziţie două centre de colectare prin intermediul cărora au fost distribuite cele 200 de tichete, însă anul acesta ei au la dispoziţie cinci centre şi doar 180 de tichete, fiecare centru de colectare primind câte 36 de vouchere. Este vorba despre S.C. Economy Cars S.R.L., din Dumbrăviţa, S.C. Rebass S.R.L., din Corneşti, S.C. Sara Investment S.R.L., din Ghiroda, S.C. Remat MG, din Chişoda. şi S.C. Remat Invest S.R.L. Cluj, cu punct de lucru la Săcălaz.
Ultimele comentarii