Pe unele rute de transport feroviar de călători, care fac legătura cu Timişoara, trenurile sunt vechi, iar vitezele de deplasare, reduse din cauza stării infrastructurii. După ce a fost interpelat pe această temă de mai mulţi parlamentari de Timiş, Ministerul Transporturilor spune că aşteaptă fonduri pentru reabilitarea infrastructurii şi reînnoirea garniturilor.
Viteza de circulaţie a trenurilor este, pe unele porţiuni, de 50 km/h
Cum mai mulţi parlamentari de Timiş folosesc trenul pentru deplasările la Bucureşti, CFR Călători a primit în ultima perioadă mai multe interpelări cu privire la condiţiile şi viteza de călătorie. O parte vizează chiar principala legătură feroviară dintre Timişoara şi Capitală. „De peste şapte ani fac naveta săptămânal cu vagonul de dormit pe ruta Lugoj – Bucureşti şi retur.
Trenul circulă la nivelul anului 2016 cu 50 km/h, cu mult sub viteza dinainte de 1989. Numeroase avarii şi restricţii de viteză, generează această viteză. Vagoanele sunt foarte vechi, geamuri murdare, toalete mizerabile, chiar şi lenjerie ruptă, uneori chiar lipsă de căldură iar vara lipsă de aer condiţionat”, arată, într-o interpelare recentă, deputatul PSD de Timiş Sorin Stragea.
Acesta ne-a declarat că face, împreună cu deputatul Ovidiu Ganţ deplasări frecvente la Bucureşti cu trenul şi, de multe ori s-a simţit „jenat în calitate de simplu călător, nu neapărat de demnitar, când în tren erau şi călători străini, pentru care condiţiile erau total diferite, în sens negativ faţă de cele din ţara lor.”
De 5 ani, fără fonduri pentru vagoane noi
Răspunsul Ministerului Transporturilor nu încearcă să cosmetizeze situaţia, precizând că pe trenurilecare circulă pe relaţia Bucureşti Nord – Timişoara Nord şi retur, vagoanele de dormit sunt vechi, fiind fabricate în 1967. „La aceste vagoane, în cursul anilor 2000 – 2001, s-au efectuat lucrări de reparaţie generală, dar instalaţiile sanitare, instalaţiile de climatizare şi dotările sau amenajările interioare fiind vechi, cu toate eforturile depuse pentru întreţinere, în exploatare nu pot avea aspectul celor noi”, mai transmit oficialii Ministerului Tranporturilor.
În ceea ce priveşte lenjeria uzată, CFR Călători precizează că, de la începutul anului 2015 şi până în prezent, au fost retrase din dotarea vagoanelor tip dormit peste 7000 de seturi de lenjerie, ceea ce reprezintă aproximativ 40% din totalul utilizat şi se vor retrage şi înlocui treptat, toate lenjeriile uzate. „Firma care prestează serviciile de curăţare a lenjeriei de pat a fost deja avizată să ia măsurile corespunzătoare în vederea înlocuirii lenjeriei uzate. De asemenea, în perioada imediat următoare se are în vedere înlocuirea integrală a mochetei uzate din cabinele de dormit şi de pe culoarul vagonului”, dau asigurări reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
Cât despre toalete, oficialii ministeriali susţin că „situaţiile în care garniturile de tren sunt expediate din staţiile de îndrumare, salubrizate necorespunzator au un caracter accidental şi sunt generate de neîndeplinirea obligaţiilor contractuale de către firmele care prestează această activitate, pe baza contractelor de prestări servicii, adjudecate în urma unor licitaţii publice deschise”. Conform răspunsului ministerial, în aceste cazuri, personalul CFR Călători responsabil cu recepţia lucrărilor de salubrizare este cercetat administrativ, în conformitate cu Codul Muncii, iar firmele atenţionate în limitele clauzelor contractuale, putându-se ajunge inclusiv la rezilierea contractelor.
Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor recunoaşte că în ultimii cinci ani, CFR Călători SA nu a mai beneficiat de investiţii de la bugetul de stat pentru achiziţii de vagoane noi sau modernizarea celor existente.
Legat de viteza de circulaţie, Ministerul Transporturilor menţionează că circulaţia trenurilor de călători pe traseul Bucureşti Nord – Lugoj, în lungime de 475 de kilometri, este cuprinsă între 50 km/h (viteza maximă posibilă conform reliefului) şi 120 km/h, durata de parcurs a trenurilor, pe această distanţă, fiind cuprinsă între şapte ore şi şapte minute şi opt ore şi 15 minute, în funcţie de numărul de opriri.
„În vederea eliminării acestor deficienţe, strategia Ministerului Transporturilor pe termen mediu constă în intensificarea eforturilor în vederea asigurării alocaţiei bugetare la nivelul necesarului solicitat de administratorul de infrastructură feroviară, CFR SA în vederea realizării lucrărilor de reparaţie curentă şi întreţinere linii CF, terasamente, poduri şi podeţe, care să permită circulaţia cu viteze sporite pe traseul mai sus menţionat”, dau asigurări reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
Ultimele comentarii