Proiectul de descentralizare a Aeroportului Internaţional Timişoara, respins în Parlament

Aeroport TimisoaraAnunţată la început de mandat ca una dintre marile realizări pe care şi le va trece în palmares actuala echipă din fruntea administraţiei judeţene, trecerea Aeroportului Internaţional în subordinea CJ Timiş s-a blocat la Camera Deputaţilor. Unde are şanse foarte slabe de adoptare, ţinând cont că a primit deja rapoarte de respingere de la comisii parlamentare.

 

Şanse minime de adoptare

„Iminentă”, aşa era considerată în urmă cu trei ani de către Consiliul Judeţean Timiş trecerea Aeroportului Internaţional „Traian Vuia” Timişoara în subordinea administraţiei judeţene. Echipa aflată la conducerea CJ Timiş menţiona că are tot suportul la nivel central, adoptarea legii care să oficializeze acest transfer fiind considerată mai degrabă o formalitate.

„Formalitatea” nu s-a mai concretizat însă. Proiectul de lege privind transferul, cu titlu gratuit, pachetului integral de acţiuni deţinut de stat la Aeroportul Internaţionla Timişoara din proprietatea privată a statului şi din administrarea Ministerului Transporturilor în proprietatea privată a judeţului Timiş, depus în 2014, la Camera Deputaţilor, şi adoptat în luna octombrie a aceluiaşi an de către Senatul României, s-a împotmolit de doi ani la Camera Deputaţilor. Unde şansele sale de adoptare sunt minime, întrucât recent a primit raport de respingere de la Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare şi Comisia pentru industrii şi servicii a Camerei Deputaţilor.

Deputaţii care au semnat raportul de respingere îl motivează prin faptul că proiectul de lege este neconstituţional. „În urma dezbaterilor şi a opiniilor exprimate, membrii celor două Comisii au hotărât cu majoritate de voturi (o abţinere) respingerea proiectului de lege, deoarece prin decizia Curţii Constituţionale din 16 octombrie 2014, ale cărei ale cărei considerente  sunt obligatorii  pentru orice subiect de drept de pe teritoriul României, orice lege specială prin care s-ar realiza un transfer cu titlu gratuit al unor  acţiuni din proprietatea statului în proprietatea privată a unor unităţi administrativ-teritoriale este neconstituţională, prin  raportare la  art. 44 din Constituţia  României, republicată, în ceea ce priveşte protecţia proprietăţii private a statului”, se arată în documentul comun al celor două comisii.

Or, ţinând cont de motivaţie, dar şi de cutuma ca un proiect de lege să devină lege doar dacă are toate avizele favorabile de la comisiile parlamentare, este greu de crezut că proiectul de lege mai are măcar 10% şanse de a fi adoptat.

„De altfel, la Consiliul Judeţean nu s-a mai vorbit nimic despre această preluare de foarte multă vreme. S-a pornit cu un avânt pionieresc şi s-a terminat lamentabil. Acesta e unul dintre marile proiecte ale administraţiei actuale, alături de Intermodal, sau Parcul Fotovoltaic sau alte promise ctitorii de care s-a ales praful”, spune consilierul judeţean PNL Marius Martinescu.

Mult zgomot pentru nimic

În primăvara anului 2014, invocând o HG 398/2008, prin care era aprobată Strategia sectorială pe termen mediu privind descentralizarea în cadrul Ministerului Transporturilor – care prevedea, printre altele, ca Aeroportul Timişoara să treacă în administrarea CJ Timiş prin transferarea, cu titlu gratuit, a pachetului de 80% din acţiuni, deţinut de Ministerul Transporturilor – administraţia judeţeană emitea Hotărârea 78/29 aprilie 2014, prin care îşi exprima acordul pentru respectiva tranzacţie.

Câteva zile mai târziu, în 16 mai, Guvernul lansa în dezbatere publică un proiect de hotărâre de guvern prin care urma să fie perfecţionată trecerea Aeroportului Timişoara la CJ Timiş.

Nu au lipsit, însă, reacţiile împotriva acestui demers. De exemplu, Cătălin Predoiu, fost ministru al Justiţiei, atrăgea încă de atunci atenţia că este vorba despre un act ilegal, motivând că „transferul gratuit de acţiuni printr-o hotărâre de guvern este ilegală. Îi cer premierului să nu transforme Guvernul într-un grup infracţional organizat”. El îl avertiza pe premierul de atunci, Victor Ponta că, dacă semnează hotărârea de guvern, ajunge la puşcărie.

La puţin timp după aceea, proiectul de hotărâre de guvern a fost transformat în proiect de lege.

Print Friendly, PDF & Email