După ce în urmă cu doi ani Primăria îşi anunţa intenţia de a realiza o inventariere a terenurilor şi clădirilor pe care le are în proprietate, concretizarea acestor planuri lasă de dorit. Pentru că… nu se găsesc funcţionarii dornici să se implice într-o asemenea operaţiune.
„Dar cine să semneze?”
Viceprimarul PSD al Timişoarei, Traian Stoia, anunţa încă de acum doi ani că, în urma identificării unor nebuloase legate de patrimoniul Primăriei Timişoara, se vor face demersurile pentru inventarierea terenurilor şi clădirilor Municipalităţii. Acum însă recunoaşte că materializarea acestor intenţii nu este simplă, din cauză că nu se găsesc funcţionari care să se implice, cu răspunderea aferentă, într-un asemenea demers. „Avem probleme mari cu numirea membrilor în Comisia de Inventariere. Am discutat cu un inginer, de exemplu, care era potrivit pentru activarea în această comisie. Şi m-a întrebat: «Să semnez eu?» Păi, cine să semneze?”, recunoaşte viceprimarul Traian Stoia.
Astfel, în urma anchetelor DNA şi a rapoartelor Curţii de Conturi care au stabilit prejudicii foarte mari la ultimele misiuni de audit, unii aleşi locali spun că există o stare de reţinere şi teamă din partea unor funcţionari din Primărie, cu privire la asumarea de responsabilităţi legate de patrimoniul Municipalităţii. În plus, se aduce în discuţie şi faptul că nu ar fi motivaţi suficient din punct de vedere salarial pentru a-şi asuma asemenea răspunderi, existând, de altfel, un conflict de muncă general pe această temă. „Pe problema salarizării există un conflict la nivel naţional, şi sperăm să nu ajungem până în situaţia de a anunţa greva generală”, spune liderul Sindicatului Funcţionarilor Publici din Primăria Timişoara, Tiberiu Negrei.
Probleme mari
Problema lipsei intabulărilor şi a unei evaluări corecte şi actualizate a clădirilor nu este nouă la Timişoara. De ani de zile, cu ocazia auditurilor, se constată că Primăria nu deţine o situaţie corectă şi reală a imobilelor din patrimoniul său. Ca atare, Municipalitatea a decis să iniţieze o acţiune amplă de evaluare şi intabulare, în cadrul unui contract a cărui valoare iniţială o estima la peste jumătate de milion de lei.
Conform oficialilor Primăriei, proprietăţile care nu sunt intabulate se află în tot oraşul, dar şi în zona în care urmează să se construiască inelele rutiere aferente şoselei centură. S-au descoperit străzi întregi care nu sunt intabulate şi în această situaţie nu e una sau două străzi, ci câteva sute.
Operaţiune care nu este ieftină, iar costurile trebuie suportate acum, deşi normal şi legal ar fi fost ca aceste proprietăţi să fie intabulate de-a lungul timpului.
La ultimele audituri efectuate la Primăria Timişoara, inspectorii Curţii de Conturi au consemnat tot felul de nereguli legate de intabularea şi evaluarea unor bunuri din patrimoniul Primăriei şi a societăţilor sau regiilor subordonate. S-a constatat, de pildă, că în listele de inventariere se regăsesc situaţii în care sunt nominalizate elemente patrimoniale, fără valoare, dar nu erau nominalizate terenurile concesionate în baza contractelor de concesiune încheiate cu persoanele juridice, cu excepţia societăţilor comerciale şi a unor regii autonome de subordonare locală. Un exemplu recent este şi cel al porţiunii de Bastion, din Piaţa Mărăşti, care, scriptic, susţine Consiliul Judeţean Timiş, nu aparţine nimănui. Ultimul proprietar al imobilului a fost Consiliul Popular al judeţului Timiş, conform protocolului din 1978 încheiat cu Uniunea Artiştilor Plastici, însă această instituţie nu mai există de peste două decenii. De la momentul respectiv şi până în prezent nu mai există nici un alt document care să ateste că altcineva şi-a însuşit imobilul.
Ultimele comentarii