Deputatul P.D.L. de Timiş Alin Popoviciu propune ca înregistrările video – făcute de oricine surprinde o ilegalitate în trafic – să fie luate în considerare de poliţiştii rutierişti. Un avocat timişorean spune că ideea poate fi aplicată, în schimb dinspre Poliţia Rutieră vine o opinie diferită, motivată prin faptul că o asemenea practică nu ar fi posibilă, pentru că aparatura nu este omologată, iar legea cere ca înregistrările să aibă aprobarea unui procuror.
Pedepse micşorate, dar tot percepute ca fiind prea aspre
De o bună perioadă, nu există săptămână în care să nu se discute de schimbarea prevederilor din noul Cod Rutier. Zilele trecute, Radu Stroe, ministrul de Interne, a declarat că noua lege care reglementează regimul de circulaţie rutieră pe drumurile publice ar trebui adoptată de Guvern prin ordonanţă de urgenţă, deşi noul Cod Rutier se află, încă, în dezbatere în Parlament. Radu Stroe a ţinut să precizeze că s-au modificat câteva aspecte în ceea ce priveşte cuantumul amenzilor şi în privinţa perioadei de suspendare a permisului de conducere. Dacă în varianta iniţială s-a propus o amendă maximă de 16.000 de lei pentru cei care încalcă regulile de circulaţie, acum s-a stabilit suma de 9.600 de lei.
În ceea ce priveşte reţinerea permisului, acesta va fi suspendat doi ani, şi nu cinci, cum se propusese iniţial. Aceasta este, de fapt, cea mai aspră sancţiune aplicată pentru accidentele grave cauzate de consumul de alcool, pentru depăşirea cu peste 60 de kilometri pe oră a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea neregulamentară a căii ferate sau şofatul fără carnet de conducere ori cu permisul suspendat. Ministrul de Interne a anunţat, în cadrul ultimei şedinţe de Guvern, că noile modificări au primit girul grupurilor parlamentare şi al organizaţiilor interesate.
Chiar şi în condiţiile în care modificările prevăd amenzi mai mici pentru şoferii care încalcă regulile de circulaţie, decât se previzionase iniţial, reprezentanţii Opoziţiei nu sunt mulţumiţi.
„Noul Cod Rutier nu este decât un nou bir pus românilor”
Deputatul P.D.-L. de Timiş Alin Popoviciu este de părere că amenzile mai mari nu vor conduce la diminuarea numărului de accidente grave şi nici al victimelor, opinând că, pentru ca acest lucru să se întâmple, nu este nevoie de o lege drastică. Acesta consideră că prevederile noului Cod Rutier nu sunt altceva decât „noi biruri puse românilor”: „Noi avem cele mai mici salarii din U.E. Nu poţi să-i ceri unui român să plătească 9.600 de lei şi să-i iei carnetul pentru nu ştiu câţi ani că el spune că a trecut pe galben, iar poliţiştii spun că a trecut pe roşu”.
Înregistrare care suprinde o ilegalitate în trafic ar putea deveni probă oficială?
Alin Popoviciu declară că România are nevoie de un sistem bine pus la punct în ceea ce priveşte încasarea amenzilor, explicând că, în momentul de faţă, doar 30 la sută din cuantumul amenzilor de circulaţie sunt încasate la bugetul de stat: „De fapt, asta e marea problemă, iar ideea guvernanţilor U.S.L. este de a acoperi o gaură de un miliard de euro. Au preconizat că o vor încasa la bugetul de stat, în primele opt luni, opt miliarde de euro, dar la bugetul de stat au ajuns doar şapte miliarde de euro”.
Reiterând ideea că amenzile mai mari nu sunt direct proporţionale cu gradul de siguranţă în trafic, Alin Popoviciu spune că a avut o discuţie cu ministrul Radu Stroe, în cadrul căreia i-a propus acestuia ca imaginile video fimate de orice cetăţean şi care surprind comiterea unor infracţiuni rutiere să fie luate în considerare de poliţişti ca probe şi, în baza lor, oamenii legii să poată acţiona: „De exemplu, dacă stai într-o coloană şi vezi pe cineva că evită coloana şi depăşeşte neregulamentar, poţi, cu telefonul mobil, să filmezi acea maşină şi numărul de înmatriculare, să mergi la Poliţie şi să dai dovada, iar Poliţia, mai departe, să se ocupe şi să-l sancţioneze pe respectivul şofer”.
Însă răspunsul ministrului de Interne a fost un „nu” categoric, argumentând că există pericolul ca Poliţia să sancţioneze anumite persoane, pentru ca ulterior să fie dovedit că imaginile trimise au fost trucate.
„Nu sunt de acord cu acest motiv, având în vedere că, în momentul de faţă, există tehnologii care să dovedească autenticitatea unei filmări”, spune Alin Popoviciu, subliniind că va depune acest amendament la proiectul de lege al noului Cod Rutier care se află în dezbaterea Parlamentului.
Înregistrarea video în trafic – opinii divergente între avocaţi şi poliţiştii rutierişti
Este, totuşi, o astfel de măsură legală? Avocatul timişorean Dumitru Ganţ consideră că poate fi luată în seamă câtă vreme legislaţia nu clasifică tipul de probe care pot fi luate în considerare pentru diverse anchete: „Nu contează cu ce mijloace tehnice sunt realizate, pentru că tipurile de probe au aceeaşi valoare. Dacă legea nu distinge probele, nu avem de ce să ne opunem. Chiar ar fi utilă o astfel de idee pentru că ar creşte siguranţa în trafic”.
Pe de altă parte, un specialist în domeniul siguranţei rutiere apreciază că o astfel de măsură nu ar fi posibilă, pentru că orice înregistrare folosită ca probă trebuie să aibă autorizarea unui procuror. În al doilea rând, explică acesta, poliţiştii rutierişti nu pot sancţiona participanţii la trafic din cauza faptului că aparatura utilizată pentru filmare nu este omologată. „Ar exista riscul realizării înregistrărilor contrafăcute şi s-ar ajunge la abuzuri, pentru că nu te poţi lua după orice tip de filmare. Poliţia Rutieră foloseşte camere de supraveghere a traficului, însă ele sunt omologate”, declară, sub anonimat, un ofiţer de la Poliţia Rutieră.
Ultimele comentarii