Deşi chiar Primăria, prin reprezentanţii săi, a atras atenţia asupra problemei podurilor din Timişoara, care au ieşit din perioada de garanţie şi nu au expertize de consolidare la zi, puţine sunt planurile de investiţii legate de reabilitarea lor.
Atenţionări şi, deocamdată, intenţii
Conducerea Primăriei a recunoscut că starea tehnică a unor poduri din Timişoara – majoritatea foarte vechi, cel mai nou, ieşit şi el din garanţie, Podul Muncii, datând din 1978 – nu este foarte bună, raportată la trafic şi la standardele de siguranţă din domeniu.
Viceprimarul Traian Stoia atrăgea atenţia asupra faptului că din cele 18 poduri, pasarele şi pasaje care se află în patrimoniul Municipalităţii, doar patru sunt în garanţie şi numai cinci au expertiza de consolidare efectuată. Însă nici cele cinci poduri expertizate nu sunt cu documentaţiile la zi, ultimele evaluări fiind făcute în urmă cu câţiva ani. Un pod cu probleme este cel de la Gara de Nord, înspre bulevardul Tinereţii, unde există două linii de tramvai şi o semaforizare pe ambele părţi ale podului şi unde, din cauza stării lucrării, se produc vibraţii puternice la fiecare trecere a unui vehicul ceva mai greu.
O parte din podurile si pasarelele din Timisoara au fost reparate şi consolidate în intervalul 1995 – 2008, însă şi acestea trebuie expertizate din nou, din punct de vedere al siguranţei.
Din fericire, podurile intens traficate din Timişoara au fost construite de firme străine, de regulă austriece, în perioada în care nu se făcea rabat de la calitate la acest gen de construcţii. Astfel, s-a vorbit foarte mult despre faptul că, în urmă cu mai mult de zece ani, Primăria Timişoara a primit o înştiinţare de la o firmă austriacă, urmaşă a companiei care construise poduri în Timişoara la început de secol trecut, înştiinţare în care se preciza că au ajuns la termenul de “expirare” Podurile Traian, Mihai Viteazul, Dacilor şi Decebal, la construirea cărora a contribuit respectiva companie.“Într-adevăr, nu o dată, Primăria a primit înştiinţări de la firme austriece sau maghiare în care i se comunica faptul că expiră perioada de garanţie de 100 de ani pentru diverse poduri construite în municipiu”, spunea consilierul local PDL Ştefan Constantin Sandu.
Starea podurilor din municipiu a constituit, în urmă cu câteva luni, şi subiectul unei interpelări parlamentare a deputatului PDL Cornel Sămărtinean, interpelare înaintată Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura şi Investiţii Străine şi în care menţiona, printre altele, că din podurile, pasajele şi pasarelele aflate în patrimoniul Municipalităţii Timişoara, doar patru sunt în garanţie şi doar cinci au expertiza de consolidare efectuată. “În cazul celor cinci poduri care au expertiză, în momentul în care acestea vor intra în reparaţii, expertizele lor trebuie aduse la zi, în condiţiile în care cele mai noi sunt de trei – patru ani. Un exemplu de pod expirat este cel de la Gara de Nord, înspre bulevardul Tinereţii, unde există două linii de tramvai şi o semaforizare pe ambele părţi ale podului. La fiecare trecere a tramvaielor se produc vibraţii şi se întâmplă ca, uneori, din cauza semaforizării, tramvaiele să aştepte pe pod la semnalul roşu”, trăgea semnalul de alarmă parlamentarul timişean.
Podul de la Uzina de Apă ridică şi el semne de întrebare
Deşi în alte domenii au fost planificate investiţii de amploare, lucrările derulate la poduri de Direcţia Tehnică a Primăriei nu au fost foarte multe în ultima perioadă. De exemplu, s-au făcut lucrări la Podul de la Uzina de Apă ce asigură legătura dintre strada Uzinei şi strada Rozelor care, după cum specifică specialiştii Direcţiei Tehnice, “se află într-o stare avansată de degradare, stare care nu mai conferă siguranţă desfăşurării traficului auto şi pietonal”.
Lucrările la pasajul Michelangelo nu rezolvă marea problemă legată de pod
Pe lângă podul de la Uzina de Apă, Primăria a demarat un proiect al fostei administraţii, care prevede nu doar realizarea pasajului rutier subteran în zona Michelangelo, ci şi reabilitarea podului. Însă, conform unor consilieri locali, proiectul nu rezolvă una dintre marile probleme legate de acest pod, care ar putea încurca viitoare proiecte legate de navigaţia pe Bega. “Podul Michelangelo nu e în aliniament, ca înălţime, cu celelalte poduri peste Bega. E un lucru care poate fi un impediment din perspectiva navigaţiei pe canal, podul trebuind ridicat mai sus. Din păcate, această problemă nu se rezolvă nici prin actualul proiect derulat în zonă”, declara consilierul local Ştefan Constantin Sandu.
Proiectul de fluidizare a circulaţiei în zona bulevardului Vasile Pârvan şi a străzii Pestalozzi, ce include construirea pasajului subteran Michelangelo şi reabilitarea podului ridică însă semne de întrebare, existând consilieri locali care spun că varianta supraterană ar fi fost de două ori mai ieftină şi că varianta cu subpasaj nu-şi găseşte justificarea, raportată la resursele financiare limitate ale Municipalităţii timişorene.
În plus, Radu Radoslav, fost arhitect-şef al oraşului, a afirmat că proiectul aferent pasajului Michelangelo pleacă de la o idee greşită, pentru că în toate oraşele mari se caută soluţii pentru scoaterea circulaţiei din zona centrală, iar prin proiecte de genul celui legat de pasajul Michelangelo se obţine un efect contrar – tocmai concentrarea traficului rutier în zona centrală.
Podul de pe Calea Şagului, finalizat
Un pod reabilitat şi finalizat este cel din Calea Şagului. Tranzitat zilnic de mii de autovehicule, pasajul care face legătura cu Belgradul a fost blocat mai bine de doi ani de lucrări de reabilitare, timp în care s-a circulat pe câte un singur sens de mers, deoarece nu există trasee convenabile de deviere a circulaţiei, după cum explicau reprezentanţii Primăriei Timişoara.
Construit în urmă cu peste 30 de ani şi aflat într-un stadiu avansat de degradare, podul a intrat în reabilitare în 2008, iar principalele lucrări au vizat consolidarea şi modernizarea acestuia. Autorităţile locale au plătit peste zece milioane de lei pentru aceste lucrări, afirmând că „structura de rezistenţă a podului are acum o garanţie de 25 – 30 de ani, iar asfaltul, una de zece ani”.
Autorităţile locale au redeschis traficul pe toate cele patru benzi de circulaţie pe pod, în 1 decembrie 2010, deşi lucrările nu erau încă finalizate. Conform proiectului, mai erau necesare lucrări de montare a balustradei metalice, a parapeţilor din beton, trebuiau realizate piste pentru ciclişti, trebuia curăţat şi vopsit tablierul principal din metal din zona căii ferate şi mai erau necesare lucrări de reparare a grinzilor parapet, dar şi marcaje şi indicatoare. Lucrările au continuat inclusiv până în 2012, când Direcţia Tehnică a Primăriei a consemnat un plan stufos de noi amenajări în zonă – aplicarea marcajului longitudinal, aşternerea uui strat de uzură la trotuare, reparaţii la grinda parapet, reparaţii la infrastructură şi suprastructură, zugrăveli rigle, zugrăveli la consola trotuarului şi a grinzii marginale.
Ultimele comentarii