La început de septembrie, ministrul de Interne, Radu Stroe, anunţa înăsprirea sancţiunilor pentru nerespectarea regimului de circulaţie pe drumurile publice, afirmând că va fi, din nou, modificat Codul Rutier. Noutatea era dată de amenzile mai mari, dar şi de creşterea perioadei de suspendare a permisului, în anumite situaţii. La o săptămână distanţă, tot Radu Stroe vine şi spune că sancţiunile „vor fi atenuate”.
M.A.I. cere creşterea amenzilor, apoi spune că sunt prea drastice
Deşi ultima variantă modificată a Codului Rutier a fost prezentată acum două luni, ministrul de Interne, Radu Stroe, a anunţat la început de septembrie că va pregăti în perioada următoare o serie de modificări ale legislaţiei rutiere, cu accent pe prevenirea infracţiunilor rutiere grave şi reducerea numărului de morţi şi răniţi pe şoselele din ţară, invocând numărul foarte mare de victime ale accidentelor de circulaţie. La doar câteva zile distanţă, însă, Radu Stroe şi-a schimbat poziţia, afirmând că sancţiunile pe care le-a propus vor fi mai blânde.
Radu Stroe anunţa iniţial că va fi introdus în Codul Rutier un articol care prevede suspendarea dreptului de a conduce pentru şoferii care au amenzi de circulaţie neplătite, până la data în care aceştia fac dovada plăţii amenzii, insistând asupra faptului că, în acest fel, rolul preventiv al amenzii îşi va face efectul. „Pe noi rolul preventiv al unei amenzi ne interesează, nu cuantumul. Că sunt mari sau mici, important este ca atunci când s-a aplicat o amendă, cel care a primit-o să fie mai atent data viitoare şi să respecte regula. Pe de altă parte, lipsa oricărei sancţiuni pentru neplata amenzilor a determinat o erodare treptată a autorităţii statului în acest domeniu”, spunea ministrul de Interne, citat de Mediafax.
Pe de altă parte, acesta afirma că amenzile vor avea un cuantum şi de zece ori mai mare faţă de actualele valori, în cazul în care, de exemplu, un şofer nu respectă culoarea roşie a semaforului sau nu poartă centura de siguranţă.
La diferenţă de câteva zile, însă, amenzile au devenit brusc prea mari, pe deasupra, s-a ajuns la concluzia că unele dintre ele nu ar fi putut fi probate în instanţă. Deci, „ne vom revizui punctul de vedere”, anunţă Radu Stroe, ţinând cont şi de opinia reprezentanţilor Comisiei de lucru din M.A.I., care lucrează la acest proiect şi care consideră că sancţiunile sunt prea drastice.
Articolul cu suspendarea permisului pe patru ani, modificat
O altă modificare a Codului Rutier propusă iniţial se referă la creşterea perioadei de suspendare a permisului de conducere până la patru ani pentru şoferii care accidentează oameni în timp ce şofează sub influenţa alcoolului sau trecând pe culoarea roşie a semaforului. Această măsură, spunea ministrul de Interne, a fost discutată şi cu reprezentanţii Poliţiei Rutiere şi cu cei ai Departamenului Juridic din cadrul M.A.I., stabilindu-se că amenzile mai mari pentru infracţiunile rutiere nu garantează că şoferii nu vor recidiva.
Pe lângă nerespectarea culorii roşii a semaforului şi a şofatului sub influenţa băuturilor alcoolice, mai este vorba şi despre neacordarea priorităţii pietonilor pe trecerea de pietoni, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată şi de conducerea pe contrasens pe autostradă. Ministrul Radu Stroe s-a răzgândit şi în această privinţă, afirmând că, de exemplu, pentru pătrunderea în intersecţie pe culoarea roşie a semaforului şi producerea unui accident soldat cu pagube materiale, perioada de suspendare a permisului să fie nu de patru ani, ci pe o perioadă mai mică.
Specialiştii din domeniulo siguranţei rutiere consideră că Ministerul de Interne nu are competenţa legală de a stabili cuantumul amenzilor rutiere sau perioada de suspendare a permisului de conducere, aceste aspecte fiind de fapt apanajul organului legislativ, şi nu al celui executiv. Cu atât mai mult, apreciază aceştia, ministrul Radu Stroe nu ar trebui să comenteze la televizor aceste subiecte. Specialiştii în domeniul rutier mai spun că, de îndată ce amenzile de circulaţie vor fi mai mari, va creşte şi gradul de repulsie al cetăţenilor faţă de poliţişti. Tot ceea ce poate să facă Ministerul de Interne, prin Direcţia Rutieră, este să aplice legea. Cât priveşte iniţiativa lui Radu Stroe de a suspenda permisul de conducere până la dovada plăţii amenzii, experţii spun că aceasta este “o gafă impardonabilă”. De asemenea, în opinia acestora, Codul Rutier ar trebui conceput de specialiştii în drept, şi nu de Ministerul de Interne.
Trecerea pe culoarea roşie a semaforului şi producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale se sancţionează, în momentul de faţă cu suspendarea permisului de conducere pe două luni, şi cu o amendă de 6 – 8 puncte, ceea ce înseamnă un cuantum între 480 şi 640 de lei, ţinând cont că punctul de amendă valorează 80 de lei. Noile prevederi ar ridica amenda până la nouă puncte şi suspendarea permisului pe trei ani.
De asemenea, dacă mergi pe contrasens, pe autostradă, noua reglementare prevede suspendarea permisului pe trei ani şi amendă încadrată între 125 şi 200 de puncte, suma ajungând până la 16.000 lei, în condiţiile în care prevederile actuale se referă la suspendarea carnetului pe doi ani şi o amendă de maximum 640 de lei. În caz de nepurtare a centurii de siguranţă, încadrarea amenzii creşte de la 2 – 3 puncte până la 20 de puncte amendă.
Anul trecut, aproape o mie de morţi, pe şoselele din ţară
Potrivit statisticilor M.A.I., în 2012 au avut loc aproape 30.000 de accidente rutiere soldate cu victime, dintre care în peste 10.000 au fost cauzate de viteza excesivă, de neacordarea priorităţii pietonilor angajaţi regulamentar în traversare şi de consumul de băuturi alcoolice. Cât priveşte numărul victimelor, 805 persoane au murit, aproape 4.000 au fost rănite grav, iar 10.000 de oameni
s-au ales cu răni uşoare.
Ultimele comentarii