Episodul “Musk la Bran” dovedeşte că o bună parte a presei autohtone cade uşor pradă manipulării şi, la fel de uşor, pune umărul la dezinformarea în masă. Ceea ce este foarte periculos. Acum a fost propagată o ştire falsă din zona mondenă, dar mâine poate fi o ştire falsă care vizează probleme mult mai grave, de siguranţă naţională, de exemplu.
O mare parte a presei s-a întrecut în ştiri, în transmisiuni în direct despre venirea miliardarului american Elon Musk în România, la Castelul Bran, despre stâna unde a mâncat, despre hotelul unde a fost cazat etc., etc., s-au făcut dezbateri prin studiouri tv, s-au scris “analize” despre ceea ce înseamnă, ca efect ulterior implicit geopolitic, această vizită, şi toate astea în lipsa unei confirmări oficiale că Musk se află într-adevăr în România. Şi nu a fost, au declarat post festum, oficiali din MAI. Deci, timp de două zile, milioane de români au primit ficţiuni pe post de informaţie reală. Internetul păstrează dovezile în acest sens.
Nu e prima campanie de dezinformare şi manipulare la care am asistat. Au fost multe, în ultimii ani, majoritatea cu narative furnizate de Kremlin sau aliniate propagandei ruse – împotriva Occidentului, pe tema pandemiei de covid, apoi a războiului din Ucraina –, dar ele au făcut şi fac parte mai cu seamă din recuzita unor canale media marginale, chiar dacă, unele, cu pretenţii de onorabilitate, şi au fost derulate cu preponderenţă pe reţelele de socializare, prin intermediul conturilor unor politicieni extremişti, ale unor propagandişti media arondaţi aceloraşi cercuri politice şi aceloraşi interese şi, nu în ultimul rând, ale unor idioţi utili cauzei. Majoritatea implică tactici vechi de manipulare ale KGB-ului, adaptate noilor mijloace de comunicare în masă şi cu teme aduse la zi.
În acest context, ratarea, pe subiectul Musk, a testului deontologiei profesionale – din superficialitate şi goană bezmetică după audienţă şi număr de accesări şi, în plus, într-un timp în care informaţia circulă şi poate fi verificată extrem de repede şi uşor – inclusiv de canale de informare din mainstream media, bine cotate profesional, care îşi asumă şi conţinutul editorial, şi echipele redacţionale, şi proprietarii, arată că lucrurile sunt şi mai grave. Să ne imaginăm cât de vulnerabili am deveni, o dată cu vulnerabilizarea presei mainstream, şi cu ce efecte în cazul unei campanii de dezinformare puse la punct în laboratoare oficiale de propagandă care ar ţinti România, ca actor statal.
Ultimele comentarii