După cum anunţa de la începutul anului, Primăria Timişoara îşi caută noi administratori pentru cele mai mari cimitire din municipiu. Privaţii care preiau administrarea cimitirelor vor atribui locurile de veci, deşi voci din Consiliul Local susţin că această activitate ar fi trebuit păstrată de una din direcţiile specializate ale Primăriei, nu delegată unor privaţi.
Redevenţă de pornire de 300.000 de lei pe an
Primăria Timişoara a făcut public, zilele trecute, un anunţ de participare privind delegarea gestiunii pentru exploatarea şi întreţinerea cimitirelor umane din Timişoara. Contractul mare este împărţit pe trei loturi, aferente celor trei mari cimitire a căror administrare e concesionată. Este vorba despre Cimitirul din Calea Buziaşului, situat pe strada Stan Vidrighin, cimitirul din Calea Şagului, situat în bulevardul 6 martie, şi de cimitirul de pe strada Rusu Şirianu. „Pentru fiecare din cele trei loturi aferente achiziţiei se va încheia câte un contract de delegare a gestiunii prin concesionare serviciului public de administrare a domeniului public şi privat, având ca obiect prestarea de servicii şi activităţi necesare modernizării exploatării şi întreţinerii cimitirelor din Timişoara”, explică oficialii Primăriei.
Valoarea estimată a redevenţei de la care va porni licitaţia a fost stabilită de către Municipalitate la suma de 300.000 de lei. Suma a fost majorată după ce, la începutul anului, Primăria propunea o redevenţă minimă anuală de 72.000 de lei pe an la fiecare cimitir. Suma a fost considerată mult prea mică de către consilierii P.D.-L., care spuneau atunci că, din informaţiile care se vehiculează prin oraş, suma de 6.000 de lei percepută lunar pentru administrarea unui cimitir o strânge orice administrator în prima zi de lucru, până la ora prânzului.
În cadrul şedinţelor de plen ale Consiliului Local, Primăriei Timişoara i s-au solicitat de mai multe ori lămuriri legate de situaţia concesionărilor cimitirelor din municipiu, Executivul Municipalităţii fiind întrebat în ce stadiu se găsesc cele două procese pe care le are Primăria cu o parte din administratorii de cimitire. În opinia unor consilieri, şi aceste litigii dovedesc că acest concept de concesionare a cimitirelor nu a fost gândit foarte bine de Primărie. Din exploatarea cimitirelor, Municipalitatea s-a ales, în 2011, cu suma de 585.000 de lei, pentru concesionare şi reconcesionare de locuri de veci în cimitire, şi cu 2.251 de lei, pentru plata permiselor de lucru a construcţiilor funerare din cimitire. Anul trecut, Primăria a obţinut din concesionare şi reconcesionare de locuri de veci în cimitire suma de 673.696 de lei, plus 12.624 de lei pentru plata permiselor de lucru a construcţiilor funerare din cimitire. Sunt, însă, sume mici faţă de veniturile pe care o parte din consilieri consideră că ar fi putut să le obţină Municipalitatea prin gestionarea fără intermediari a cimitirelor din oraş. „Concesionarea de locuri de veci ar trebui făcută de către Primărie, nu ar trebui delegată unor privaţi. Nu e normal ca un privat să concesioneze bunurile Primăriei”, spune consilierul local P.D.-L. Simion Moşiu.
O aplicaţie care se lasă aşteptată prea mult
În ceea ce priveşte administrarea cimitirelor, unii consilieri locali le-au amintit reprezentanţilor Municipalităţii de o iniţiativă despre care nu s-a mai auzit aproape nimic în ultimii ani. Este vorba despre ceea ce se anunţa în 2008 ca fiind o premieră naţională – realizarea unei baze de date electronice cu concesionarii de locuri de veci în cimitirele Timişoarei. Ideea era că, cu ajutorul unui astfel de instrument, s-ar putea combate fenomenul de comerţ ilegal cu locuri de veci. Consilerul local Simion Moşiu mai spune că, teoretic, la această bază de date se lucrează din 2008, deci ar fi trebuit terminată de multă vreme: „Am întrebat de ceva vreme în ce stadiu mai e acea bază de date, şi nu am primit niciun răspuns. Deduc că nu s-a făcut mai nimic în acest sens”.
Ultimele comentarii