Un timişorean şi-a recuperat banii plătiţi Fly România, pentru zboruri neefectuate, doar după ce a ameninţat cu greva foamei

avion-fly-romaniaMii de pasageri nemulțumiți și sute de mesaje legate de posibilitățile de recuperare a sumelor plătite pentru achiziționarea unor tichete de zbor rămase fără niciun răspuns, aceasta este o parte din bilanțul de activitate al companiei Fly România la capătul a mai puțin de trei luni de activitate. Un timişorean, aflat şi el pe lista păgubiţilor, a reuşit să-şi recuperez banii daţi pe curse neefectuate numai după ce a amenințat că va intra în greva foamei până la remedierea prejudiciului și autosesizarea instituțiilor statului.

 

Sute de tentative disperate de recuperare a banilor

Aşteptările câtorva mii de români au fost înșelate, în mai puțin de trei luni de activitate, de către reprezentanții Necessair Consulting, compania care deține brand-ul Fly România. Ceea ce părea a fi o companie care își propunea să opereze zboruri la tarife de low cost pe rute interne și externe, s-a dovedit a fi, însă, un eșec de proporții. Și o tentativă de a înșela buna-credință a celor care au apelat la serviciile companiei. Aceasta mai cu seamă dacă se ține cont de conduita de business pe care reprezentanții companiei au înțeles să o adopte în raport cu propriii clienți.

Cum la numerele de telefon indicate pe site-ul Fly România nu răspunde nimeni, sute de mesaje, semnate de persoane nemulțumite, au fost postate pe contul companiei, deschis pe o rețea de socializare. Mesajele, însă, nu și-au găsit răspuns. Majoritatea conțin fie întrebări adresate reprezentanților companiei, fie somații ce vizează recuperarea sumelor de bani achitate pentru achiziționarea unor tichete de călătorie, la zboruri anunțate a fi operate și care au fost anulate, cele mai multe în ultimul moment și fără vreo notificare prealabilă adresată pasagerilor. Mare parte dintre cei înșelați relatează în scris despre solicitări de recuperare a banilor rămase nesoluționate, despre imposibilitatea de a lua legătura cu reprezentanții companiei ori despre intenția celor păgubiți de a se constitui într-un grup, pentru a acționa în instanță compania și pentru a solicita, în instanță, daune materiale.

Nimeni nu s-a sinchisit să ofere vreun răspuns zecilor de mesaje de întrebare ori solicitărilor de recuperare a banilor venite din partea clienților nemulțumiți. Adică o dovadă în plus a faptului că respectul față de clienți nu pare să se numere pe lista valorilor împărtășite de reprezentanții companiei Fly România…

Tăcerea, un modus operandi la Fly România?

Un singur comunicat, din 5 august, purtând semnătura directorului executiv al Fly România, Cătălin Buțu, a fost făcut public. Fly România anunța că toți clienții care au depus solicitări de rambursare a banilor pentru tichetele cumpărate, dar rămase neutilizate, pe motiv de anulare a zborurilor, își vor recupera banii. Doar că operațiunea în sine ar putea să dureze, a mai informat Cătălin Buțu, invocând ca motiv faptul că procesatorul de plăți online la serviciile căruia a apelat Fly România ar fi blocat plățile. „Toţi pasagerii afectaţi de anularea curselor sub termenul legal de 14 zile au fost rerutaţi pe zborurile Fly România disponibile sau pe zboruri operate de alte companii şi/sau au primit banii înapoi pentru biletele achiziţionate, conform reglementărilor europene în vigoare”, mai este menționat în comunicatul Fly România.

Motivul anulării curselor este de ordin operaţional, procesatorul de plăţi a blocat plăţile către Fly România, fără preaviz, motivând o evaluare de risc nejustificată bazată pe gradul de încărcare a curselor. Lipsa fondurilor a dus la imposibilitatea operării curselor, generând o scădere imediată a încrederii pasagerilor şi respectiv a încetării vânzărilor”, mai este precizat în respectivul comunicat al operatorului aerian.

„Sensibilizați” doar de o abordare în termeni ultimativi

Unul dintre cele mai recente mesaje postate pe contul Fly România aparține timișoreanului Mircea Opriș. Acesta le-a solicitat în scris, marți, 12 august, reprezentanților companiei să îi restituie integral suma cuvenită ca despăgubire pentru anularea curselor cu destinația Timișoara – Verona și retur pentru care a achiziționat, în iunie, trei tichete de zbor. Nu doar că Fly România a anulat în ultimul moment zborul programat, dar Mircea Opriș s-a văzut pus în situația de a identifica singur, suportând din buzunarul propriu, alternativele de zbor dus-întors pentru destinația dorită.

Numărul pasagerilor care au achiziţionat bilete Fly România este de aproximativ 9.400, iar numărul celor transportaţi este de 1.290. Aproximativ 3.500 de pasageri au fost rerutaţi pe alte companii şi alţi 3.500 urmează să fie rambursaţi. Numărul pasagerilor Fly Romania rambursaţi total sau parţial este de 1.110.

Mircea Opriș le-a solicitat reprezentanților companiei compensațiile legale care i se cuvin pentru zborul anulat din 24 iunie, potrivit clauzelor referitoare la condițiile de transport publicate pe pagina de internet a Fly România. După ce a primit și o notificare scrisă, prin care i se confirma că este îndreptățit să beneficieze de o despăgubire de 750 de euro, i-a fost transmis însă un alt mesaj, prin care i se aducea la cunoștință faptul că îi va fi restituită suma de 89 de euro, contravaloarea zborului anulat, de pe ruta Verona – Timișoara. „Pentru neefectuarea plății pe care Fly România s-a angajat să o facă, ținând cont că termenul de 15 zile enunțat a expirat pe data de 11 august 2014, voi acționa în instanță atât compania Necessair Consulting, cât și angajații cu care am avut contact și care mi-au transmis, în scris și telefonic, declarații mincinoase”, le transmisese Mircea Opriş. În plus, a precizat acesta, „fiind doar unul dintre cei peste 4900 de păgubiți ai Fly Romania, vă solicit să virați suma de 750 de euro, pe care v-ați angajat să mi-o returnați ca și compensație prin rezoluția scrisă de către angajata Fly Romania, Ruxandra Simion. Vă solicit ca suma să fie virată în cursul zilei de astăzi, 12 august, până la orele 17 (când tranzacțiile bancare sunt posibile, conform orarului de funcționare al băncilor). În caz contrar, vă informez că vă voi acționa în instanță și de asemenea voi intra în greva foamei începând de mâine, 13 august, ora 9, pe termen nelimitat, până la deblocarea acestei situații din partea Dvs. și a autosesizării instituțiilor statului”.

Starea de fapt, întreținută de letargia instituțiilor statului?

Instituțiile statului ce fac? OPC, ANAF? Controale, ceva? Ce firmă-i asta? Pare atât de suspect totul”, se întreabă retoric, pe pagina Fly România, Olimpia Andrea Pop.

În vreme ce o altă persoană, Alexandra Ghețea, opinează că situația creată este doar „o regie între omul de afaceri Ovidiu Tender, președintele Ten Airways, și Cătălin Buțu, directorul general al Fly România”. „Nu a plecat nicăieri Buțu Cătălin. Este în continuare la Ten Airways, adică Fly România, pentru că Fly România face parte din grupul Ten Airways, așa că puteți să vă luați banii, mai aveți șanse. Singurul lucru pe care îl puteți face este să vă duceți direct la sediul lor”, este îndemnul pe care Alexandra Ghețea îl adresează celor păgubiți, după ce în numeroase publicații au fost publicate informații referitoare la faptul că omul de afaceri Ovidiu Tender, proprietar al Ten Airways, ar fi anulat colaborarea cu Fly România, din pricina unor nemulțumiri legate de neonorarea de către Fly România a unor datorii în valoare de 400 000 de euro.

Am căutat să aflăm dacă s-a sesizat din oficiu vreuna dintre instituțiile abilitate ale statului. Primul organism pe care l-am contactat a fost ANPC. O reprezentantă a Biroului de Presă, care nu și-a dezvăluit identitatea, ne-a răspuns că „da, au fost depuse plângeri la adresa Fly România”, însă ne-a recomandat să adresăm în scris o cerere pentru a afla detalii..

Responsabilități neasumate și tentative de pasare a răspunderii

Ovidiu TenderCel puțin bizar în contextul întregii situații este și modul în care reprezentanții celor două companii implicate, Ten Airways și Fly România, Ovidiu Tender și Cătălin Buțu, au înțeles să gestioneze problema generată de exprimarea publică a numeroaselor nemulțumiri formulate de pasagerii înșelați.

Imediat după ce indicii despre posibile nereguli au fost formulate public, omul de afaceri Ovidiu Tender a publicat, pe contul său de Facebook, precizarea potrivit căreia compania Fly România nu îi aparține, aceasta aparținând integral CEO-ului Ten Airways, Cătălin Buțu. Informația este confirmată ca atare de datele care figurează înscrise la Registrul Comerțului, potrivit căroracompania Necessair Consulting SRL, cea care operează zborurile și deține brand-ul Fly România, este deţinută integral de Cătălin Adrian Buţu.

Și ideea de a opera curse pe rute interne și externe, utilizând aparate închiriate de la Ten Airways, i-ar fi aparținut tot lui Cătălin Buțu, mai spune omul de afaceri Ovidiu Tender, adăugând că propria companie, „Ten, în dorinţa de a avea asigurată activitatea întregul an, a încheiat un contract de prestări servicii cu Fly România, pentru a pune la dispoziţia Fly aeronave şi personal specializat pentru efectuarea de zboruri la comanda Fly, care avea întreaga activitate comercială în propria responsabilitate”.

Ulterior încheierii acestui contract, mai precizează Ovidiu Tender, ar fi aflat că „lucrurile au început să ia o turnură nefavorabilă atât pentru noi, cât şi pentru clienţi, astfel încât am dispus un control în urma căruia au rezultat deficiențe manageriale grave, urmate de pierderi financiare. Din relaţia pe care Buţu (Cătălin Buțu – n.r.) şi-a creat-o cu propria lui companie, Fly România, a rezultat un important debit al Fly România către Ten, cifrat la 400.000 de euro”, mai precizează Ovidiu Tender.

Despre posibilitatea ca Ten Airways să devină acționară a Fly România omul de afaceri Ovidiu Tender a declarat că posibilitatea ar fi fost luată în calcul, însă doar în varianta în care lucrurile ar fi mers bine. Ceea ce, apreciind după informațiile oferite în continuare de Ovidiu Tender, nu s-a întâmplat, judecând după suma pe care omul de afaceri declară că Fly România ar datora-o Ten Airways, la capătul a mai puțin de două luni de relație contractuală. Neonorată, acuză acum Ovidiu Tender, care anunță că a întrerupt colaborarea cu Fly România.

„La un moment dat, după o lună – două, ne-am trezit că avem de încasat de la Fly România foarte mulţi bani. Atunci lucrurile au început să se schimbe. Am pus întrebări de ce nu achită aceste sume. I-am recomandat să-şi dea demisia (CEO-ului Ten Airways Cătălin Buțu – n.r.) de la compania mea, pentru că nu pot să fiu de acord să-şi creeze o căpuşă pe lângă Ten Airways. A plecat cu tot cu firma care opera Fly România, care nu mai are sediul la noi”, mai declară Ovidiu Tender. Rămâne, însă, neclar cum de a acceptat inițial colaborarea Ten Airways cu Fly România, în condițiile în care deținătorul în acte al Fly România era în același timp și CEO al companiei pe care omul de afaceri o deține. Astfel încât compania pe care acum o apreciază a fi fost doar o „căpușă” a Ten Airways se afla exact în aceeași situație, încă de la bun început.

Omul de afaceri Ovidiu Tender a mai precizat, citat de Mediafax, și că a fost de acord cu propunerea inițială făcută de fostul său CEO Cătălin Buţu pentru că astfel părea că vor fi acoperite perioadele de extrasezon, atunci când operatorii mari nu au nevoie să închirieze de la Ten Airways aeronave în sistem ACMI sau charter. Și, a mai opinat omul de afaceri, banii încasați de la pasageri ar trebui să existe totuși undeva, iar dacă se va constata că s-au comis fraude, atunci va face plângere penală împotriva fostului angajat, adică patronul Fly România.

Print Friendly, PDF & Email