În contextul Sărbătorii pascale, Muzeul Național de Artă Timișoara expune, în cadrul proiectului MNArT Open View, lucrarea Clopot, de Mihai Sârbulescu.
Sub numele de MNArT Open View, Muzeul de Artă Timișoara lansează o serie de expoziții deschise în încercarea de a se apropia şi mai mult de public. Galeria Mercy, fereastra Muzeului de pe strada cu același nume, va fi transformată într-un mic spațiu expozițional, găzduind pe parcursul acestui an unele dintre cele mai frumoase opere ale marilor artiști ai lumii. Proiectul MNArT Open View permite accesarea colecțiile de artă private, transpunându-le în spațiul public, prin intermediul micro-galeriei de pe strada Mercy.
Lucrarea expusă lui Mihai Sârbulescu este încărcată cu simbolism, potrivită pentru celebrarea uneia dintre cele mai importante sărbători din calendarul creștin.
Mihai Sârbulescu este unul dintre artiștii fondatori ai grupului „Prolog”, debutând în anul 1985 cu expoziția Floarea de măr. „Artistul fluctuează între austeritate și exuberanță, limpede și aluziv, descriptiv și conceptual. Sârbulescu prețuiește atât spiritul locului, marcat de simbolismul și hieratismul bizantin, precum și modernismul și toate stilurile care decurg din acesta. Creația sa este animată de diversitatea stilistică și cromatică, utilizând culori vibrante, respectiv culori terne, metalizate”, transmit reprezentanţii Muzeului de Artă Timișoara.
Mihai Sârbulescu a început seria de Clopote în perioada tulbure antedecembristă, cu intenția de a îndemna subtil publicul consumator de artă la trezire spirituală. Realizarea lor presupune plămădirea din materie a formei clopotului, care mai apoi este acoperit cu pulberi metalice pentru a-l aduce la viață. Clopotele, precum și Vasele artistului, mereu monocromatice, explică curatoarea Maria Paşc: „Au un caracter atemporal, rezultat din îmbinarea frontalismului (care trădează influența bizantină) și a simetriei. Reflexia aurie de pe axul central al obiectului ne conduce privirea spre simbolul «Chi-Rho», o trimitere la perioada incipientă a creștinismului. Însemnul reprezintă primele litere ale numelui Hristos, în limba greacă și era utilizat ca identificator al creștinilor. Simbolul este reluat într-o formă simplificată și repetat de nenumărate ori pe fundalul lucrării.”
Arta lui Mihai Sârbulescu, adaugă muzeograful Alexandru Victor Babușceac este marcată de misticism și încărcată de simboluri ale căror origine se pierde în negura timpurilor: „Clopotul, asociat în creștinism cu vocea lui Dumnezeu, chemă privitorul să mediteze asupra geometriei sacre a obiectului. Crucea Constantiniană aflată în centrul lucrării ne semnalează apartenența la creștinism, plasând opera într-un context vernacular.”
Clopotul lui Mihai Sârbulescu, obiect de artă împrumutat din colecţia privată Magdalena Mărculescu, va putea fi văzut în Galeria Mercy, începând cu data de 21 aprilie.
Ultimele comentarii