După ce a fost introdus zilele trecute în Braşov, serviciul de „car-sharing”, adică „partajare de maşini” Uber vizează Timişoara ca următor oraş de implementare. Funcţionând pe baza unei aplicaţii online şi văzut ca o alternativă pentru taximetrie, sau chiar ca sfârşitul taximetriei clasice, serviciul este contestat de reprezentanţii taximetriştilor timişoreni care spun că ar funcţiona „paralel cu legea”.
Taximetrie „ca apa curentă”
După introducerea recentă a serviciului la Braşov, Uber, compania care administrează aplicaţia de transport alternativ urban, anunţă că Timişoara se află pe lista următoarelor oraşe vizate, alături de Cluj şi Iaşi.
„Uber este o aplicaţie de mobil care pune în legătură pasageri cu şoferi parteneri. Pentru pasageri, e un serviciu simplu: apeşi un buton pe telefonul mobil şi chemi o maşină care te duce la destinaţie sigur, fără numerar, fără bacşiş. Pentru şoferi e o oportunitate economică flexibilă”, spun reprezentanţii companiei, care a fost fondată în anul 2009 în Statele Unite ale Americii, „cu scopul a rezolva o problemă simplă – cum poţi comanda o cursă la atingerea unui buton”. Misiunea sa este să facă transportul în mediul urban la fel de accesibil „ca apa curentă, peste tot, pentru toată lumea”.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla la Timişoara, ţinând cont că la Cluj, în urma unor reclamaţii lansate de taximetrişti, Tribunalul a decis în primă instanţă suspendarea activităţii acestei companii.
În prezent, Uber are în Bucureşti 40.000 de utilizatori, ceea ce face din Capitală, pentru companie, oraşul cu cea mai mare creştere din Europa Centrală şi de Est.
„Cine plăteşte în cazul unui accident?”
Reprezentanţii taximetriştilor timişoreni spun că vor contesta şi ei introducerea pe piaţă a acestui serviciu la Timişoara. „Din punctul meu de vedere, acest serviciu funcţionează paralel cu legea. Vorbim de legea promulgată de preşedintele Klaus Iohannis în vară care spune foarte clar că nu poţi face taximetrie fără autorizaţie. Din punctul meu de vedere, Primăria, ca instituţie care eliberează autorizaţiile de taxi, ar trebui să se implice mult mai mult”, spune Leontin Herec, liderul Sindicatului Taximetriştilor Timişoara.
Leontin Herec crede că utilizatorii acestui serviciu şi-ar asuma un risc suplimentar. „Eu atât vreau să întreb: ce se întâmplă în cazul în care un client care merge cu un astfel de domn şofer care foloseşte Uber va avea un accident. Cine plăteşte despăgubiri ? Noi, ca taximetrişti, avem încheiată acea asigurare pentru persoane şi bagaje. În plus nu mi se pare corect. Se fac o mulţime de controale în cazul taximetriştilor, îi verificăm dacă au case de marcat, dacă nu merg fără ceas, dacă le ard becurile aşa cum trebuie, şi pe cei cu Uber îi lăsăm aşa, să circule fără autorizaţie”, consideră taximetristul timişorean.
Din punctul său de vedere, după introducerea alternativei Uber, încasările de taxe şi impozite din activitatea de taximetrie se vor reduce considerabil. „Sunt mulţi taximetrişti care vor începe să facă evaziune fiscală. Se vor întreba: de ce să fie ei mai proşti şi să plătească impozite? Şi aşa în Timişoara sunt mai mulţi taximetrişti decât prevede legea”, susţine Leontin Herec.
Ride sharing, nu „car sharing”- masina nu se imparte ci doar calatoria.