În urma unor informaţii conform cărora anumite zone din Timişoara s-au transformat în parcări ad-hoc pentru tiruri, Primăria vrea să interzică staţionarea pe domeniul public timişorean a maşinilor de mare tonaj. Deşi ideea este considerată drept bună de majoritatea consilierilor locali, există rezerve legate de eventualele procese în care s-ar putea vedea angrenată Primăria după instituirea acestei interdicţii.
Fără camioane în faţa blocurilor
Potrivit unui proiect de hotărâre publicat zilele trecute, Primăria Timişoara intenţionează să interzică staţionarea voluntară pe drumurile publice şi terenurile aparţinând domeniului public sau privat ale oraşului a vehiculelor cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 1,9 tone pentru transportul de marfă şi a vehiculelor care au mai mult de nouă locuri pe scaune pentru transportul de persoane. Parcarea acestor vehicule va fi permisă numai în autobaze sau în locuri speciale destinate acestui scop semnalizate prin indicatoare sau marcaje şi avizate de către Comisia de Circulaţie din cadrul Primăriei.
Executivul Primăriei precizează că s-a constatat că pe străzile din Timişoara, pe aleile dintre blocuri şi în parcările aferente acestora, staţionările voluntare ale vehiculelor grele sunt extrem de frecvente. Astfel, un număr semnificativ de vehicule din această categorie sunt fie parcate la domiciliul şoferilor sau proprietarilor, fie sunt abandonate de multă vreme pe diverse artere. Mare parte a acestor vehicule aparţin unor societăţi cu garaje amenajate, dar care permit şoferilor să parcheze vehiculele în afara acestora. De asemenea, micii particulari deţinători de astfel de vehicule le parchează în vecinătatea locuinţelor acestor, perturbând liniştea locatarilor din zonă.
Municipalitatea crede că acest fenomen reduce semnificativ capacitatea de circulaţie şi staţionare pe arterele rutiere, fiind o piedică în calea desfăşurării fluente şi în condiţii de siguranţă a traficului şi, de asemenea, produce poluare fonică în zonele rezidenţiale.
„Măsura de interzicere a staţionării vehiculelor grele ar putea fi materializată prin amplasarea de indicatoare rutiere în acest sens, dar având în vedere amploarea fenomenului, aceasta ar fi foarte costisitoare şi practic nerealizabilă. De aceea, se impune stabilirea unei norme cu caracter general asupra întregului oraş”, susţin reprezentanţii Primăriei.
Consilierul local PNL Ştefan Sandu spune că i se pare o idee bună. „Cred că este binevenită în condiţiile în care există acest obicei să se parcheze maşini de mare tonaj aproape peste tot. Sunt de înţeles situaţii speciale, dar nu este normal să se încetăţenească această practică. În acest sens, cei care locuiesc într-o zonă unde se lasă parcate aceste vehicule pot nota numerele lor, şi pot sesiza Poliţia Locală, atunci când sunt parcate în mod repetat în aceleaşi locuri”, mai spune Ştefan Sandu.
Rezerve legate de eventuale procese
Deşi ideea este considerată una bună de majoritatea consilierilor locali, există rezerve legate de eventualele procese în care s-ar putea vedea angrenată Primăria după instituirea acestei interdicţii. În acest sens, este invocată reintroducerea taxei de tranzit, pentru camioanele de tonaj mare care traversează oraşul, câţiva consilieri locali susţinând însă că, atâta vreme cât inelul de centură nu este finalizat, această taxă va genera multe controverse şi contestaţii.
Un prim proiect de acest fel a fost adus în discuţie în 2010, în vremea administraţiei Ciuhandu. Proiectul a fost respins atunci, contestat fiind în instanţă chiar de către Prefectura Timiş. Printre argumentele utilizate a fost invocat faptul că prevederile referitoare la taxa de tranzit au un caracter discriminator, întrucât impuneau plata unei taxe tuturor autovehiculelor de mare tonaj, mai puţin celor din Timiş.
La sfârşitul anului 2011, Curtea de Apel Timişoara a dat însă câştig de cauză, definitiv şi irevocabil, Prefecturii Timiş, în procesul în care aceasta atacase în contencios administrativ hotărârea de Consiliu Local. Anterior, Primăria Timişoara pierduse procesul legat de această hotărâre şi la Tribunalul Timiş.
Ultimele comentarii