Teatru
Prometeu înlănţuit
Un spectacol în regia lui Kokan Mladenovic
Adaptarea: Codruţa Popov şi Geanina Jinaru-Doboş
Asociem, de aproape două milenii şi jumătate, numele lui Prometeu cu revolta, cu lupta contra ignoranţei în care dintotdeauna Puterea, oricare ar fi fost ea, şi de orice fel – politică, economică, militară sau religioasă – a încercat să-i ţină pe cei mulţi. Masă de manevră, carne de tun. Există mii de expresii care traduc oprimarea. De-a lungul timpului n-a existat doar Prometeu, iar focul a devenit de mult o metaforă pentru concepte ca informaţia, justiţia, dreptul elementar la viaţă, la apartenenţă etnică, la educaţie. Sunt flăcări pentru care mii de oameni, mii de Prometei, cu trupul poate slab, dar cu suflet de titani, au suferit şi şi-au dat viaţa. Au luptat cu un Zeus care are, şi el, tot atâtea feţe. Lumea noastră se află din nou în suferinţă: războiul are alte chipuri, uneori pur şi simplu mai dure ca înainte, alteori doar mai subtile, dar violenţa – pumnul pe care cei puternici îl înfig în faţa celor ce-ndrăznesc să se ridice împotriva lor – este aceeaşi. Şi azi, exact ca şi atunci, un nou Prometeu fură focul noilor zei. Şi azi, exact ca şi atunci, este înlănţuit. Şi azi, ca şi atunci, refuză să renunţe.
Teatrul Naţional Timişoara, 1 octombrie, ora 19
Aeroport
Un spectacol de Ion – Ardeal Ieremia
El, un scriitor blazat, cu o istorie de iubiri mai mult sau mai puţin patetice, mai mult sau mai puţin puse sub semnul alienării, captiv de bunăvoie într-o căsnicie în care relaţia de bază este ura civilizată. Ea, tânără, inteligentă, sclipitoare, dar, în egală măsură, nesigură, prinsă într-o relaţie inconfortabilă, victimă a propriilor alegeri. Textul lui Ştefan Caraman surprinde un instantaneu oricând posibil. Doi străini – un bărbat şi o femeie – într-un moment de tranzit, la propriu, intră, aproape întîmplător, unul în viaţa celuilalt. Aerul pseudo-autobiografic al textului face ca strategiile de atracţie şi respingere ale celor doi să devină din ce în ce mai palpitante. Interferenţa meteorică a existenţelor acestora devine o oglindă care, deformînd, spune adevărul şi care, cine ştie, poate însemna o poartă spre un alt drum, spre o altă viaţă. Sau nu.
Studio “Uţu Strugari”, 2 octombrie, ora 19
Gaiţele
Un spectacol în regia lui Ion-Ardeal Ieremia
Anii ‘30. Căldură mare. Aneta Duduleanu, văduva răposatului Tasse Duduleanu, mare moşier, şi surorile ei îşi văd de eterna bârfă, comentează înmormântările ca pe super-show-uri, mai „bat cărţile”, acidulate ca un vin spumant. Un vin spumant otrăvitor. Limba lor ascuţită nu-i iartă nici pe Mircea Aldea, soţul Margaretei şi ginerele Anetei, nici pe „Fraila”, jupâneasa casei, care le ţine piept înarmată cu o răutate ce egalează scorul, ba îl şi depăşeşte, nici pe Wanda, o variantă cosmopolită a lor, sau pe Ianache, ori Georges, demnii urmaşi ai Anetei. Pare că zilele trec una după alta doar din inerţia comic-toxică a acestei familii fundamental plictisite, până când Wanda îl seduce pe Mircea, care nu se simte nici el prea bine sufocat de ataşamentul maladiv al Margaretei, geloasă până şi pe copilul lor încă nenăscut. E momentul ca toate aceste energii toropite de căldură să irumpă în jurul scandalului. Ce contează că e vorba de unul de-al lor? Gaiţele se dezlănţuie într-un ritm infernal, absurd, paradoxal, comic şi tragic în acelaşi timp, într-o avalanşă patetică fără scop.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 3 octombrie, ora 19
Aeroport 2 – Sala de aşteptare
De Ştefan Caraman
Un spectacol în regia lui Ion-Ardeal Ieremia
S-au întâlnit într-un aeroport. Iubire fulgurantă, cerebral refuzată, în ciuda imperativului emoţional. După un an, aceeaşi Ea, acelaşi El şi, probabil, acelaşi aeroport. Ea, Sorana, însoţită de iubitul ei. El – Rudi, alături o altă femeie. Ce-şi mai pot spune? Cât mai e iubire şi cât frustrare? Să fie vorba de a doua şansă sau de trista oglindă a unei iubiri ratate? Sala de aşteptare desface nodul complicat al unei simple poveşti de iubire.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 4 octombrie, ora 19
Terminal
Un spectacol în regia lui Ion-Ardeal Ieremia
„You fool me once, shame on you; you fool me twice, shame on me”. Cumva, în siajul unui astfel de gând, El, Rudi – scriitor rătăcit în aeroportul din Praga, o aşteaptă pe Ea, Sorana, pe cea a cărei iubire a ratat-o de două ori la rînd. Pare hotărât să înfrunte destinul care i-a scos în cale şi l-a făcut să alunge ceea ce el crede că ar putea fi sufletul lui pereche. Dar un nou obstacol – sau să fie o nouă oportunitate? – îi modifică paradigma încă o dată: o cheamă Flor.
Studio “Utu Strugari”, 5 octombrie, ora 19
Cloaca
Un spectacol în regia Mihaelei Lichiardopol
Patru vechi prieteni, acum la vârsta de mijloc, se reîntâlnesc într-un moment de cotitură pentru viaţa fiecăruia dintre ei. Nu mai sunt tineri, dar nici bătrâni încă, libertatea li se pare o noţiune din ce în ce mai relativă, opţiunile – tot mai limitate: Pieter, istoric de artă, acum funcţionar, e în mijlocul unui conflict stresant cu primăria pentru nişte tablouri odinioară subevaluate. Joep, politician de succes, se ascunde la Pieter de eşecul său matrimonial. Tom, avocat celebru, încearcă să-l ajute, deşi îşi are şi el propriile lui probleme cu drogurile. În sfârşit, Maarten, dramaturg, are o relaţie cu fiica de 18 ani a lui Joep. Patru poveşti, patru destine care se întrepătrund şi care, între tragic şi comic, pun la încercare o prietenie de-o viaţă. Cloaca, multipremiată şi ca spectacol de teatru, şi ca film, a fost montată în Olanda, Argentina, Marea Britanie (la celebrul Teatru Old Vic, în regia lui Kevin Spacey), Germania, Elveţia, Austria şi Spania. În România, piesa a fost citită în lectură publică, în 2009, în prezenţa autoarei.
Studio “Utu Strugari”, 6 octombrie, ora 19
Hänsel şi Gretel
Un spectacol cu supratitrare în limba română, în regia Simonei Vintilă
Cine nu cunoaşte renumitul basm al Fraţilor Grimm? Foametea îi determină pe tăietorul de lemne şi soţia sa să îi ducă pe cei doi copii în pădure şi să-i lase acolo. Acolo copiii sunt prinşi de o vrăjitoare care ar vrea să-i mănânce. Există totuşi o scăpare, cei doi fiind ajutaţi de un povestitor şi de doi spiriduşi prietenoşi. Dar dacă şi cum reuşesc aceştia să se elibereze, şi ce se întâmplă cu vrăjitoarea, rămâne de văzut!
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 1 octombrie, ora 17
Vremuri de pace
Un spectacol în regia şi scenariul (bazat pe ideile şi improvizaţiile actorilor din distribuţie) ale lui Hajdu Szabolcs
După apariţia celei mai recente cărţi ale sale, Langermann este rugat să scrie o piesă de teatru. Moartea tatălui său, agitaţia pregătirilor pentru înmormântare, conflictele ascunse ale unei familii care şi-a pierdut echilibrul, atmosfera sufocantă a societăţii: toate acestea nu sunt tocmai benefice liniştii necesare pentru a crea. Sarcina asumată devine din ce în ce mai grea pentru Langermann, luând proporţii ireale, fatale.
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, 30 septembrie şi 6 octombrie, ora 19
Afacere murdară
După “Chelnerul mut”, de Harold Pinter
Un spectacol în premieră, în regia lui Gyulay Eszter
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 4 octombrie, ora 19
Operă
Dancing Queen
Balet-rock în două acte, pe muzica înregistrată, din repertoriul formaţiei Queen
Libretul: Jens Neundorf
Opera Română din Timişoara, 4 octombrie, ora 19
Gala Verdi
Un spectacol în cadrul Festivalului Internaţional “Timişoara muzicală”, dedicat Bicentenarului Giuseppe Verdi
Opera Română din Timişoara, 6 octombrie, ora 19
Balet
Gala baletului Italian
Un spectacol susţinut de Compagnia Balletto Classico “Liliana Cosi – Marinel Stefănescu”, pe muzică de Ceaikovski, Rahmaninov, Liszt şi Haciaturian.
Compania de balet clasic “Liliana Cosi – Marinel Stefănescu” este una dintre cele mai longevive şi mai apreciate companii de balet din Italia, fiind fondată la Reggio Emilia, în 1977, de către Marinel Ştefănescu (balerin şi coregraf român, dar şi pictor) împreună cu Liliana Cosi – în anii ’70 considerată cea mai mare balerină a Italiei. Cei doi au format în acea vreme un cuplu artistic pentru ca apoi să îşi unească forţele pentru a da naştere Companiei şi Şcolii de Balet, unde timp de peste 35 de ani până în prezent, alături de profesori mai ales de formaţie rusă şi cu Marinel Ştefănescu în funcţia de Director didactic al şcolii, se vor forma întregi generaţii de balerini.
Opera Română din Timişoara, 7 octombrie
Filarmonică
Concert vocal-simfonic
Spectacol inaugural al Stagiunii 2013 – 2014, sub bagheta dirijorală a lui Gheorghe Costin, în interpretarea soliştilor Irina Iordăchescu, Sidonia Nica, Hector Lopez şi Valentin Vasiliu şi a Corului “Ion Românu” al Filarmonicii Banatul, dirijat de Iosif Todea
Sala Capitol a Filarmonicii Banatul, 4 octombrie, ora 19
Expoziţii
„Evantaie de ieri şi de azi. Colecţia Aurelia Veronica Filimon”
Muzeograful Marcela Oprescu, curatorul expoziţiei, a selectat 86 de piese din cele peste 200 cât numără această colecţie unică în ţară, achiziţionate pe parcursul unei vieţi, cu pasiune şi măiestrie, de către Aurelia Veronica Filimon, fiica eruditului folclorist Aurel Filimon, fondatorul Muzeului de Arheologie şi Etnografie din Târgu-Mureş.
De mici sau mari dimensiuni, din dantelă, pergament sau pene, din sidef, baga sau lemn preţios, pictate, sculptate sau încrustate, manufacturate de-a lungul vremii pe bătrânul continent sau în Extremul Orient, evantaiele acestei expoziţii au în comun frumuseţea şi romantismul. Ele nu sunt doar accesorii vestimentare, ci şi modalităţi de manifestare a eleganţei şi cochetăriei feminine prin intermediul unui limbaj secret.
Expunerea evantaielor este completată cu obiecte decorative din colecţia Muzeului de Artă Timişoara, care întregesc atmosfera fascinantă a acestei expoziţii.
Palatul Baroc, până în 10 octombrie, zilnic între orele 10 -18, cu excepţia zilei de luni
Sculptură – Minea Grigorie
Expoziţia cuprinde 32 de lucrări în bronz, piatră, fier şi aluminiu ale artistului Grigorie Minea, născut în 1939 la Târgu Mureş şi absolvent al Academiei de Artă din Bucureşti
Lucrările lui Grigorie Minea au participat la numeroase expoziţii personale şi de grup în România, Franţa Germania, Italia, Rusia, Grecia, Polonia, Spania sau Japonia, iar lucrări de artă monumentală semnate de artist se află în mai multe oraşe din România şi Italia.
Palatul Baroc, până în 31 octombrie, zilnic între orele 10 -18, cu excepţia zilei de luni
Expoziţie permanentă de artă românească modernă
Expoziţia constituie un proiect al secţiei de specialitate din cadrul Muzeului de Artă Timişoara şi este îngrijită de muzeograful Ramona Orban. Aceasta cuprinde în jur de 150 de lucrări de pictură şi sculptură create în perioada 1850 – 1970 de cei mai importanţi artişti români moderni şi încearcă să puncteze, prin expunerea cronologică, evoluţia artei româneşti moderne şi transformările de ordin stilistic şi tematic apărute în acest interval de timp.
Sunt expuse lucrări semnate Constantin Lecca, Gheorghe Tăttărescu, Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Ion Andreescu, Ştefan Luchian, Dimitrie Paciurea, Gheorghe Petraşcu, Theodor Pallady, Camil Ressu, Nicolae Tonitza, Francisc Şirato, Ştefan Dimitrescu, Oscar Han, Iosif Iser, Elena Popea, Miliţa Pătraşcu, A.J. Steriadi, H.M. Maxy, Hans Mattis-Teutsch, Alexandru Ciucurencu, Ion Ţuculescu si alţii – portrete, peisaje, scene de gen şi naturi statice, de la neoclasicism până în pragul artei contemporane.
Arta germanilor din Transilvania (secolul XX)
Expoziţe de pictură şi grafică din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal, îngrijită de curatorul dr. Iulia Mesea, de la Muzeul Naţional Brukenthal Sibiu, şi de comisarul Marius Cornea, de la Muzeul de Artă Timişoara,
Expoziţia “Arta germanilor din Transilvania (secolul XX)” este a doua componentă a proiectului expoziţional organizat în parteneriat de Muzeul Naţional Brukenthal şi Muzeul de Artă Timişoara, proiect ce a debutat anul trecut (şi a fost dedicat secolelor XVIII – XIX) şi şi-a propus să ofere publicului vizitator o imagine amplă asupra producţiei artistice a saşilor din provincia intracarpatică pe parcursul a aproape două secole.
Colecţia Muzeului Naţional Brukenthal deţine cel mai însemnat fond de pictură şi grafică ale germanilor din Transilvania, ceea ce creează posibilitatea unei prezentări complexe, evolutive, prin opere numeroase şi elocvente ale celor mai importanţi reprezentanţi, reliefând atât specificul artei locale, cât şi influenţele receptate din arta europeană.
Structura expunerii evidenţiază momentele de efervescenţă, personalităţile cu contribuţiile cele mai notabile la viaţa artistică a acestei zone, fără să neglijeze artiştii mai puţin cunoscuţi, din ale căror creaţii se păstrează uneori lucrări fermecătoare, aduse acum pe simeza expoziţiei.
Tematica expoziţiei fixează ca moment de pornire a expunerii perioada primelor semne de înnoire, de modernitate, marcate prin operele artiştilor activi la cumpăna dintre secolele XIX – XX (Arthur Coulin, Arnold Sigmund, Robert Wellmann, Fritz Schullerus, Anna Dörschlag, Lotte Goldschmidt), având un moment spectaculos prin lucrările pictorilor şi graficienilor influenţaţi de simbolism şi expresionismul german ale începutului de secol XX (Hans Eder, Karl Hübner, Grete Csaki-Copony, Margarete Depner etc.). Revenirea la tradiţionalism în grilă realistă se regăseşte în operele lui Hans Hermann, Trude Schullerus, Heinrich Schunn ş.a.
Palatul Baroc, până în 6 octombrie, zilnic între orele 10 -18, cu excepţia zilei de luni
Muzeul de Artă
Vitrina cu cărţi
“Subliminal. Cum ne determină inconştientul comportamentul”, Leonard Mlodinow (Ed. Humanitas)
Multă vreme, ipoteza existenţei unui nivel inconştient al minţii s-a bazat pe introspecţie şi pe supoziţii privind cauzele unor comportamente inexplicabile prin teoriile filozofice care puneau totul pe seama conştiinţei. Apariţia psihologiei experimentale a tăiat aripile acestor speculaţii nesusţinute de date observabile şi cuantificabile, provocând o adevărată fractură în domeniul psihologiei. În ultimele două decenii, însă, dezvoltarea imagisticii cerebrale a făcut posibilă reluarea mai vechilor ipoteze în vederea testării lor empirice şi elaborării unor modele fiabile de funcţionare a psihicului uman.
Fascinat de aceste noi posibilităţi, fizicianul american Leonard Mlodinow şi-a abandonat temporar propriul domeniu, dar nu şi exigenţele specifice lui, şi s-a aplecat asupra ultimelor evoluţii din psihologie. Coroborând informaţiile oferite de imagistica funcţională cu cercetarea „clinică” a unor atitudini şi comportamente, el arată că existenţa inconştientului nu mai poate fi tăgăduită astăzi, când au fost identificate structuri cerebrale răspunzătoare de activitatea nivelului subliminal. Inconştientul se dovedeşte astfel mai puţin un „subsol“ al instinctelor şi refulărilor, cât un nivel creator, capabil să ne întregească percepţia şi memoria lacunare şi, totodată, să determine distorsiuni în atitudinile şi comportamentele noastre. Deşi aflată la primii paşi, cunoaşterea lui reprezintă un imens câştig pentru înţelegerea noastră de către noi înşine şi o adevărată provocare pentru viitor.
“Negru şi Roşu”, Ioan. T. Morar (Ed. Polirom)
Georgian Nicolau este un tânăr promiţător: elev fruntaş al Liceului Militar din Câmpina, admirat de colegi şi apreciat de profesori, îşi doreşte cu ardoare o carieră de ofiţer. Aceasta l-ar ajuta să se rupă de trecutul său, de colonia de ţigani din care provine şi de casa mizeră în care au rămas mama şi fraţii săi. Nimeni nu-i ştie secretul şi nici nu-l poate bănui, căci Georgian are tenul deschis la culoare şi ochi albaştri şi, în plus, şi-a inventat un trecut de român. Iar visul i se îndeplineşte. Georgian urcă pe scară ierarhică, participă la cucerirea Odessei şi ajunge chiar un apropiat al idolului său, mareşalul Antonescu. Însă trecutul pe care s-a străduit atât de mult să-l ascundă îl ajunge din urmă când mama şi sora sa sunt deportate în Transnistria, împreună cu mulţi alţi ţigani, din ordinul mareşalului. Atunci Georgian va trebui să ia o decizie, iar viaţa lui îşi va schimba cursul odată cu istoria.
Mircea Mihăieş spune că noul roman al lui Ioan T. Morar propune, după nostalgic-dramatic-halucinanta evocare a lumii extincte a unui sat-fantomă din munţii Banatului, Lindenfeld, un nou test-şoc: revizitarea unor secvenţe tragice din istoria României: “E vorba de locuri şi subiecte în egală măsură ocultate şi manipulate: Odessa şi Transnistria. Plagă vie şi dureroasă pe obrazul unei întregi naţiuni, cele două spaţii geografice prilejuiesc o coborâre dramatică în culisele marilor confruntări militare, etnice, ideologice şi rasiale din preajma celui de-al Doilea Război Mondial. Gravitând în jurul figurii mareşalului Ion Antonescu, multe din secvenţele romanului par desprinse dintr-un univers iraţional, unde destinele sunt jucate la o satanică roată a norocului”.
Mircea Mihăieş observă că Ioan T. Morar propune revenirea la naraţiunea clasică, lipsită de artificii retorice, “de o limpezime adecvată marilor tragedii. Textul are granulaţia albă-neagră-cenuşie a unei pelicule ce surprinde, în tonuri aproape expresioniste, momente cruciale din macabra istorie a celui mai violent secol al umanităţii. Ioan T. Morar reabilitează povestirea austeră, precisă, fără ambiguităţi. Fresca istorică şi roman de dragoste, Negru şi Roşu trăieste prin dramatismul situaţiilor şi prin forţa de iradiere a cuvântului. Textul se metamorfozează într-o fabulă morală care vorbeşte despre eterna fragilitate a fiinţei umane strivite de mecanismele devoratoare ale Istoriei.”
“Scrisori”, Michelangelo Buonarroti (Ed. Art)
Epistolarul îl dezvăluie pe autorul său mai mult ca om al raţiunii practice şi mai puţin ca om al ideilor – ceea ce a fost, în ultimă instanţă, Michelangelo şi ceea ce poezia sa dovedeşte într-o măsură incomparabil mai mare. Relevante pentru reconstituirea profilului moral şi afectiv al artistului, document infailibil datorită spontaneităţii şi redactării în afara oricărui gând de publicare, scrisorile aduc bogate informaţii privind arta sa, istoria elaborării majorităţii operelor sale. Mai mult decât atât, ele reprezintă o posibilitate ideală de a îndepărta erorile sau prezentările unilaterale ale figurii lui Michelangelo, dimensiunea de jurnal aducând la lumină un psiholog şi un bun cunoscător de oameni, o conştiinţă gravă şi un caracter.
Ultimele comentarii