Teatru
Sala de aşteptare – Aeroport 2De Ştefan Caraman
Un spectacol de Ion-Ardeal Ieremia
S-au întâlnit într-un aeroport. Iubire fulgurantă, cerebral refuzată, în ciuda imperativului emoţional. După un an, aceeaşi Ea, acelaşi El şi, probabil, acelaşi aeroport. Ea, Sorana, însoţită de iubitul ei, el – Rudi, alături o altă femeie. Ce-şi mai pot spune? Cât mai e iubire şi cât frustrare? Să fie vorba de a doua şansă sau de trista oglindă a unei iubiri ratate? Sala de aşteptare desface nodul complicat al unei simple poveşti de iubire.
Studio “Uţu Strugari”, 12 noiembrie, ora 19
Copenhaga
De Michael Frayn
Un spectacol de Ada Lupu
Suspendate în afara spaţiului şi timpului cercetate o viaţă întreagă, spiritele lui Niels Bohr şi Werner Heisenberg, savanţii care prin studiile lor în domeniul fizicii nucleare din timpul celui de-al Doilea Război Mondial au ţinut pentru o clipă viitorul lumii în palmă, încearcă să răspundă la întrebarea pusă de Margrethe, soţia lui Bohr (întrebare pe care istoria o mai pune şi astăzi): De ce a venit Heisenberg, în 1941, la Copenhaga? Într-adevăr, fizicianul german i-a făcut lui Bohr o vizită misterioasă în Copenhaga ocupată de nazişti – subiectul fierbinte fiind construirea bombei atomice. Vrea să-l avertizeze sau să-l coopteze? Caută informaţii sau iertarea? Care e graniţa morală pe care trebuie să o forţeze ştiinţa şi în cel fel partea conţine întregul? Viaţa conţine ştiinţa sau invers? Cu mai multe variante de răspuns posibile, Copenhaga, un thriller psihologic de excepţie, este mai mult decât un text despre istoria fizicii nucleare sau un eseu despre responsabilitatea omului de ştiinţă. Copenhaga este, în primul rând, o superbă meditaţie asupra incertitudinii ca esenţă a evoluţiei umanităţii şi, în egală măsură, o tandră provocare a logicii misterioase, de necuprins a universului pe care încercăm să îl descifrăm.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 13 noiembrie, ora 19
Oxygen
De Ivan Viripaev
Un spectacol în regia lui Alexandru Mihăescu
El şi ea. Saşa şi Saşa. El din Serpuhov, oraş pierdut în inima îngheţată a Siberiei. Ea din Moscova, graţioasă şi mondenă, pe cât de sofisticată, pe atât de confuză. Au în comun aceeaşi groază faţă de perspectiva unei vieţi lipsite de oxigen. Amândoi sunt în căutarea unui sens al vieţii. Împreună îl găsesc, însă doar pentru o vreme. Cât e vorba de pasiune fără limite, cât e iubire adevărată, cât e sete de apropiere umană într-o lume a derutei ultra-urbane? Sunt doar câteva dintre miile de întrebări născute în jurul poveştii de iubire-pretext ce dă tonul acestui tulburător poem dramatic. Oxigenul lui Ivan Vîrîpaev, unul dintre marile texte ale teatrului contemporan, devine în viziunea regizorului Alexandru Mihăescu un spectacol frust şi seducător, un tur de forţă pentru cei doi interpreţi şi o adevărată provocare pentru public.
Studio “Uţu Strugari”, 15 noiembrie, ora 19
Interzis accesul animalelor
De Rodrigo Garcia
Un spectacol de Rodrigo Garcia
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 16 noiembrie, ora 19
Cloaca
După Maria Goos
Un spectacol în regia artistică a Mihaelei Lichiardopol
Patru vechi prieteni, acum la vârsta de mijloc, se reîntâlnesc într-un moment de cotitură pentru viaţa fiecăruia dintre ei. Nu mai sunt tineri, dar nici bătrâni încă, libertatea li se pare o noţiune din ce în ce mai relativă, opţiunile – tot mai limitate: Pieter, istoric de artă, acum funcţionar, e în mijlocul unui conflict stresant cu Primăria, pentru nişte tablouri odinioară subevaluate. Joep, politician de succes, se ascunde la Pieter de eşecul său matrimonial. Tom, avocat celebru, încearcă să-l ajute, deşi îşi are şi el propriile lui probleme cu drogurile. În sfârşit, Maarten, dramaturg, are o relaţie cu fiica de 18 ani a lui Joep. Patru poveşti, patru destine care se întrepătrund şi care, între tragic şi comic, pun la încercare o prietenie de-o viaţă.
Cloaca, multipremiată şi ca spectacol de teatru şi ca film, a fost montată în Olanda, Argentina, Marea Britanie (la celebrul teatru Old Vic, în regia lui Kevin Spacey), Germania, Elveţia, Austria şi Spania. În România, piesa a fost citită în lectură publică, în 2009, în prezenţa autoarei.
Studio “Uţu Strugari”, 17 noiembrie, ora 19
Tragedie dentară
De Jean-Claude Grumberg
O producţie a Teatrului Evreiesc de Stat Bucureşti, prezentată în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Spectacolul se joacă în limba română, cu traducere în limbile germană şi engleză, iar forţa sa este asigurată şi de distribuţia extraordinară, alcătuită din actorii Maia Morgenstern, Andrei Finţi, Tudor Aaron Istodor şi Anka Levana.
Piesa Tragedie dentară, cu titlul original „Spre tine, Pământ al Făgăduinţei (Tragedie dentară)" a fost scrisă de Jean-Claude Grumberg, prolific scenarist şi dramaturg, autor de cărţi pentru copii şi a peste treizeci de piese de teatru. Caracterizat de către critici drept autorul tragic cel mai comic din generaţia sa, Grumberg a fost recompensat cu numeroase şi însemnate premii, printre care mai multe premii Moliere, unul primit în 2009 pentru piesa Tragedie dentară.
Catalogată drept tragi-comedie, piesa aduce în prim-plan povestea unei familii de evrei ce trece prin cruda experienţă a Holocaustului. Medicul stomatolog Charles Spodek şi soţia sa, Clara, îşi pierd ambele fiice, pe una în lagărele de exterminare, iar pe cealaltă, deşi încă în viaţă, în sihăstria unei mănăstiri catolice, unde se refugiase cu câţiva ani înainte, tocmai pentru a scăpa de ameninţarea deportării.
Sala Operei Naţionale Române Timişoara, 11 noiembrie, ora 20
Mi-aş dori unul
De Azar Mortazavi
Un spectacol în regia Annettei Pullen, organizat în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Laila îşi doreşte un copil: băiatul care locuieşte în apartamentul de deasupra împreună cu apatica sa mamă. Vrea să se ocupe de el, deoarece frumuseţea lui îi aminteşte de propria alteritate, precum şi de patria tatălui ei: Arabia. George o vrea pe Laila: frumuseţea ei, trupul ei – atâta cât va dura. Apoi o abandonează. Înainte ca el să fie confruntat cu propria mizerie, ea trebuie să dispară, până la întâlnirea lor viitoare. Întoarcerea neaşteptată a lui Sahid, tatăl Lailei şi prietenul lui George, apropie şi mai mult personajele unele de altele, determinându-le fie să renunţe la dorinţele lor, fie să le urmărească împlinirea cu şi mai mare ardoare. Prin intermediul unui text de un lirism care nu e lipsit de stranietate, autoarea germană de origine iraniană Azar Mortazavi îşi eliberează personajele din universul propriilor lor proiecţii. Personajele enigmatice ale lui Mortazavi s-au înstrăinat de propriul sine şi de lume, îşi doresc şi caută frumuseţea, precum şi un loc al lor unde să-şi poată trăi viaţa.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 12 noiembrie, ora 18.30
Ivona, principesa Burgundiei
De Witold Gombrowicz
Un spectacol în regia lui Krzysztof Garbaczewski, organizat în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
“În opinia lui Krzysztof Garbaczewski, tocmai tăcerea Ivonei deschide calea interpretărilor contemporane asupra piesei scrise de Gombrowicz în 1935. „Încerc să recitesc piesa şi să o scot pe Ivona din capcanele scrierilor lui Gombrowicz“, spune regizorul. Garbaczewski promite spectatorilor că vor vedea o Ivona complet diferită. Nu va fi o nouă încercare de deconstrucţie a piesei, ci o mai profundă abordare a luptei împotriva tăcerii. Acest efect se obţine şi prin intermediul unei camere de luat vederi, ceea ce plasează discursul scenic la limita dintre film şi teatru. Chiar şi decorul este unul dinamic, aidoma unui platou de filmare, fiind supus unei anumite degradări în timpul spectacolului.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 13 noiembrie, ora 20
Legea interacţiunii
De Katy Hernan & Adrien Rupp
Un spectacol în regia lui Katy Hernan & Adrien Rupp, organizat în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
O dansatoare, un actor şi un retroproiector sunt protagoniştii în căutarea legilor interacţiunii. Cei doi performeri evocă, deopotrivă cu ironie şi şarm, dificultatea relaţiilor interumane: cum şi de ce intrăm în contact cu alte persoane, de vreme ce fiecare crede despre sine că este centrul universului? Adrien Rupp şi Katy Hernan caută modele în vastul domeniu al comunicării – din punct de vedere general, fizic, sociologic şi teatral. Cei doi protagonişti se raportează cu naturaleţe la limitele şi condiţiile interacţiunii verbale, prin aceea că vorbesc cu publicul într-o limbă străină. Şi tocmai într-o asemenea ipostază rezidă importanţa ideii că teatrul şi arta nu pot exista fără public. De ce unii oameni se expun în lumina reflectoarelor, pentru a comunica? Răspunsul este dat de povestirea cu girafa – printr-o întâlnire de gradul zero de tip absurd.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 14 noiembrie, ora 18 şi ora 21.30
Zic Zac
De Andrea Gavriliu
Un spectacol al Teatrului German de Stat Timişoara, în regia Andreei Gavriliu, în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
El şi Ea se găsesc într-un club în care se supun, fără să vrea, DJ-ului. Având ca temă principală influenţa muzicii asupra individului, se va urmări evoluţia relaţiei lor în funcţie de ce senzaţii, stări şi reacţii le trezeşte fondul sonor. Controlată de către DJ, acest maestru de ceremonii ce se află într-o continuă metamorfoză – animalic, bufonic, diavolesc – muzica îi transformă în marionete ce nu-şi mai pot controla pornirile. Se opreşte muzica? Se simt descoperiţi fără ea… Această serată le va scoate la iveală, rând pe rând, toate măştile afişate în societate, plăcerile vinovate, prejudecăţile şi fricile până nu mai rămâne decât… El şi Ea. Zic Zac este un spectacol care transpiră – şi la propriu şi la figurat – energie explozivă, sexualitate, umor şi sensibilitate care ne învaţă că dacă ai carte, nu se face primăvară, că „Limba pe români îi încurcă-n gură” şi că ne e frică de frică. Aşadar, doamnelor şi domnilor, dansaţi!
Sala Multifuncţională a Consiliului Judeţean Timiş, 14 noiembrie, ora 21.30
I LOVE I
De Modjgan Hashemian
Un spectacol în regia lui Modjgan Hashemian, organizat în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
În ciuda imaginii oficiale care propagă ostilitatea dintre Iran şi Israel, iranienii şi israelienii caută să intre în contact prin reţelele de socializare. În grupurile intitulate „Israel loves Iran“ şi „Iran loves Israel“ îşi dezvăluie aparent naiv iubirea şi îşi împărtăşesc temerile.
Ce ne tulbură la conflictul dintre cele două ţări? Ne mai auto-chestionăm cu privire la imaginea inamicului ostil, sugerată încă din copilărie? Ce ştiu eu de fapt despre ceilalţi, şi ce ştiu ei despre mine? În I love I perspectivele membrilor distribuţiei germano-iraniano-israeliene se întrepătrund. Surprinşi asupra propriilor prejudecăţi, ei împing clişeele la absurd, analizând totodată interesele politice din spatele conflictului. Ei se dovedesc a fi prizonieri într-o plasă, din care aparent nu există nicio scăpare.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 15 noiembrie, ora 20
Sus cortina la 60 de ani!
Spectacol cu ocazia aniversării Teatrului German, organizat în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Teatrul German de Stat Timişoara a consemnat până în 2013 o istorie foarte contradictorie. După ce a fost înfiinţat la 1 ianuarie 1953 ca secţie germană a Teatrului de Stat Timişoara, în continuarea unei tradiţii datând de la mijlocul secolului al XVIII-lea, teatrul a dobândit independenţă administrativă în 1956, purtând de atunci denumirea de Teatrul German de Stat Timişoara. De la înfiinţare teatrul a produs peste 400 de montări, care s-au jucat în peste 10.000 de reprezentaţii.
De la înfiinţare, această instituţie a fost mereu şi mereu în situaţia de a trebui să se redefinească: de la un teatru având ca scop promovarea identităţii culturale a comunităţii germane din România şi până la un producător de spectacole de renume pe plan naţional, ale cărui spectacole sunt primite cu interes şi pe scene din străinătate. Astfel, teatrul nostru a susţinut turnee şi a participat la festivaluri în Germania, Austria, Polonia, Ungaria, Franţa, Croaţia, Serbia şi Georgia.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 16 noiembrie, ora 18.30
Pescăruşul
De Anton Pavlovici Cehov
Un spectacol în regia lui Yuri Kordonsky, în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Un subiect pentru o scurtă povestire. Pe malul unui lac trăieşte de mică o copilă ca dumneavoastră; ea iubeşte lacul ca un pescăruş şi trăieşte liberă şi fericită ca un pescăruş. Un bărbat trece din întâmplare pe acolo, o vede şi o ucide din pură plictiseală, ca pe acest pescăruş. Pe o moşie se adună un grup de oameni în jurul actriţei, Irina Nikolaevna Arkadina, care îmbătrâneşte. Fratele ei, iubitul ei, scriitorul Trigorin, fiul ei, care se preocupă de asemenea cu scrisul, iubita sa Nina, care joacă piesa lui, o familie de moşieri împreună cu fiica lor, un doctor şi un învăţător.
Nina, care îşi doreşte să devină actriţă, impresionată de succesul lui Trigorin se îndrăgosteşte de acesta. Astfel ea aduce o instabilitate în relaţiile tuturor celor prezenţi, formându-se un lanţ de îndrăgostiţi nefericiţi, ale căror eşecuri le determină atât viaţa cât şi conversaţiile.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 17noiembrie, ora 19.30
Gardenia
De Elzbieta Chowaniec
Un spectacol în regia lui Koltai M. Gábor
Fete, femei. Fetiţe, domnişoare, doamne, târfe, zâne, vrăjitoare, prinţese şi slujnice împuţite, prostituate răscoapte şi dame răsfăţate. Sunt înfometate, doritoare, se bat, se spurcă, se îmbrăţişează, urlă, plâng, dansează vals – patru femei.
Patru generaţii de femei, de aici, din apropiata Cracovia, Polonia, Europa Centrală. O felie de istorie central-europeană; cincizeci de ani infernali, cu vise ce răbufnesc şi se sting din nou şi din nou, rupturi, ciocniri, înălţări şi hemoragii. Un destin transmis de la o generaţie la alta, printr-o ramură feminină particulară, ca într-o tragedie greacă. Patru portrete şi o fărâmă de continent în spatele lor. În valizele lor e istoria, în ele Femeia eternă, îngrozitoare şi totuşi minunată.
Teatrul Maghiar „Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 11 noiembrie, ora 18
Mady-Baby
De Gianina Cărbunariu
Un spectacol în regia lui B. Fülöp Erzsébet
Mady-Baby este un spectacol controversat şi răscolitor despre trei tineri care părăsesc România pentru o ţară mai „cool". Proveniţi din medii sociale diferite, cu aspiraţii diferite, îşi părăsesc ţara pentru un tărâm al făgăduinţei – Irlanda. Fără să se caute, întâlnirea lor e totuşi inevitabilă şi decisivă pentru soarta pe care singuri şi-o aleg. Cele trei sorţi se împletesc, iar Mady devine instrumentul, apoi victima celor doi băieţi. Spectacolul pune accentul pe figura fetei, povestea ei fiind una a învierii, bazată pe noţiunile bunătate şi păcat, decădere şi mântuire, egoism şi jertfă.
Mady-Baby e un spectacol despre construirea identităţii proprii ca absorbţie a identităţii celuilalt, despre vitalitatea care distruge şi se autodistruge şi o umanitate dresată la limita cea mai de jos a omenescului
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 16 noiembrie, ora 17
Operă
Cocoşatul de la Notre Dame
Adaptare după romanul omonim al lui Victor Hugo
Muzică (înregistrată): Cesare Pugni
Un spectacol de balet susţinut de elevii şcolii de Balet „Rodica Murgu” Timişoara
Opera Română Timişoara, 14 noiembrie, ora 10
Turandot
Operă în trei acte
Muzica: Giacomo Puccini
Libretul: Giuseppe Adami şi Renato Simoni
Spectacol cântat integral în limba italiană şi titrat în limba română, susţinut de Corul, orchestra şi ansamblul de balet ale Operei Naţionale Române Timişoara
Opera Română Timişoara, 15 noiembrie, ora 19
Scripcarul pe acoperiş
După povestirile lui Sholem Aleichem, prin amabilitatea lui Arnold Perl
Musical în trei acte
Muzica: Jerry Bock
Libretul: Joseph Stein
Versificaţia: Sheldon Harnick
Traducerea: Antoaneta Ralian
Spectacol cântat susţinut de Corul, orchestra şi ansamblul de balet ale Operei Naţionale Române Timişoara
Opera Română Timişoara, 17 noiembrie, ora 15
Filarmonică
Bijuterii muzicale
Recital vocal susţinut de soprana Marilena Chircă, mezzosoprana Camelia Fornwald Docea şi pianist Adrian Dogariu
Foaierul Sălii Capitol – Filarmonica Banatul Timisoara
Sala Capitol a Filarmonicii „Banatul”, 12 noiembrie, ora 19
Nostalgii Armeneşti
Un spectacol susţinut de Trio Sonus, cu Laura Roman, la vioară, Cosmin Bălean, la duduc şi tav-shi, şi Doru Roman – marimba, percuţie
În program sunt incluse lucrări de V. Komitas, H. Avetisian, G. şahen, L. Minassian şi lucrări tradiţionale armeneşti.
Sala Capitol a Filarmonicii „Banatul”, 15 noiembrie, ora 19
Expoziţii
A L’age du bronze: 1999 – 2008
Expoziţie de sculptură a artistului Doru Covrig, care trăieşte, de mai mult de 30 de ani, în Franţa. Căutările sale, de o excepţională coerenţă formală, se dezvoltă în jurul câtorva nuclee generative, a căror rădăcină poate fi regăsită încă în perioada anilor 80. Artistul construieşte o lume a unor arhetipuri, “arhitecturi animate, construcţii provizorii, turnuri de comunicare sau structuri improvizate în natură.” Totems Baracudas Papusils colodantes Gutenberg, o lume a sa, purtând nume intraductibile, “codate definitiv, ca un cod bară”, cum spune artistuL: “Reîntoarcere la inspiraţia folclorică a «Paparudelor » (1986 – 1988) sau aluzie la o lume precară în deconstrucţie, viziune în dublu sens, mereu”.
Galeria Jecza, Calea Martirilor nr. 51, până în 22 noiembrie
Expoziţia poate fi vizitată şi în afara programului anunţat, prin programare telefonică la numărul +40-744- 774.724.
Hans Mattis-Teutsch – Un avangardist transilvănean
Expoziţia prezintă evoluţia creaţiei artistului braşovean Hans Mattis-Teutsch (1884 – 1960) prin prisma legăturilor cu avangarda artistică. Cele 46 de lucrări de pictură, grafică şi sculptură din patrimoniul Muzeului de Artă Braşov ilustrează etapele stilistice parcurse în anii 1908 – 1939, perioadă de maximă creativitate, când Mattis-Teutsch a activat în cadrul mişcării de avangardă din România (Contimporanul, Integral), Ungaria (Ma) şi Germania (Der Sturm).
Apropierea de avangardă este prefaţată de peisaje de factură postimpresionistă, realizate în acuarelă (1910 – 1915). Treptat, după 1916, simplificarea şi esenţializarea elementelor naturale se accentuează (Peisaj nordic, Peisaj cu mesteceni, seria de linogravuri din anii 1917-1920). Aceste experienţe plastice cvasi-abstracte sunt transpuse apoi în ulei, în ciclul Florilor Sufleteşti („expresionism muzical”).
Interesul pentru problematica socială îl determină să se apropie de principiile constructivismului. După o perioadă de tranziţie, în care geometrizarea se accentuează (Compoziţie, 1923), adeziunea la constructivism este confirmată de lucrarea Muncitori fizici şi intelectuali (1927). Mattis-Teutsch îmbrăţişează o nouă viziune artistică („realism constructiv”), centrată pe căutarea proporţiilor „omului nou”, tip uman reprezentativ pentru epoca tehnică şi industrială, care îşi va găsi expresia ideală în cadrul proiectelor de frescă. Abordările conceptuale şi stilistice sunt reflectate fidel de sculptura lui Mattis-Teutsch din această perioadă, de la sculpturi abstracte (Ornament floral II) la nudurile stilizate de la începutul anilor `30.
Muzeul de Artă Timişoara, până în1 decembrie, zilnic între orele 10 – 18, cu excepţie zilei de luni, când este închis.
New Western Art
Expoziţie de grup, cuprinzând creaţii din diverse genuri şi medii – sculpturi, tablouri, desene, lucrări video şi fotografii. În prim-plan se găsesc opere noi ale unor artişti contemporani din Germania şi USA: printre care: Roland Burkart, André Butzer, Andy Hope 1930, Michaela Eichwald, Franka Kaßner, Josef Knoll, Hans-Jörg Mayer, Aribert von Ostrowski, Berthold Reiß, Anne Rößner, Emanuel Seitz, Trevor Shimizu, Hank Schmidt in der Beek, Frank Stürmer şi Thomas Winkler.
Un eveniment organizat de Teatrul German de Stat Timişoara, în cadrul Festivalului de Teatru European Eurothalia
Custodele expoziţiei este artistul Frank Stürmer, originar din Bucureşti. În ziua inaugurării vor fi citite poeme de Sonja vom Brocke şi Hank Schmidt in der Beek.
Halele TIMCO, str. Circumvalaţiunii 8 – 12, 12 noiembrie ora 20.30
Expoziţia va fi rămâne deschisă până în 10 decembrie, de luni până vineri, între orele 14 – 20, iar sâmbăta, de la10 la 14.
Eveniment cultural
Zilele culturii sârbe la Timişoara
Un eveniment, ajuns la a opta ediţie, organizat de Uniunea Sârbilor din România împreună cu Consulatul General al Republicii Serbia la Timişoara, care are ca scop promovarea valorilor tradiţionale şi a folclorului autentic al sârbilor din Banat.
Timp de 30 de zile, în perioada 1 – 30 noiembrie, la Timişoara vor fi organizate spectacole de muzică, dansuri tradi?ionale, expoziţii de fotografie, grafică, pictură, proiecţii de filme documentare şi de lung metraj, piese de teatru, salon de carte, serate literare, dedicate tuturor categoriilor de vârstă, şi anume. Pentru săptămâna 11 – 17 noiembrie sunt programate următoarele spectacole:
13 noiembrie, ora 13, în Complexul expoziţional Bastion Galeria „Theresia” – Vernisajul expoziţiei „Îmi voi aminti totul”, a artistei Dsanca Maximovici, avându-l ca invitat special pe Rada Giuricin
13 noiembrie, ora 17, la Complexul expoziţinal Bastion Galeria „Theresia” – Vernisajul expoziţiei de grafică ”Urme”, de Franţ Ţurc, şi a expoziţiei de pictură „Năluciri”, de Slaviţa Erdeleanovici Ţurc
14 noiembrie, ora 14, la Complexul expoziţional Bastion Galeria „Theresia” –Vernisajul expoziţiei „Creştinismul în filatelie” din colecţia lui Liubomir Stepanov
15 noiembrie, ora 17, la Complexul expoziţional Bastion Galeria „Theresia” – Salon şi prezentări de carte – Editurile „Prosveta” Belgrad, „Matica Srpska” Novi Sad, „Arte” Belgrad, „Srpska rec” Belgrad, „Prometej” Novi Sad, „Pcelica Cacak”, UKS Belgrad, „Izdan” Budapesta, Institutul de cultură a Românilor din Voivodina, eveniment urmat de seară literară cu participarea scriitorilor sârbi şi români.
Vitrina cu cărţi
„Ghidul nesimţitului”, Radu Paraschivescu (Ed. Humanitas)
Nesimţirea e un virus redutabil, cu instalare rapidă şi efecte demolatoare. Ea se instalează în aproapele anonim, dar îi afectează mai mult pe cei din jur. Nesimţitul devine pe zi ce trece o prezenţă constantă, greu de evitat şi imposibil de strunit. În tren sau la operă, în autobuz sau la biserică, în parc sau la teatru, în Parlament sau la bloc, reprezentanţii acestei categorii fondează un cult volatil, fără agendă şi fără orizont. Religia lor e sfidarea celorlalţi. Nesimţitul nu are un cod de reguli, dar se comportă ca şi cum l-ar avea. E invaziv până la ubicuitate, pisălog până la nevroză şi vociferant până la delir. Îl vezi unde nu te aştepţi, îl auzi peste tot, îl adulmeci la fiecare colţ de stradă şi pe fiecare culoar de vagon. Însă nici măcar el nu deţine toate pârghiile meşteşugului. E imperfect şi are nevoie de îndrumări. Exact asta face Ghidul nesimţitului – furnizează reglajele necesare celor ispitiţi de performanţa în domeniu. Sigur, miza lui formativă şi informativă e o glumă. Ghidul nesimţitului vrea în primul rând să amuze. Numai că în spatele tonului ironic al cărţii răsar fapte, întâmplări şi buclucuri de care foarte mulţi dintre noi au avut parte. Şi peste care n-au putut trece doar cu un duş, o casetă cu muzică de relaxare sau o înjurătură bine ţintită.
“Profil. Poveste. Personaj”, Marius Constantinescu (Ed. Curtea Art)
Între 2009 şi 2011, săptămână de săptămână, talk-show-ul “Profil. Poveste. Personaj”, realizat pe TVR, de Marius Constantinescu, a însemnat întâlnirea cu unii dintre cei mai importanţi, fermecători şi controversaţi actori ai vieţii artistice internaţionale. De la Salman Rushdie la Angela Gheorghiu, de la Alex. Leo Şerban şi Oana Pellea la Radu Afrim şi Ion Marin, de la Andrei Şerban la William Christie sau Radu Paraschivescu, “Profil. Poveste. Personaj” i-a adus la rampă pe oamenii care spun răspicat că arta, muzica, filmul, teatrul, moda, fotografia, cartea, accesoriul, tabietul, imaginea, comunicarea sunt noţiuni de primă pagină. Sunt oameni care, într-o şarjă a kitsch-ului, a ditirambilor şi a spoielii, au ales să se apere cum ştiu ei mai bine: profesând, aproape de excelenţă, alternativa. Acum, 29 dintre cele mai bune interviuri devin volumul Profil. Poveste. Personaj.
“Bişniţari, descurcăreţi, supravieţuitori”, Zoltán Rostás, Antonio Momoc (Ed. Curtea Veche)
Eveniment jubiliar, a zecea carte editată de profesorul Zoltán Rostás şi colaboratorii lui la Curtea Veche Publishing este una cu bătaie lungă. “Istoria se ocupă, în genere, cu destinul unor «eroi» (pozitivi sau negativi, în funcţie de conjuncturi) sau cu «traseele» unor colectivităţi (popoare, naţiuni, categorii sociale), fără a lua în seamă «întâmplările» membrilor anonimi ai acestora. Cartea celor doi apreciaţi cercetători vrea să depăşească tocmai această viziune polară, încercând să surprindă istoria trăită din perspectiva actorilor ei secundari, a celor ale căror nume nu vor fi menţionate niciodată în tratate savante sau manuale şcolare. Deşi, fără aceste personaje în aparenţă neglijabile, nicio fixare pe o direcţie sau alta a comunităţilor din care fac parte, niciun traseu personalizat nu ar fi fost posibil”, spune Adriana Bittel.
Ultimele comentarii