Timişoara este primul oraş din România în care se pune în circulaţie un autobuz electric

Timişorenii pot circula timp de o lună cu un autobuz electric din China, care a intrat în teste începând de vineri. Primăria intenţionează ca pe viitor să introducă astfel de maşini pentru transportul în comun din oraş. Asta, în condiţiile în care utilizarea a 500 de astfel de autobuze electrice, faţă de autobuze diesel tradiţionale, echivalează cu salvarea a 20.000 de hectare de pădure.

Autobuz în teste

Nicolae Robu interviu la autobuz electric chinezescPrimarul Timişoarei, Nicolae Ro­bu, a prezentat, vineri, primul autobuz cu motor electric, produs de BYD, care va circula timp de o lună pe linia auto­buzului 33, care circulă de la Catedrala Mitropolitană până la podul din Calea Şagului. Autobuzul nu va putea trece neobservat, anunţă oficialii Primă­riei, mai ales că va fi marcată foarte vizibil cea mai importantă staţie de pe traseul acestuia, cea de la Catedrală.

Autovehiculul are două uşi, iar un al doilea, cu trei uşi, va fi expus în cen­trul oraşului pentru a putea fi studiat de timişoreni. Firma Cefin Trucks este cea care pune la dispoziţie două ase­menea autobuze electrice: unul care, timp de 30 de zile, va fi în trafic pentru a fi testat şi un al doilea care va putea fi studiat câteva zile. “Autobuzele provin din Republica China. Reiterez hotă­rârea noastră de a nu mai achiziţiona în Timişoara autobuze cu motor termic, ci numai cu motor electric”, a declarat Nicolae Robu.

La rândul său, reprezentantul fir­mei Cefin Trucks, care pune la dispo­zi­ţie autobuzul electric, a spus că, deşi un astfel de autovehicul este mai scump, el aduce economii. “Nu vorbim în mo­mentul de faţă de o achiziţie, dar am vrut să testăm acest autobuz nou chiar pe drumurile din Timişoara, oraş obiş­nuit cu premiere de acest fel. Este un produs nou. Un autobuz elec­tric în­seamnă zero poluare, zero emisii, nu are niciun miros şi nu face zgomot. Testarea nu înseamnă numai probarea pe circuitul oraşului, ci şi monitori­za­rea tuturor caracteristicilor tehnice ale autobuzului”, afirmă direc­torul firmei Cefin, Stefano Albarosa.

Conform acestuia, un astfel de autobuz costă între 300.000 şi 400.000 de euro, iar mentenanţa aduce econo­mii de 35.000 de euro pe an.

În urmă cu două săptămâni, pri­marul Timişoarei, Nicolae Robu, a sem­nat un protocol de colaborare cu firma Cefin, pentru a pune la dispoziţie, pen­tru a fi testate, două autobuze electrice pentru transportul în comun. Edilul spu­nea că autorităţile vor monitoriza parametrii de funcţionare, gradul de confort, gradul de satisfacţie pe care îl conferă şi parametrii energetici, apoi va fi făcută o analiză asupra costurilor, în condiţiile în care Primăria Timişoa­ra vrea să schimbe actualul parc auto al Regiei Autonome de Transport.

250 de kilometri cu o singură încărcare

Compania BYD este recunoscută la nivel mondial drept cel mai mare producător de baterii reîncărcabile şi, în ultimii ani, drept cel mai impor­tant producător de autobuze propulsate de motor electric. Autobuzul model K9 este 100% electric şi funcţionează cu baterii reîncărcabile bazate pe o tehno­logie de ultimă generaţie. Autobuzele se încarcă electric complet în maxi­mum şase ore, iar o altă variantă de în­cărcare rapidă este în trei ore, autove­hiculul putând circula 250 de kilometri în trafic urban, până la următoarea încărcare. Aceasta este cea mai mare autonomie atinsă de un astfel de vehi­cul până în prezent.

Autobuzul BYD a înregistrat un succes rapid în lume, dar mai ales în Europa, după ce a obţinut, la începutul acestui an, omologarea de tip în Uniu­nea Europeană. Produsul are toate aprobările pentru a fi comercializat în toate statele membre U.E., fără alte certificări necesare. Potrivit Primăriei Timişoara, Parcul Naţional Schiermon­nikoog, din provincia olandeză Fries­land, a devenit unul dintre primele lo­curi din Europa care utilizează pentru transportul public şase astfel de auto­buze fără emisii poluante. Un succes de răsunet al companiei BYD a fost câş­tigarea contractului pentru furniza­rea a 35 de autobuze electrice către Schiphol, aeroportul din Amsterdam.

Acest autovehicul a fost deja testat în mai multe oraşe din Europa: Frankfurt, Helsinki, Amsterdam, Co­penhaga, Madrid, Barcelona, Budapes­ta, Varşovia, Cracovia şi Milano, Timi­şoara fiind primul oraş din România.

În China, el este deja utilizat cu succes. La finalul lunii septembrie, doar pe străzile oraşului Shenzhen erau în circulaţie 220 de autobuze electrice BYD, care totalizau peste 20 de milioane de kilometri parcurşi în trafic.

BYD eBus a fost nominalizat de Institutul Internaţional Sustainia prin­tre cele zece proiecte finaliste ale com­petiţiei de inovaţii sustenabile. Câş­tigătorului competiţiei îi va fi de­semnat prestigiosul Premiu Sustainia, în cadrul unei festivităţi ce va avea loc la Copenhaga, pe 7 noiembrie anul acesta. Proiectele în competiţie au fost prezentate în cadrul conferinţei Lea­ders Summit, din New York, la mijlocul lunii septembrie. Cele zece companiii finaliste au fost selectate din peste 1000 de proiecte pentru capacitatea de a produce o schimbare sustenabilă în comunitate, iar BYS eBus a fost se­lectat drept cea mai buna solutie de transport.

Potrivit unui calcul estimativ, utilizarea a 500 de autobuze electrice în circulaţie, faţă de autobuze diesel tradiţionale, echivalează cu salvarea a 20.000 de hectare de pădure (prin re­ducerea emisiilor de dioxid de carbon.

Print Friendly, PDF & Email