Primăria Timişoara pare, în ultimul timp, să aibă tot felul de revelaţii legate de patrimoniul deţinut, descoperind terenuri şi clădiri pe suprafeţe mari care de drept ar fi trebuit să fie ale sale, dar care, scriptic, sunt ale nimănui, pentru că nu apar cu niciun proprietar la cartea funciară. Unii consilieri locali susţin că unii funcţionari din Primărie ştiau de multă vreme de aceste proprietăţi, dar le ţineau ascunse, pentru a rezolva preferenţial anumite cazuri de revendicare.
Revelaţii tardive
De ceva vreme, Primăria Timişoara pare să descopere suprafeţe mari de teren şi imobile care, deşi ar fi trebuit să-i aparţină, nu sunt intabulate, neavând, scriptic, niciun proprietar, şi fiind cu atât mai vulnerabile la acţiunile de revendicare ale samsarilor imobiliari. Deşi intabularea acestor terenuri ar fi trebuit să fie o proprietate a Direcţiei de Patrimoniu, în ultimii 10 – 15 ani, se pare că, potrivit unor consilieri locali, au existat interese ca o parte din terenurile şi clădirile Primăriei să rămână cu un statut incert.
De pildă, zilele trecute, Consiliul Local Timişoara a votat un proiect de hotărâre care prevede trecerea din proprietatea Statului Român în proprietatea privată a Municipiului Timişoara a unor terenuri cu statut neclar. O ultimă tranşă de terenuri de acest gen au fost identificate nu de Direcţia de Patrimoniu, cum ar fi fost normal, ci de Direcţia de Urbanism, Primăria iniţiind demersurile pentru trecerea în posesia sa a acestor terenuri, invocând Legea 18/1991, care prevede că terenurile aflate în proprietatea Statului, situate în intravilanul localităţilor şi care sunt în administrarea Primăriilor, trec în proprietatea Mmunicipiilor.
Primăria nu pare însă decisă să păstreze prea mult aceste terenuri în proprietatea sa, precizând că „verificarea existenţei cererilor de revendicare sau litigiilor se va face pentru fiecare teren în parte, la promovarea proiectelor de hotărâre de consiliu, în vederea vânzării terenurilor”. Probabil de aceea a şi precizat, preventiv, că terenurile în cauză nu sunt de natură a constitui domeniu public al Statului sau al Judeţului, conform prevederilor Legii 213/1998, privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia.
Această tactică a Municipalităţii are, evident, şi nişte aspecte menite să ridice semne de întrebare. Atâta vreme cât Primăria nu este sigură că terenurile respective sunt libere de litigii şi revendicări (în acest sens era dat ca exemplu o formulare extrem de originală, folosită de Primăria Timişoara într-un caz de acest gen – „teren aparent liber de litigii”), Municipalitatea riscă procese de durată şi, dacă între timp înstrăinează terenul, e pasibilă la plata unor despăgubiri pe măsură. În plus, rămâne de văzut de ce îşi doreşte acum Primăria aceste terenuri „ale nimănui” – dacă vrea să le folosească pentru a satisface nişte cereri de revendicare sau dacă le va vinde, şi în favoarea cui vor fi aceste eventuale tranzacţii.
„Direcţia de Patrimoniu era obligată să intabuleze toate aceste terenuri”
Consilierul local P.D.-L. Ştefan Constantin Sandu susţine că Primăria Timişoara era obligată să intabuleze aceste terenuri, prin Direcţia de Patrimoniu, încă din momentul în care a aflat de existenţa acestora: „Direcţia de Patrimoniu era obligată să intabuleze ca atare terenurile aparţinând Municipalităţii. E una dintre principalele sale atribuţii”.
Consilierul local mai spune că în plenul Consiliului Local conducerii Primăriei i s-a cerut de mai multe ori, încă din vremea vechii administraţii Ciuhandu, o situaţie exactă a patrimoniului Municipalităţii. „Am cerut de mai multe ori să nu se pună la dispoziţie o situaţie exactă a patrimoniului Primăriei. Nu este normal ca noi, în Consiliul Local, să nu ştim ce are Primăria în proprietate. Din păcate, această situaţie nu ne-a fost pusă niciodată la dispoziţie”.
Din punctul său de vedere, există funcţionari care ştiau în detaliu ce terenuri are şi unde Primăria, şi ţineau aceste informaţii la secret, pentru a le folosi în scopuri nu întotdeauna corecte. „Este clar că se ţineau la secret informaţiile legate despre aceste terenuri sau imobile deţinute de către Primăria. Şi când apărea o revendicare mai deosebită, pentru care respectivii funcţionari aveau un interes, aceste terenuri erau scoase din joben. Nu era o practică legală şi corectă, şi e un aspect pozitiv că măcar acum sunt făcute publice situaţiile legate de aceste terenuri, şi sunt intabulate. E însă târziu, şi vom vedea şi acum cum vor fi utilizate aceste terenuri pe care Primăria şi le revendică”, mai spune Ştefan Constantin Sandu.
Lipsa intabulărilor şi a evaluării corecte, probleme vechi perpetuate
Problema lipsei intabulărilor şi a unei evaluări corecte şi actualizate a clădirilor nu este nouă la Timişoara, de ani de zile constatându-se, cu ocazia auditurilor, că Primăria Timişoara nu deţine o situaţie corectă şi reală a imobilelor din patrimoniul său. Ca atare, în acest an, Municipalitatea timişoreană a decis să iniţieze o acţiune amplă de evaluare şi intabulare, în cadrul unui contract a cărui valoare iniţială o estimează la peste jumătate de milion de lei.
De altfel, primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a făcut recent o declaraţie din care reiese că şi acum o bună parte din situaţia patrimonială a Primăriei este în ceaţă: “Suntem încă în faza identificării terenurilor şi clarificării statutului lor juridic, deoarece nu a existat o situaţie clară a patrimoniului Primăriei. Noi tot mai descoperim imobile, clădiri şi terenuri ale Primăriei, care sunt ale noastre, dar nu sunt intabulate”.
Situaţia aceasta a fost confirmată de date oficiale ale Municipalităţii din care reiese că Primăria Timişoarei şi-a intabulat în acest an peste 3.000 de terenuri din cele aproape 5.000 pe care le-a identificat că-i aparţin. Actuala conducere a Municipalităţii spune că a aflat că nu este nevoie de hotărâre de guvern pentru a trece un teren aflat în administrarea Primăriei în domeniul public sau privat al instituţiei şi, astfel, situaţia intabulărilor se poate rezolva pe plan local.
Conform oficialilor Primăriei, proprietăţile care nu sunt intabulate se află în tot oraşul, dar şi în zona în care urmează să se construiască inelele rutiere aferente centurii oraşului. S-au descoperit străzi întregi care nu sunt intabulate, şi în această situaţie nu e una sau două străzi, ci câteva sute.
Această operaţiune de intabulare nu este una ieftină, iar costurile trebuie suportate acum, deşi normal şi legal ar fi fost ca aceste proprietăţi să fie intabulate de-a lungul timpului.
La ultimele audituri efectuate la Primăria Timişoara, inspectorii Curţii de Conturi au consemnat tot felul de nereguli legate de intabularea şi evaluarea unor bunuri din patrimoniul Primăriei şi a societăţilor sau regiilor subordonate. S-a constatat, de pildă, că în listele de inventariere se regăsesc situaţii în care sunt nominalizate elemente patrimoniale, fără valoare. De asemenea, în listele de inventariere nu erau nominalizate terenurile concesionate în baza contractelor de concesiune încheiate cu persoanele juridice, cu excepţia societăţilor comerciale şi a unor regii autonome de subordonare locală.
Curtea de Conturi a mai constatat că nu există un inventar al mijloacelor fixe şi obiectelor de inventar, nici al dotărilor existente care să fie predate de mai multe firme care s-au ocupat de afişajul stradal şi care au lucrat cu elemente din patrimoniul Primăriei.
Ultima descoperire legată de „clădirile nimănui” din Timişoara se referă la porţiunea de Bastion, din Piaţa Mărăşti, care, scriptic, susţine Consiliul Judeţean Timiş, nu aparţine nimănui. Tocmai de aceea, administraţia judeţeană s-a gândit să şi-o treacă în proprietate, propunând pe ultima listă de plen un „Proiect de hotărâre privind însuşirea apartenenţei la domeniul public al judeţului Timiş a unui imobil situat în Timişoara, strada Calea Aradului nr. 1”. În urma discuţiilor apărute, proiectul de hotărâre a fost respins întrucât, fiind vorba de patrimoniu, era nevoie de votul a două treimi din numărul consilierilor judeţeni în funcţie, şi nu s-a putut atinge această proporţie.
În urmă a rămas, însă, o concluzie: clădirea în cauză nu are în momentul de faţă proprietar, şi ea poate fi revendicată la fel de bine şi de către Primăria Timişoara care, în cazul celeilalte porţiuni renovate din Bastion, este coproprietar, alături de Consiliul Judeţean.
De aceea, acum, când Consiliul Judeţean Timiş s-a gândit să şi-o treacă în proprietate, sunt aşteptate divergenţe serioase pe această temă cu Primăria Timişoara.
Ultimul proprietar al imobilului a fost Consiliul Popular al judeţului Timiş, conform protocolului din 1978 încheiat cu Uniunea Artiştilor Plastici, însă această instituţie nu mai există de peste două decenii. De la momentul respectiv şi până în prezent nu mai există nici un alt document care să ateste că altcineva şi-a însuşit imobilul.
Ultimele comentarii