Staţia de monitorizare a aerului din Calea Şagului, mutată

calea_sagului_statie_monitorizare_2Staţia de monitorizare a calităţii aerului din Calea Şagului, ajunsă celebră după ce echipa care era acum opt ani în fruntea Primăriei reuşise să „îmbunătăţească” indicatorii citiţi prin flancarea ei cu pomi, va fi mutată.

 

Relocare, tot în zonă

Pentru următoarea şedinţă de plen, Primăria a pregătit un proiect de hotărâre care vizează mutarea staţiei de monitorizare a calităţii aerului din Calea Şagului.

Actul administrativ prevede darea în folosinţă gratuită pe 49 de ani, către Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiş, a unui teren în suprafaţă de 25 de metri pătraţi dintr-un teren de 23.009 de metri pătraţi deţinut de Primăria în Calea Şagului, pentru reamplasarea staţiei de monitorizare a calităţii aerului.

Pentru a justifica această mutare, reprezentanţii Municipalităţii spun că proiectul de dezvoltare urbană în zona de sud a orașului prevede reabilitarea căilor de comunicaţii rutiere, înfiinţarea de piste de biciclişti şi extinderea reţelei de transport în comun prin construcţia unei noi linii de tramvai în zona Calea Şagului. „Această extindere presupune reglementarea coexistenţei tuturor obiectivelor şi utilităţilor care sunt amplasate pe traseul nou aprobat prin Planul Urbanistic General. Între aceste obiective se găseşte şi staţia de tip trafic TM-1 Calea Şagului”, spun reprezentanții Primăriei.

Și susţin că realizarea noii linii de tramvai este una dintre măsurile de limitare a emisiilor provenite din transporturi prin intermediul planificării şi gestionării circulaţiei rutiere şi de încurajare a evoluţiei transportului public în direcţia mijloacelor de transport mai puţin poluante, aşa cum prevede Legea privind calitatea aerului înconjurător.

Staţia din Calea Şagului este una dintre cele mai importante instrumente de monitorizare a calităţii aerului în municipiu, iar amplasarea ei de până acum, într-o zonă circulată, era oportună, întrucât o mare parte din praful generat în atmosferă provine de la traficul rutier.

„Într-adevăr, din indicatorii noştri, traficul rutier rămâne principala sursă de praf. Şi în Calea Şagului, dar şi în alte zone cantităţi mari de praf mai sunt generate de şantiere, unele în care s-au terminat lucrările, dar antreprenorii nu au luat măsurile legale de aducere a şantierului la condiţiile iniţiale”, spune Mariana Lorinczi, comisar-şef al Gărzii de Mediu Timiş.

 

O „strategie” celebră

Acum câţiva ani, pe fondul scandalului generat de anunţul că România risca amenzi de sute de mii de euro pe zi din cauza încălcării normelor de poluare asumate prin Tratatul de aderare, la Timişoara izbucnea un altul. Legat, de data aceasta, de soluţia găsită de Direcţia de Mediu a Primăriei Timişoara care a avut ideea de a planta copaci ornamentali de tip tuia în jurul staţiei de monitorizare a calităţii aerului din Calea Şagului.

Autorităţile de mediu avertizau atunci că, din cauza arborilor, datele obţinute de staţie nu vor mai indica adevăratele valori ale poluării atmosferice, ci unele mai reduse. În plus, potrivit prevederilor legale, Primăria trebuia să anunţe în prealabil intenţia plantării acestor copaci în zonă şi, cu siguranţă, nu ar fi primit aprobare. Cu tot scandalul iscat, copacii au rămas în zonă. Situaţia pare să se fi reglementat pe cale naturală. Arborii de tuia plantaţi în jurul staţiei nu au rezistat şi s-au uscat. Însă în zonă au mai rămas plantaţi nişte corcoduşi care, fiind mici, nu influenţau semnificativ indicatorii.

Print Friendly, PDF & Email