În timpul reformelor din mandatul lui Relu Fenechiu la Ministerul Transporturilor, a fost iniţiat transferul spitalelor CFR din subordinea Ministerului Transporturilor în subordinea Ministerului Sănătăţii. Pentru că transferul a fost scriptic şi, în realitate, din punct de vedere al bugetelor, aceste spitale au rămas ale nimănui, s-a bănuit că se doreşte închiderea lor, pentru a se face loc, unor spitale şi clinici private. După ce Relu Fenechiu şi-a terminat mandatul pentru merge în penitenciar şi după un scandal mediatic de proporţii, aceste unităţi revin la Transporturi. Acest ping-pong instituţional a dus, însă, la “pierderea pe drum” a două policlinici, una din subordinea Spitalului CFR Timişoara.
Permutări interministeriale ciudate
După ce anul trecut, OUG 8/28 februarie 2013, iniţiată de fostul ministru Relu Fenechiu, acum aflat în penitenciar, spitalele CFR au fost trecute din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a Ministerului Sănătăţii, au existat informaţii tot mai credibile că aceste unităţi ar putea fi închise pe rând, din cauza lipsei de finanţare. Din cele 13 spitale transferate anul trecut, două – Simeria şi Paşcani – au revenit la Transporturi, în luna noiembrie, pentru că derulau programe finanţate cu bani europeni, care s-ar fi pierdut.
Restul, inclusiv cel din Timişoara, au rămas la Sănătate, însă doar pe hârtie, pentru că în realitate erau ale nimănui. Aceste spitale au continuat să funcţioneze doar în baza bugetelor istorice, neavând un buget anual aprobat, din cauza situaţiei incerte în care se aflau, lucru care a dus la subfinanţare şi probleme reale legate de susţinerea activităţii. Substratul invocat neoficial pe lângă acest transfer este unul imobiliar, pentru că, odată ajunse la Ministerul Sănătăţii, şi aceste unităţi ar fi putut fi “descentralizate”, ajungând fie în subordinea Primăriilor, fie ale Consiliilor Judeţene, la diverşi baroni locali, care le-ar fi putut închide, valorificând în condiţii controversate terenurile şi clădirile acestor unităţi care, la fel ca la Timişoara, sunt situate în poziţii centrale, foarte bine cotate pe piaţa imobiliară a municipiilor.
Al doilea substrat invocat în acelaşi context era faptul că aceste unităţi trebuiau desfiinţate pentru a face loc spitalelor şi clinicilor private, mai ales ţinând cont de faptul că pentru fiecare judeţ este stabilit un normativ de număr maxim de paturi care pot fi acceptate să funcţioneze în unităţile spitaliceşti. Şi această ipoteză s-ar fi susţinut în cazul Timişului, unde este în pregătire realizarea mai multor spitale private, unul cu sprijinul nemijlocit al Consiliului Judeţean Timiş. Cert este că situaţia a degenerat, procesul-verbal de predare-primire între cele două ministere nu a fost semnat luni bune, acutizând starea de subfinanţare şi haosul generalizat.
Oricum, transferarea Spitalelor CFR de la Transporturi la Sănătate a avut ca efecte directe şi imediate subfinanţarea lor drastică, reducerea numărului de paturi şi crearea unei situaţii fără precedent, în care ceferiştii care lucrează în structurile de siguranţă a circulaţiei au rămas fără controalele medicale şi psihologice obligatorii. Aceasta, întrucât o parte din spitalele CFR, din cauza acestui statut incert, nu au mai primit acreditare de la Autoritatea Feroviară. De această situaţie au profitat din plin cabinetele private.
“S-a vehiculat, într-adevăr, informaţia că, după trecerea la Ministerul Sănătăţii, o bună parte din spitalele CFR ar putea fi închise. Este evident că, în această situaţie, ar fi avut de câştigat o serie de spitale şi clinici private. Sper că măcar acum Ministerul Transporturilor să-şi dea seama că avem nevoie de aceste unităţi”, ne-a declarat Petrică Stoian liderul timişean al Federaţiei Mişcare Comerciale – structură sindicală care a înaintat numeroase memorii la nivel central, subliniind absurditatea acestui demers organizatoric de transfer.
Revenire la Transporturi, însă nu fără un preţ
Una peste alta, Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR a depus o plângere penală împotriva fostului ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, în 14 octombrie 2013, la procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru transferarea ilegală a spitalelor CFR. În plângerea înregistrată de sindicate, fostul ministru al Transporturilor era acuzat de subminarea economiei naţionale, abuz în serviciu contra intereselor persoanelor, abuz în serviciu contra intereselor publice şi fals în declaraţii.
Cu sau fără legătură cu aceste demers, Ministerul Transporturilor a realizat o Ordonanţă de Urgenţă prin care spitalele CFR sunt trecute, din nou, în subordinea acestei instituţii. Astfel, 11 spitale, printre care şi cel de la Timişoara, se întorc la Transporturi, pe motiv că siguranţa transporturilor nu poate fi asigurată decât printr-un sistem medical specializat, aflat în subordinea ministerului de resort.
Plimbarea spitalelor de la un minister la altul nu a fost gratuită. Au existat costuri birocratice mari legate de transfer, s-au depus eforturi organizatorice şi s-a complicat şi mai mult statutul şi structura acestor unităţi. Sumele pierdute ajungând la câteva sute de mii de euro. Mai grav este că două policlinici CFR (una din Piteşti şi alta din Arad – care ţine de Spitalul CR Timişoara) s-au închis, iar personalul acestora a fost trimis în şomaj.
“Timişoara ne închide Policlinica CFR!”, titra presa arădeană la începutul acestui an, deşi nu Timişoara era de vină, ci tocmai acest transfer făcut pe genunchi la nivelul Ministerului Transporturilor. După cum s-a precizat şi de către reprezentanţii Spitalului CFR Timişoara, începând de la 1 ianuarie 2014, Policlinica nu a mai avut finanţare. Putea furniza servicii doar în urma obţinerii unei acreditări de la Ministerul Transporturilor, iar Policlinicii din Arad îi lipsea un număr de minimum cinci doctori, necesar obţinerii acreditării. Culmea e că unitatea arădeană solicitat şi a obţinut de la Direcţia de Sănătate Publică Arad autorizaţie sanitară de funcţionare. “În urma examinării documentaţiei şi a evaluării obiectivului s-a acordat autorizaţie sanitară de funcţionare Policlinicii CFR, având ca obiect de activitate asistenţa medicală specializată – medicină internă, chirurgie generală, oftalmologie, psihiatrie, neurologie, ORL – şi alte activităţi referitoare la sănătatea umană – laborator analize medicale, radiologie”, precizau reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică Arad. Ca atare, fără degringolada ministerială legată de acest transfer, unitatea de la Arad, subordonată Spitalului CFR Timişoara, putea funcţiona.
Reorganizare dezastruoasă
Reprezentanţii Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR spun că, în urma desfiinţării clinicilor respective, câteva sute de persoane au fost redistribuite către alte spitale şi sunt acum obligate să facă naveta de la Arad la Timişoara sau de la Piteşti la Craiova. Aceştia susţin că desfiinţarea acestor policlinici nu are doar o miză imobiliară, ci şi una medical. “Zeci de mii de persoane din Transporturi efectuau până acum vizita medicală într-un sistem medical specializat, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor. După trecerea spitalelor CFR la Ministerul Sănătăţii, multe dintre acestea au fost închise şi s-a creat o Comisie de avizare care a acreditat multe clinici private ce pot emite avizele necesare pentru siguranţa transporturilor. Aceste clinici au preluat o parte din activitatea spitalelor CFR”.
“Desfiinţezi clinicile care au tradiţii de zeci de ani în evaluarea personalului din Transporturi, au competenţe şi aparatura necesară, şi dai voie unor cabinete medicale de la parterul unui bloc să-i avizeze pe cei din Transporturi? Acest lucru poate constitui una dintre principalele cauze care stau la baza accidentelor pe care le vedeţi zilnic pe şosele sau pe calea ferată”, acuză sindicaliştii.
“A fost un dezastru material”, declara Denisa Popovici (foto), preşedintele Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR, aceasta subliniind că principalul vinovat de această situaţie a fost ministrul Relu Fenechiu.
Şi acesta nu este singurul efect nedorit al acestui transfer. În aceste unităţi au fost desfiinţate aproximativ 300 de paturi, adică între 10 şi 15 paturi pe unitate.
Ministerul Sănătăţii nu a avut bani să investească în acele spitale, iar investiţiile pe care Ministerul Transporturilor intenţiona să le realizeze au fost pierdute, urmând a fi reluate, eventual abia acum. Tot în februarie 2013, odată cu transferul spitalelor CFR a fost desfiinţată şi Casa de Sănătate a Ministerului Transporturilor.
Reţeaua sanitară a Ministerului Transporturilor numără 15 unităţi sanitare cu paturi, amplasate în zonele în care se află Regionalele Căilor Ferate, dintre care două în Bucureşti, respectiv Spitalul Clinic nr. 1 Căi Ferate Witting şi Spitalul Clinic nr. 2 Căi Ferate, şi cele de la Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara, Oradea, Braşov, Sibiu, Ploieşti, Constanţa, Galaţi, Paşcani, Craiova, Simeria şi Drobeta-Turnu Severin.
Anual, în spitalele relei medicale a spitalelor CFR sunt internate peste 200.00 de persoane, iar în ambulatorii sunt examinate peste 800.000 de persoane.
Ultimele comentarii