Consiliul Judeţean Timiş anunţa, în vara lui 2013, că va intra într-un parteneriat public-privat pentru construirea unui campus spitalicesc la Giroc. Mai mult, a decis să înceapă demersurile pentru amenajarea terenului pe care urmează să se realizeze investiţia, prin investiţii de infrastructură şi demolări, deşi, conform unor consilieri judeţeni, nu s-au lămurit aspecte importante legate de acest parteneriat. În plus, dacă proiectul se va concretiza sub forma anunţată de conducerea C.J. Timiş, respectiv o combinaţie între sistemul privat şi cel de stat, având în vedere că, pe judeţ, există aprobat un număr fix de paturi de spital, deschiderea noului spital ar putea presupune închiderea secţiilor unor unităţi spitaliceşti de stat.
Un normativ fără “plus-minus”
Pe lângă incertitudinile legate de forma de organizare şi chiar existenţa spitalului preconizat a se construi la Giroc, şi pentru care Consiliul Judeţean Timiş s-a grăbit să demareze investiţii, problema noii unităţi spitaliceşti mai vizează un aspect despre care nu s-a discutat aproape deloc. Prin ordin al Ministerului Sănătăţii, de ani buni există aprobat pentru fiecare judeţ un număr maxim de paturi de spital pentru care spitalele de stat pot încheia contracte de furnizare de servicii spitaliceşti decontate de către Casa de Asigurări de Sănătate. Cu alte cuvinte, fiecare judeţ are un asemenea număr fix de paturi alocate, care nu poate fi depăşit. Acest număr se referă la numărul de paturi pentru care se asigură finanţarea din fonduri publice, fără a îngrădi posibilitatea funcţionării structurilor spitaliceşti cu un număr mai mare de paturi finanţate din alte surse.
Pentru Timiş, acest număr – aprobat prin Ordinul 1268/2012, privind aprobarea detalierii pe judeţe a numărului total de paturi, pe anul 2013, din unităţile sanitare publice şi private pentru care Casele de Asigurări de Sănătate pot încheia contracte de furnizare de servicii medicale spitaliceşti este de 5.404 paturi. Un număr insuficient în raport cu solicitările de internare, care se estimează că sunt peste 10.000 pe lună, însă trebuie respectat din raţiuni legate de finanţare.
Or, în cazul spitalului ce se doreşte a fi construit în Giroc, nu se poate concepe varianta în care va funcţiona doar ca unitate spitalicească în sistem privat, pentru că atunci ar însemna că administraţia judeţeană sprijină o unitate privată. Însă, la o asemenea amploare a investiţiei, crearea unui număr mare de paturi pentru care se pot încheia contracte de furnizare de servicii medicale spitaliceşti cu C.A.S. ar însemna că ele trebuie desfiinţate din altă parte, pentru a nu se depăşi numărul de paturi de spital finanţate din bugetul de stat. Ceea ce înseamnă că apariţia acestui spital, în această formă, ar putea duce la reduceri importante ale numărului de paturi sau chiar la desfiinţarea unor secţii din spitalele de stat existente. Lucru care nu ar fi de dorit, în varianta în care există experienţă, tradiţie şi specialişti pe majoritatea secţiilor spitalelor din Timiş, iar o astfel de permutare ar încuraja exodul personalului medical, care şi aşa a luat amploare în ultimii ani.
“A rămas valabil acel normativ legat de numărul de paturi pentru care se pot încheia contracte de furnizare de servicii medicale spitaliceşti la nivel de judeţ”, precizează prof. dr. Virgil Păunescu, consilier prezidenţial la Departamentul de Sănătate Publică.
Pe lângă această problemă, legată de faptul că nu se ştie cu claritate sub ce formă va funcţiona acest spital, există şi chestiunea acestui număr limitat de paturi la nivelul spitalelor, pentru care se pot încheia contracte cu Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, spune şi medicul Georgeta Rus, consilier judeţean P.D.-L. “Or, dacă, să presupunem, s-ar crea 300 de paturi cu servicii de furnizare de servicii medicale spitaliceşti în acest nou spital, este clar că ar trebui desfiinţate aceste paturi din alte spitale de stat de aici din Timiş, sau s-ar putea desfiinţa secţii întregi”, explică Georgeta Rus.
O lege în aşteptare
Între timp, conducerea C.J. Timiş susţine că aşteaptă adoptarea Legii parteneriatului public-privat, care în prezent se află în Parlament, pentru ca proiectul legat de complexul spitalicesc din Giroc să prindă contur. “Nouă ni s-a spus că până la sfârşitul anului 2013 este aprobată de Parlament, dar anul a trecut. Nu avem ce face, am discutat cu investitorii şi, în principiu, sunt de acord să mai aştepte”, declară preşedintele C.J. Timiş, Titu Bojin. Lucru de natură să sugereze că aşteptările legate de obţinerea de profit în urma acestei investiţii sunt pe măsură.
Consilierul Georgeta Rus susţine că acest parteneriat se bazează pe o lege care nu există: “Conform poziţiei C.J. Timiş, până nu se definitivează această lege, parteneriatul nu poate demara. Este adevărat că până acum C.J. Timiş a mai fost angrenat în parteneriate public-privat, dar ele s-au făcut pe baza unui regulament punctual, personalizat, şi, de regulă nu au avut o finalitate prea bună”.
La rândul său, consilierul P.N.L. Gheorghe Bologa, preşedintele Comisiei Economice a C.J. Timiş, declară că se aşteaptă adoptarea acelei legi. “Ni s-a spus că luna aceasta sunt şanse să se voteze. Există o lege veche care reglementează parteneriatul public-privat, însă mai mult încurcă lucrurile”, mai spune Gheorghe Bologa.
O investiţie cu multe semne de întrebare
Consorţiul american PMG vrea să construiască un spital cu 600 de paturi şi cu dotări moderne. Pe lângă spital, ar urma să se ridice o grădiniţă pentru copiii angajaţilor, dar şi o şcoală pentru asistente şi îngrijitoare. Investiţia totală s-ar ridica la 300 de milioane de euro. Spitalul va beneficia de multe secţii, iar la unele specializări reprezentanţii consorţiului PMG vor să fie centru de excelenţă.
Conform declaraţiilor de până acum ale oficialilor administraţiei judeţene, după recuperarea investiţiei, C.J. Timiş va deţine 40% din lucrare, iar 60% va reveni consorţiului. De asemenea, după 30 de ani, firma PMG se retrage complet şi va transfera dreptul de proprietate judeţului. Pentru această investiţie partenerii de peste Ocean vor asigura finanţarea, iar C.J. Timiş ar urma să contribuie cu terenul şi infrastructura, respectivul campus urmând a fi amenajat pe locaţia fostei unităţi militare din Giroc.
În luna octombrie 2013, deşi mai mulţi consilieri locali au susţinut că nu s-au lămurit aspecte esenţiale legate de acest parteneriat, care trebuie clarificate înainte de a începe orice fel de investiţii, C.J. Timiş a decis să demareze lucrările în zonă, aprobând în primă fază un proiect de hotărâre privind demolarea unor construcţii. Cu această ocazie, în C.J. Timiş s-a precizat că, fiind vorba despre un parteneriat public-privat, este important să se capitalizeze toate intervenţiile pe acest proiect, „de la motorină până la demolarea clădirilor”. La aceste intervenţii, preşedintele administraţiei judeţene, Titu Bojin, a precizat că speră să fie aşa, menţionând că, „în caz contrar, nu facem parteneriatul”. Întrebat care este garanţia că acest consorţiu va realiza investiţia, Titu Bojin a mai declarat: „Garanţia va fi în momentul în care atât dumneavoastră, cât şi ceilalţi membri veţi semna acordul cu aceştia. Noi le punem la dispoziţie zece hectare de teren şi asigurăm infrastructura. Pe terenul nostru există nişte clădiri care, indiferent dacă facem spitalul sau facem altceva, ele trebuie demolate”.
Unii consilieri judeţeni spun că mai trebuie clarificate chestiuni importante înainte ca la nivelul C.J. Timiş să fie demarat acest parteneriat. Ei susţin că nu s-au lămurit în privinţa unor aspecte importante, şi aşteaptă să se mai vină cu informaţii noi. Astfel, trebuie să se clarifice foarte bine dacă serviciile asigurate de respectivul spital se vor adresa unei categorii largi de populaţie, şi trebuie lămurită relaţia contractuală a acestui spital cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Conform aceloraşi aleşi judeţeni, C.J. Timiş pune la dispoziţie un teren valoros şi infrastructura aferentă, şi, pentru că este vorba de un parteneriat, trebuie să existe şi nişte obligaţii, dar şi nişte drepturi clare. Din punctul acestora de vedere, C.J. Timiş ar trebui să intre în acest parteneriat doar dacă unitatea spitalicească va avea o adresabilitate largă.
Şi, pentru că există la C.J. Timiş experienţa unor parteneriate public-private care nu s-au sfârşit bine, aceiaşi consilieri judeţeni au solicitat să se precizeze dacă managementul va fi asigurat de corporaţie în proporţie de 100%, şi dacă da, atunci care ar fi şansele ca serviciile medicale oferite să fie şi în relaţii contractuale cu C.N.A.S.
Ultimele comentarii