În timpul dezbaterii din Parlament a unui act normativ privind schimbarea reglementării profesiei de auditor de siguranţă rutieră, s-a atras atenţia asupra punctelor de trafic foarte periculoase, unele pe Autostrada A1 în apropiere de Timişoara, ignorate de auditurile de siguranţă rutieră.
„Scăpări” de audit
În Parlament a fost discutat, zilele trecute, un proiect de lege vizând formarea de auditori de siguranţă, revizuindu-se atât condiţiile necesare pentru accesul la această profesie, cât şi prevederile legate de efectuarea cursurilor de formare şi perfecţionare în domeniu. Cu această ocazie au fost identificate şi lacunele din domeniu, fiind menţionate puncte în care auditurile de siguranţă rutieră au avut scăpări notabile, devenite celebre prin evenimentele produse în zonă.
Autostrada A1, segmentul din apropiere de Timişoara, a fost nominalizată cu astfel de puncte periculoase pentru participanţii la trafic. „Ce au făcut aceşti auditori pe Orăştie-Sibiu? Au dat un aviz. În zona Bucium, ştiţi foarte bine alunecările de teren şi surpările de teren de acolo. Ce au făcut aceşti auditori pe A1, în zona ieşirii spre Timişoara, unde în şase luni de zile am înregistrat, din păcate, trei morţi? Răspunsul cred că e: ori că au făcut un audit formal, ori l-au făcut prost, ori nu este respectat”, s-a menţionat în acest sens de la tribuna Parlamentului de către reprezentanţi ai PNL.
Cu această ocazie s-a mai afirmat că statistic, în România, costul social al morţilor în accidente rutiere depăşeşte 2.000.000.000 de euro şi că nu există siguranţa că rapoartele întocmite de acest corp al experţilor care gestionează aspecte de siguranţă rutieră vor fi implementate de către investitor sau beneficiar, „astfel încât să nu mai asistăm la prăbuşiri de porţiuni de autostradă şi la accidente rutiere grave, cu victime provocate de proasta semnalizare a drumurilor.”
O intervenţie pe acest subiect a avut şi deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă, fost consilier al premierului Dacian Cioloş, pe probleme de infrastructură, care a atras atenţia că prin noile reglementări se doreşte eliminarea auditului de siguranţă rutieră chiar pentru drumurile cele mai periculoase din România. „Statistic vorbind, cele mai periculoase drumuri sunt cele judeţene şi străzile. Reamintesc că auditul de siguranţă rutieră se aplică doar pentru drumuri noi. În acelaşi timp, aşa cum spuneam, statistic, pe aceste drumuri mici – şi e vorba din nou de drumuri nou construite – se întâmplă cele mai multe accidente, pentru că nu se iau în considerare principiile siguranţei rutiere”, a mai declarat Cătălin Drulă.
Un auditor pe regiune istorică?
Dezbaterile pe această temă, legate şi de probleme de siguranţă rutieră din vestul ţării, au scos la iveală un fapt incredibil: numărul foarte mic de auditori de siguranţă rutieră, raportat la nevoi şi la mărimea reţelei de drumuri din România. „Din păcate, azi suntem în următoarea situaţie: avem un număr de auditori de siguranţă rutieră – 12 la număr, din care 8 sunt activi încă, parte din ei din 2013”, declară deputatul PNL Lucian Bode.
Numărul extrem de mic de auditori de siguranţă rutieră ne-a fost confirmat şi de către Ionuţ Ciurea, director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura.
„Nu ştiu dacă sunt chiar 12, dar ştiu că sunt extrem de puţini. Este un domeniu închis, cu foarte puţini practicanţi şi preţuri foarte mari. De altfel, şi un soft care generează studii de trafic este extrem de scump. Deşi este un domeniu aparent deschis oricui, este foarte greu de intrat în acest corp de experţi”, spune Ionuţ Ciurea.
Ultimele comentarii