Preventiv, înainte de implementarea sistemului de transport public pe canalul Bega, Poliţia Locală Timişoara intenţionează să-şi organizeze un compartiment de Poliţie Navală, care să se ocupe de controlul şi monitorizarea zonei canalului. Voci din Căpitănia Timişoara spun că este greu de crezut că sistemul de transport public cu vaporetto pe Bega va putea fi implementat înainte de sfârşitul anului viitor.
Patrulare pe canal
Poliţia Locală din Timişoara se pregăteşte să înfiinţeze în perioada următoare o secţie navală care va asigura ordinea publică pe malurile canalului Bega. Poliţiştii de la Secţia Navală vor supraveghea malurile Begăi, inclusiv pe partea legată de transportul public cu ambarcaţiuni – sistem ce se vrea a fi implementat în perioada următoare.
Asta înseamnă că, pe lângă autoturisme, scutere şi biciclete, poliţiştii locali ar urma să aibă în dotare şi o ambarcaţiune cu care să patruleze pe Bega. Astfel, printre obiectivele enumerate pentru acest an, în cel mai recent raport al Poliţiei Lopcale Timişoara se numără „înfiinţarea Compartimentului de patrulare navală pe Bega şi dotarea cu şalupă pentru prevenirea evenimentelor negative din zona Canalului dar şi supravegherea astfel, a investiţiilor în cadrul Programului de «Reabilitare a infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega», având în vedere că acestea trebuiesc menţinute pe o perioadă de minimum cinci ani sub sancţiunea pierderii finanţării.”
Deocamdată, nu au fost făcute demersuri concrete pentru achiziţionarea ambarcaţiunii de patrulare, însă se doreşte ca şi înfiinţarea compartimentului de specialitate, şi dotarea sa să se realizeze până la finalul acestui an.
Cu vaporetto pe Bega, de anul viitor
Înfiinţarea compartimentului de Poliţie Navală este considerată o necesitate în contextul în care alternativa folosirii de ambarcaţiuni uşoare pentru transport public în Timişoara este luată în serios, Primăria realizând demersuri pentru achiziţionarea a şapte ambarcaţiuni de tip vaporetto în cadrul proiectului „Reabilitarea infrastructurii publice urbane a malurilor Canalului Bega”.
După un prim eşec, Municipalitatea a decis luna trecută să suplimenteze bugetul prevăzut pentru această achiziţie, după ce a constatat că suma alocată, de 3.705.065 de lei, nu este suficientă pentru achiziţionarea a şapte vaporetto. Suma estimată necesară pentru demararea procedurii de achiziţie publică este de 8.500.000 de lei, fără TVA. Prin acest proiect se acreditează ideea transformării canalului Bega într-un adevărat bulevard al oraşului, potrivit pentru transportul în comun. Astfel că din estimările Municipalităţii, 15.400 de persoane vor utiliza mijloacele navigabile de transport în comun.
În ceea ce priveşte tipul de ambarcaţiuni care vor avea permisiunea de a naviga pe Bega, primarul Nicolae Robu, spune că vor circula doar ambarcaţiuni cu motor electric, care nu poluează.
Potrivit promotorilor acestui proiect, se va putea reintroduce transportul public pe apă şi se vor putea construi staţii de vaporetto şi pontoane plutitoare. “Acest mijloc de transport va fi destinat circulaţiei cotidiene şi recreării, creându-se astfel o mai bună fluiditate şi conectivitate a transportului în comun şi noi funcţiuni malurilor şi canalului Bega. Se va obţine şi cel mai rapid şi plăcut mijloc de transport în comun pe axa est-vest a oraşului, reprezentată de Bega”, dau asigurări reprezentanţii Primăriei Timişoara.
Alexandru Bărboi, şeful Oficiului de Căpitănie Timişoara, apreciază şi el că transportul cu ambarcaţiuni, pe Bega, poate fi o alternativă viabilă la transportul în comun clasic, dar are rezerve că e un proiect care se poate mateializa în viitorul foarte apropiat. „S-a făcut în acest sens şi un studiu legat de potenţialul de trafic şi s-a ajuns la concluzia că ar fi o variantă rentabilă. Însă nu s-a stabilit nimic concret legat de tarife. Cert este că proiectul depinde într-o mare măsură de lucrările de la Nodul Hidrotehnic Sânmihaiu Român. De aceea eu nu cred că transportul public, aşa cum e prevăzut de proiect va putea începe pe Bega până la sfârşitul anului 2016”, mai spune Alexandru Bărboi.
Ultimele comentarii