Cum mai poate Opoziţia, aşa fărâmiţată cum este, să stopeze derapajele grave ale Puterii? Pe care le-a dovedit în cazul modificării Constituţiei, în cazul planificării procesului de regionalizare, în cazul reducerii pragului electoral la 30 la sută prezenţă la vot pentru validarea referendumului ori în cazul intenţiei introducerii votului uninominal pur care, aplicat, ne-ar întoarce la un regim cvasi-totalitar. Având o putere-monolit şi o Opoziţie foarte firavă, care sunt paşii pe care aceasta din urmă trebuie să îi urmeze rapid pentru a-şi face auzită, la modul eficient pentru popor, vocea?
Sunt două dintre întrebările pe care i le-am adresat fostului premier Mihai Răzvan Ungureanu, liderul Forţei Civice, prezent, zilele trecute, la Timişoara.
“Maşina supranumerară de vot a U.S.L.-ului face ca activitatea Opoziţiei să fie ineficace”
Modificarea Constituţiei, care se face, de fapt, pe lângă lege, procesul de regionalizare, care se anunţă a fi realizat într-o manieră discreţionară, cu preşedinţi aleşi de consilierii locali, nu de populaţie, reducerea pragului electoral la 30 la sută la referendum – sunt probleme stringente şi foarte grave pe care le creează Puterea. În ce fel poate Opoziţia, aşa fărâmiţată cum este, să stopeze aceste derapaje?
În primul rând, opoziţia parlamentară funcţionează, aruncând în luptă instrumentele pe care activitatea parlamentară le pune la dispoziţie: de la contestarea adoptării unor acte legislative la Curtea Constituţională şi până la formularea de declaraţii politice. Însă trebuie să fim realişti: maşina supranumerară de vot a U.S.L.-ului face ca activitatea Opoziţiei să fie ineficace, nu pe seama dezinteresului, ci pe seama numărului mic de parlamentari ai Opoziţiei.
Ce urmează pentru toate? Când textul Constituţiei revizuite va fi gata, când se vor fi încheiat lucrările Comisiei de Revizuire a Constituţiei, el va trebui să aibă sancţiunea Curţii Constituţionale, înainte de a ajunge în votul plenului. Ceea ce înseamnă că vom sesiza Curtea Constituţională, din nou, în preajma acelui moment. Asadar, mai există o şansă de a opri unul sau mai multe dintre relele pe care le conţine acest text. Aici adaug faptul că în disputele referitoare la forumul referendiar, noi, Forţa Civică, chiar am intervenit foarte activ şi în plen, inclusiv în etapa post-vot. Aşteptăm să vedem dacă Legea referendumului, în varianta adoptată de cele două Camere, va primi sancţiunea Curţii Constituţionale şi dacă va fi promulgată apoi.
În ceea ce priveşte textele aduse la revizuire, am aşteptat până în ultima zi, în 27 mai. Am adus amendamente pe trei categorii de subiecte: acceptul constituţional al referendumului, amendamente la organizarea şi funcţionarea unor instituţii menţionate în Constituţie şi amendamente pe chestiuni specifice, de la organizarea teritorial-administrativă şi până la numărul mandatelor de parlamentar. O parte dintre aceste amendamente au fost respinse, aşa cum era de aşteptat în condiţiile curente. Cărui om de la U.S.L. i-ar conveni, de exemplu, să accepte faptul că rezultatul unui referendum ar deveni obligatoriu pentru orice instituţie publică din stat? Un asemenea amendament a căzut din start. Cui de la U.S.L. i-ar conveni să susţină un amendament care spune că nicio hotărâre de guvern, nicio ordonanţă, nicio lege adoptată de Parlament nu ar trebui să intre în contradicţie cu rezultatele unui referendum? Până la urmă, textul final, dacă va fi votat, va trebui adus în faţa consultării populare, tot prin referendum. Şi dacă lucrurile se vor întâmpla aşa, suntem pregătiţi să susţinem boicotul. Ce efect va putea avea boicotul în faţa maşinii de vot a U.S.L.? Nu ştim, dar opoziţie există şi nu este inactivă.
În ceea ce priveşte regionalizarea, aceasta este încă unul dintre marile proiecte făcute pe genunchi de actuala guvernare. În teorie, regionalizarea este necesară. Este nevoie de o redefinire a unităţilor teritorial-administrative, din foarte multe motive de ordin economic şi social. Însă regionalizarea trebuie făcută pe baza unor studii de impact care se extind pe un număr mare de ani – şi dau ca exemplu ceea ce au făcut autorităţile comuniste, înaintea adoptării Legii 1/1968, pentru împărţirea României în judeţe. Aproape cinci ani de zile, Academia a lucrat, prin diferite colective de cercetare, la studii de impact asupra felului în care România urma să-şi schimbe structura internă la nivel administrativ. Or, acum, studiile de impact nu există. Există nişte studii, dar nu sunt unele profunde, în sensul aprecierii consecinţelor majore pe care le atrage un asemenea proces. Sunt principii care se recunosc în generaţii succesive, nu doar pe durata aplicării propriu-zise a dispoziţiilor legale.
Regionalizarea trebuie văzută ca un episod foarte important în reforma profundă, structurală a Statului. Înseamnă reorganizarea ei: reorganizarea sistemului bugetar la nivel local, reorganizarea birocraţiei naţionale, şansa reprofesionalizării ei. Nu poţi, însă, purcede la o asemenea reformă structurală de proporţii a Statului dacă nu ai bani în buzunar. Regionalizarea se face, dat fiind că este bugetivoră, în momentul în care ai de unde acoperi costurile posibile. Or, noi, în momentul de faţă, suntem într-o situaţie foarte proastă din punct de vedere bugetar. Nu avem un buget orientat spre creştere economică. Avem un buget de supravieţuire, care abia-abia reuşeşte să acopere – şi nu ştim pentru cât timp – plata salariilor şi a pensiilor. Şi, în plus, doar pe seama creşterii economice de anul acesta, tot nu poţi acoperi costurile consecinţelor regionalizarii. În general, statele purced la mari procese de reformă în momentul în care au un surplus bugetar, în aşa fel încât inclusiv costurile sociale, gen pierdere de locuri de muncă în aparatul bugetar, să fie acoperite prompt, înainte ca ele să determine alte efecte neplăcute de ordin structural.
Mai mult decât atât, iniţiativa regionalizării a pornit profund politizată. Nu treci la împărţirea României în regiuni pe seama situaţiei de astăzi. Regionalizarea nu se face în scopul satisfacerii cerinţelor şi nevoilor baronilor locali. Şi nici pe seama pozei politice de azi. Regionalizarea este, până la urmă, o chestiune care ar trebui să intersecteze în egală măsură aşteptările populaţiei şi strategiile vizionare ale Statului în materie economică, în materie socială, în materie demografică. Fără ca aceste condiţii să fie îndeplinite, regionalizarea rămâne doar un proces politic, ai cărui beneficiari imediaţi sunt oameni care au putere de decizie în P.S.D. În speţă, baronii locali care se transformă, unii dintre ei, nu toţi, în vice-regi.
Mai mult decât atât, e necesară discutarea problemelor regionalizării cu redefinirea relaţiilor de autoritate, de responsabilitate dintre Centru şi provincie. Altfel spus, regionalizarea înseamnă şi descentralizare, dar înseamnă în final răspunsul la o întrebare foarte delicată, căreia autorităţile române responsabile cu acest proces trebuie să îi dea un raspuns: ce fel de structură de stat, după parametrul distribuţiei autorităţii, urmează să avem: centrat pe Capitală, federalist sau orice altă nuanţă dintre aceste două extreme? Nici măcar la această întrebare esenţială nu există răspuns din partea puterii.
„Şi-au dat seama că au intrat într-o capcană pe care şi-au întins-o singuri cu regionalizarea”
Nu există un text asumat politic care să conţină propunerile Puterii în materie de regionalizare, la fel, nici în cazul modificărilor care se vor a fi aduse Constituţiei. Aşa, avem doar doar simulacre de dezbateri.
Eu cred că şi-au dat seama că au intrat într-o capcană pe care şi-au întins-o singuri. Suntem deja la jumătatea anului. Procesul de regionalizare va avea efecte, unele instantanee, altele pe durată scurtă. Anul viitor e an electoral. Au dat drumul la acest proces fără să aprecieze în mod real greutatea enormă a proiectului, faptul că acesta nu se poate face de pe o zi pe alta. Vor forţa, probabil, asumarea de răspundere, dacă vor să-i dea drumul imediat, în aşa fel încât să se descarce de o temă pe care şi-au impus-o. Cum la fel de posibil este să o şi omoare, aruncând-o în dezbatere publică şi lăsând apoi ca ea să se desfăşoare fără limită de timp.
Cert e că subiectul este foarte sensibil, în primul rând din punct de vedere politic. U.S.L., mai ales P.S.D., îşi dă seama că fragilizează structura de decizie în interiorul P.S.D. cu o dezbatere de genul „Care dintre noi, preşedinţi de Consilii Judeţene sau primari de mari oraşe, e mai apt să devină preşedinte de regiune sau ce vom avea: vice-guvernator, guvernator sau vice-rege politic?”
Costul politic al preluării unui asemenea proiect, astăzi, e foarte mare pentru partidul care îl propune. P.N.L. nu va participa la chestiunea aceasta. Vă daţi seama că şi-ar supune structura teritorială unor mari presiuni – respectiva structură care nu va înţelege niciodată de ce Sibiul e mai puţin important decât Braşovul sau Târgu Mureş mai puţin important decât Bistriţa – şi nu vor putea să facă atractiv un proces ale cărui consecinţe, bune ori rele, urmează să se plătească în ani. Tot în ani s-ar putea să apară efecte bune, dar cum le transferi în vot? Este o temă pe care P.S.D. a preluat-o şi a preluat-o cu o fervoare de partid comunist.
Pe de altă parte, însă, P.S.D. plăteşte – cu aceasta ocazie – o poliţă P.N.L., oferindu-i ocazia sa îşi frângă gâtul cu dezbaterea pe Constituţie.
“P.S.D. construieşte partidul unic, pas cu pas”
Ce se va întâmpla cu legea privind reducerea pragului de reprezentare la vot la 30% în cazul referendumului? V-a fost respinsă solicitarea de reîntoarcere a legii la comisiile de specialitate, pentru rediscutarea ei. Puteţi să mai stopaţi această aberaţie legislativă?
Se va tranşa acest aspect la Curtea Constituţională. Împreună cu promulgarea, reprezintă ultimele instanţe care mai pot cenzura ori stopa procesul acesta prin care partidul-stat, P.S.D., încearcă să se cimenteze la putere pentru zeci de ani de acum încolo. De fapt, noi asistăm la acest proces nu din cauza U.S.L. – P.N.L.-ul este jumătatea foarte fluidă a uniunii –, P.S.D.-ul este cel care se transformă pas cu pas, aproape aritmetic, în partid-stat. Acesta este obiectivul real al P.S.D.: începând de la dezbaterea referitoare la modul în care premierul poate fi desemnat de partidul care aduce numărul cel mai mare de mandate în Parlament – şi vorbim de un P.S.D. care are un procentaj electoral stabil, de 35% – şi terminând cu mica tentativă de proiect politic privind uninominalul pur. Toţi aceşti paşi sunt în şir. Ei construiesc partidul unic. Şi, prin vocea preşedintelui P.S.D. care, întâmplător, e şi premier, dar şi prin vocea altor oameni politici de la vârful P.S.D., vedem că toţi au în faţă imaginea unui P.S.D. sudat definitiv la putere. Or, în momentul în care se întâmplă aşa ceva, democraţia românească este anulată, va rămâne doar o chestiune de vitrină.
„Dacă ar fi aplicat uninominalul pur, ne întoarcem într-un regim cvasi-totalitar”
S-ar putea ca votul uninominal pur să treacă. U.S.L. are majoritatea în Parlament. Care este pericolul pe care l-ar reprezenta pentru România dacă ar fi aplicat acum?
Discuţia nu poate fi limitată la uninominalul pur. Va fi o discuţie pe Legea electorală ca atare, iar U.S.L. nu are o opinie armonizată pe Legea electorală.
Printr-un scenariu de nedorit, să presupunem că vom ajunge să votăm în baza uninominalului pur…
Dacă uninominalul pur ar fi fost aplicat pe 9 decembrie 2012, U.S.L. ar fi avut 99% în Parlament. Ne întoarcem într-un regim de autoritate politică, într-un regim cvasi-totalitar. Asta s-ar fi întâmplat. Ăsta este pericolul uninominalului pur. P.S.D. gândeşte în termenii de azi, el vrea beneficii politice acum. Pericolul mare este că asemenea texte în Legea electorală, dacă sunt construite pe imaginea de acum, nu şi pentru generaţiile viitoare, înseamnă haos administrativ, politic, economic şi social. Acesta este pericolul real care pândeşte România în acest moment. Şi repet: România nu este o ţară aflată în creştere economică, este o ţară săracă şi care sărăceşte în continuare. Ne îndreptăm cu paşi mari spre colaps. Oricine îşi poate da seama că aceasta este o gândire antipatriotică.
„Opoziţia poate oferi o contrapondere la U.S.L. prin unitate de acţiune”
Avem o putere-monolit şi o Opoziţie foarte firavă. Care sunt paşii pe care Opoziţia trebuie să îi urmeze rapid pentru a-şi face auzită, la modul eficient, vocea?
Există un singur mod în care Opoziţia se poate opune U.S.L.-ului şi oferi o contrapondere: prin unitate de acţiune. Propunerea cu care am venit noi, prin Alianţa D.A. – care nu este o fantezie, ci un plan gândit împreună cu conducerea P.P.E. – este compusă din trei părţi: două momente tactice şi un moment strategic.
Cele două momente tactice sunt programate pentru 2014: liste comune la europarlamentare, candidat unic la prezidenţiale şi, în orizontul lui 2016, o federare a partidelor din zona centru-dreapta. Când spun partide de centru-dreapta, mă refer la cele care sunt membre P.P.E. sau, cum este cazul F.C., vor fi – fiind acum aspirante la calitatea de membri P.P.E. Cele două momente din 2014 înseamnă generarea unei rutine comune de acţiune. Alegerea unei liste comune pentru europarlamentare, care să aibă cu adevărat reprezentativitate la Bruxelles – înseamnă şi înţelegerea faptului că de genul de reprezentare pe care o vom avea la Bruxelles depinde influenţa pe care România o va avea în Parlamentul European, precum şi beneficiile pe care le poate obţine în urma participării la lucrările în P.E. Noi vom avea 33 de europarlamentari, mai puţini decât acum, dar P.E. are puteri mărite în urma Tratatului de la Lisabona. De exemplu, în materie bugetară, P.E. construieşte bugetul. Mai mult, dacă P.P.E. reuşeşte să-şi menţină majoritatea la nivelul P.E., atunci şi compoziţia după culoare politică a Comisiei Europene va da câştig de cauză P.P.E., deci şi României. Evident, pe o asemenea listă nu ar trebui să încapă clientela de partid. Trebuie o reprezentare cu adevărat activă, recunoscută european, aptă să fie creativă în apărarea interesului electoratului. Or, asta se face pe seama convocării unei resurse umane serioase. Unde se găseşte ea? La intersecţia tuturor partidelor de centru-dreapta.
În privinţa candidatului unic la Preşedinţie, la fel. Se defineşte candidatul, forţele politice îl susţin în aşa fel încât, în urma alegerilor pe care dreapta le poate câştiga în felul acesta, viaţa politică din România să se rebalanseze. Ai Executivul care este al U.S.L., ai o majoritate în Parlament a U.S.L., dar cel puţin o parte din Executiv, adică partea care ţine de competenţele preşedintelui, contrabalansează uniformitatea aceasta politică. Necesitatea şi urgenţa determină ralierea forţelor politice din dreapta. Deocamdată, ofertei noastre politice i s-a răspuns insuficient.
Şi tot deocamdată, de pe palierul de centru-dreapta sunteţi unicul candidat asumat pentru prezidenţiale…
Vă spun în ce etapă suntem. Sigur vom avea un candidat al Alianţei D.A., sprijinit şi de F.C., şi de P.N.Ţ.C.D. Există mecanisme statutare interioare F.C. care, de exemplu, vor putea fi interpretate şi puse în funcţiune, în aşa fel încât pentru poziţia de candidat din partea F.C. să fie organizare alegeri primare, pentru ca orice membru al partidului să poată să-şi depună candidatura la funcţia de preşedinte din partea Alianţei D.A. Problema nu este cine va candida. Nu numele de familie contează. Problema este să agreezi principiul, în primul rând.
„La un moment dat, maturitatea şi viziunea vin. Să nu fie prea târziu”
Să ne uităm puţin peste gard, la principalul partid de Opoziţie, P.D.-L. alături de care, se presupune, veţi reconstrui dreapta. Cum vedeţi scandalul recent, care îi afectează imaginea, scandal cauzat de decizia de excludere a unor voci critice, de suspendarea altora? Îl vedeţi ca efect al unor dezbinări dirijate din exteriorul partidului sau ca efect al unor greşeli tactice, al unor sincope de comunicare?
Noi nu ne uităm peste gardul vecinilor. Avem atât de multă treabă de făcut în cadrul Alianţei şi cu extinderea reţelei naţionale a F.C., încât ceea ce se întâmplă la P.D.-L. nu reprezintă în mod necesar preocuparea noastră. Nici măcar obiectul observaţiei directe. Dar ar fi păcat ca oameni care sunt dedicaţi dreptei politice şi a căror voce se face auzită în medii diverse să nu poată – pe motive pe care nu am cum să le interpretez sau să le comentez – participa la acest proces. Sunt convins că, la un moment dat, maturitatea şi viziunea vin. Totul este să nu fie prea târziu.
Problemele de comunicare nu sunt doar intraorganizaţionale. Ceea ce se vede acum este faptul că nu se reuşeşte închegarea unui dialog între partidele de dreapta, există doar invitaţii la dialog, pe care le-aţi lansat dumneavoastră.
Ba da, există. Eu am anunţat că declanşez un dialog la nivelul structurilor de conducere. Am acest dialog şi cu preşedintele P.D.L., dl Vasile Blaga, şi cu conducerea U.D.M.R., cu P.N.Ţ.C.D. am, oricum, dialog pentru că suntem în aceeaşi alianţă. Avem un dialog foarte bun cu Iniţiativa România Liberală, a cărei definiţie doctrinară este identică definiţiei noastre doctrinare şi care susţine proiectul în trei paşi de care am amintit. Avem contacte şi cu Fundaţia Mişcarea Populară. Noi credem în acest dialog, pentru că el urmează să clarifice dacă nu acum, mai încolo, relaţia dintre noi.
Timpul deja presează. Un candidat pentru prezidenţiale nu se pregăteşte într-un singur an…
Suntem pregătiţi şi pentru vreme rea. În cazul care planului nostru de coagulare în acţiune a dreptei i se va răspunde cu indiferenţă sau cu refuz, noi vom merge mai departe cu Alianţa. Şi sunt convins că vom avea europarlamentari, aşa cum sunt convins că vom avea un candidat la prezidenţiale, care va onora competiţia.
Articolul a fost preluat din arhiva TIMPOLIS, originalul putând fi citit aici.
Ultimele comentarii