Liliecii, încă un obstacol în cale autostrăzii Lugoj – Deva

Autostrada Lugoj-Deva Foto ActualitateaDupă pasajele pentru urşi, descărcările proiectate aiurea şi traversările de cimitire, construcţia autostrăzii Lugoj – Deva se loveşte de un alt obstacol: liliecii.

 

Pasaj subteran pentru zburători nocturni

După problema amenajării unor pasaje pentru urşi, acum un nou obstacol apare în cale finalizării tronsonului de autostradă Lugoj – Deva, mai precis a lotului terminal – 4.

Pe acest lot construcţia a fost deja sistată din diverse motive, cele mai multe fiind legate de probleme de proiectare sau execuţie. Acum, noua „revelaţie”, ce ar putea întârzia destul de mult lucrările în zonă, e legată de o peşteră unde ar trăi câteva zeci de lilieci dintr-o specie protejată, pe cale de dispariţie. Pentru a nu perturba zburătoarele, va fi nevoie de amenajarea unui nou pasaj subteran, care nici măcar nu e la momentul de faţă în curs de proiectare.

„Se încearcă revizuirea acordului de mediu pentru că autostrada trebuie să treacă pe acolo. Nu sunt sute, mii de lilieci, sunt de ordinul zecilor. E specie protejată, aflată în top zece pe cale de dispariţie. Rezolvarea în acest caz sunt discuţiile purtate cu cei de la Mediu, pentru găsirea de soluţii alternative. Această alternativă îl reprezintă un pasaj, peste care se va pune pământ, se va înierba, în zona adiacentă liliecii vor avea loc pentru perpetuare”, spune şeful CNADNR, Cătălin Homor.

Liliecii şi faptul că, în urma unor explozii la o carieră din zonă „terenul a început să alunece un pic”, după cum s-a exprimat Cătălin Honor, sunt cele mai recente probleme legate de realizarea lotului 4 al tronsonului de autostradă Lugoj – Deva.  

„Vă daţi seama că şi aceste probleme descoperite recent vor întârzia execuţia. Dar aşa se lucrează la noi în ţară la autostrăzi – pe dos. În mod normal, la o asemenea construcţie se face studiul de fezabilitate şi toată documentaţia aferentă, se obţin toate avizele şi permisele, se rezolvă problemele de mediu, de descărcare arheologică, şi aşa mai departe. Abia după aceea e normal să bagi buldozerele. La noi, însă, se începe execuţia, după care se constată că apar tot felul de probleme. Pe acelaşi tronson a mai existat şi problema acelui cimitir tăiat de autostradă, şi mai e o haldă de steril care poate genera complicaţii serioase”, ne-a declarat Ionuţ Ciurea, vicepreşedintele Asociaţiei Pro Infrastructura.

Fiecare vietate cu pasajul ei

Guvernul anunţa, în 2013, că subtraversările pentru urşi care vor fi construite pe tronsonul de autostradă Lugoj – Deva vor costa Guvernul între 30 şi 32 de milioane de euro, fără aceste soluţii de traversare pentru mamifere mari proiectul fiind blocat.

Fostul premier Victor Ponta declara acum doi ani că pe acest tronson o porţiune de autostradă, finanţată din fonduri UE, nu putea fi realizată pentru că nu are aviz de mediu. Şi asta pentrz că nu s-a luat în calcul proiectarea unei subtraversări ecologice pentru urşi: „Nu reuşim să semnăm, pe bani europeni, un tronson de autostradă în regiunea Deva, pentru că n-am făcut subtraversarea pentru urşi. Probabil că pare comic, dar nu e nimic comic în chestia asta. Nu avem avizul de mediu pentru că trebuie să facem o subtraversare ecologică pentru urşi. Iubesc urşii, iubesc toate animalele, dar trebuie să facem şi autostrăzi, ca oamenii să trăiască în ţara asta, să nu mai moară pe drumuri în accidente de maşină, să putem să ne dezvoltăm economic, să facem nişte lucruri ca să ne folosim ţara asta bogată, să ne-o folosim bine, păstrând în acelaşi timp cât mai mult din natură”.

Reprezentanţii Asociaţiei Judeţene a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi Timiş declarau, însă, că acest gen de traversări pentru animale sălbatice sunt prevăzute la majoritatea lucrărilor mari de infrastructură rutieră din vestul Europei. Şi la AJVPS Timiş au venit consultanţi care se ocupă de autostradă să ceară o opinie avizată, însă asociaţia timişoreană nu are fonduri de vânătoare prin zonele în care trec segmentele de autostradă.

Totuşi, diferenţa faţă de ce se întâmplă în România este că, la autostrăzile din vestul Europei, aceste subpasaje de trecere sunt prevăzute de la începutul lucrării, nu post-factum, ca la autostrada Lugoj – Deva, unde ajung să coste zeci de milioane de euro tocmai din cauza realizării ulterioare. În plus, un lucru semnificativ în actualul context este şi că, deşi s-au făcut demersuri pentru realizarea acestor subpasaje pentru urşi, în valoare de 30 de milioane de euro, reprezentanţii AJVPS Timiş spun că pe acest segment nu există urşi. Aceste mamifere oricum, prin firea lor, evită zgomotele puternice, precum cele produse de un trafic de autostradă. Explicaţia era că aceste subpasaje nu sunt doar pentru urşi, ci şi pentru căprioare, mistreţi sau alte animale sălbatice din arealul în care se construieşte autostrada.

Print Friendly, PDF & Email