Lotul doi al autostrăzii Lugoj-Deva, sub spectrul demolării?

Autostrada Lugoj-Deva Foto ActualitateaFiind construit de aceiaşi antreprenori care s-au făcut remarcaţi prin tronsonul Sălişte-Cunţa, unde s-a decis demolarea după o sumedenie de note de neconformitate, lotul doi al autostrăzii Lugoj-Deva pare să fie şi el sub spectrul demolării. Ministerul Transporturilor încă analizează mostre luate de pe şantiere.

 

Incertitudine şi aşteptare

După prelevarea de mostre de pe poţiunile realizate ale lotului doi al tronsonului de autostradă Lugoj – Deva, Ministerul Transporturilor aşteaptă rezultatele complete ale testelor şi analizelor aferente, pentru a decide dacă se impune şi în acest caz demolarea unor porţiuni.

Cert este că, deocamdată, oficialii ministeriali nici nu confirmă, dar nici nu exclud această variantă, ministrul Dan Costescu considerând că, până nu primeşte rezultatul unor expertize complete, este prea devreme să vorbească despre o astfel de măsură.

Constructorul segmentului de autostradă Lugoj-Deva este acelaşi care a realizat şi lotul al treilea din autostrada Orăştie – Sibiu, care include celebrul tronson Sălişte-Cunţa, în cazul căruia s-a decis demolarea.

Conform unor surse din Ministerul Transporturilor, s-a cerut verificarea finalizării celor 17 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Acestea mai spun că demolarea va fi iniţiată în varianta în care se confirmă ipoteza vehiculată, legată de materialele de slabă calitate care ar fi fost folosite pe unele porţiuni ale lotului doi al autostrăzii Lugoj – Deva.

“Din păcate, aceasta continua să fie una dintre principalele cauze de nerespectare a graficelor de execuţie convenite iniţial. Se execută lucrări în mod necorespunzător, după care se strică aproape tot ce s-a făcut”, spune şi Ionuţ Ciurea, vicepreşedintele Asociaţiei Pro Infrastructura.

Probleme în cascadă

Povestea lotului doi al autostrăzii Deva-Lugoj a început “promiţător” încă de la faza de proiectare. Firma germană care şi-a adjudecat studiul de fezabilitate în baza căruia s-au licitat cele patru loturi de autostradă între Lugoj şi Deva a încasat peste 12,6 milioane de euro de la Compania Naţională de Autostrăzi, a predat documentaţiile, după care a intrat în insolvenţă.

Anul trecut, lucrările făcute pe tronsonul de autostradă Lugoj-Deva au ieşit în evidenţă mai mult prin greşelile de proiectare, care au dus la întârzieri şi creşteri de costuri. Recent, Ministerul Transporturilor a anunţat că intenţionează să regândească mai multe descărcări eficiente ale traficului de pe autostradă, care ar fi trebuit incluse de la început în proiect. Ultimul obstacol identificat este un cimitir de care proiectul nu a ţinut cont şi care a fost tăiat în două de autostradă, morţii trebuind să fie expropriaţi şi relocaţi. Aşadar, CNADNR a trebuit să mute morţii, pe bani de la buget, neoficial estimându-se că lucrarea de mutare ar fi costat 50.000 de euro. Aceasta ar putea reprezenta însă doar avansul acoperirii acestei greşeli de proiectare, pentru că o parte din localnici ar putea da în judecată CNADNR.

Asociaţia Proinfrastructura a solicitat CNADNR date privind chestiunile suplimentare neprevăzute de proiectarea iniţială care ar putea întârzia finalizarea tronsonului de autostradă Lugoj-Deva. Răspunsul este uimitor, confirmând că pe lângă scăpările iniţiale de proiectare, cu cimitirul traversat de tronson, proiectul autostrăzii ar putea fi întârziat pentru că acum cineva are „revelaţia” că este nevoie de un al treilea tunel, faţă de cele două prevăzute initial, pentru a se asigura îndeplinirea cerinţelor acordului de mediu. Scopul acestui tunel suplimentar ar fi de a nu afecta ecosistemul din zonă şi a asigura circulaţia animalelor sălbatice în zonă.

Reprezentanţii CNADNR mai spun că la această decizie s-a ajuns în urma discuţiilor purtate cu compania care asigură construcţia autostrăzii. Valoarea estimată pentru această nouă construcţie este de 35 de milioane de euro, ceea ce va duce la costuri suplimentare pentru întregul proiect  în valoare de 122 de milioane de euro.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

jurnalist Timpolis, mircea.pavelescu@timpolis.ro