Reprezentanţii C.F.R. au constatat, recent, că stadiul de execuţie a lucrărilor de modernizare pe unele tronsoane ale Coridorului IV pan-european este întârziat şi au cerut constructorilor să respecte termenele de finalizare prevăzute în contracte, respectiv 2014 şi 2015.
Verificări cu rezultate nesatisfăcătoare
Reprezentanţii direcţiei de specialitate C.F.R. care gestionează proiectele cu finanţare din fonduri europene au verificat în perioada 16 – 24 septembrie stadiul de execuţie a lucrărilor de reabilitare pe Coridorul IV pan-european.“Discuţiile purtate între reprezentanţii companiei şi reprezentanţii firmelor contractante s-au axat pe insuficienta mobilizare a constructorilor pe anumite tronsoane, unde lucrările de reabilitare au evoluat într-un ritm scăzut faţă de situaţia raportată în ultimele două luni, şi pe încadrarea în graficul de execuţie, astfel încât termenul de finalizare prevăzut în contracte să fie respectat”, spun reprezentanţii C.F.R.
Ca atare, pentru intervalul octombrie – decembrie 2013, reprezentanţii C.F.R. S.A. şi ai firmelor antreprenoare au semnat o minută, document prin care fiecare parte s-a angajat să ia măsuri pentru recuperarea întârzierilor înregistrate în graficul de execuţie a lucrărilor.
Verificările au vizat lucrările de reabilitare pe cinci tronsoane. Astfel, pe tronsonul Frontieră – Curtici – Arad, stadiul lucrărilor este de 33%. Contractul are o valoare de 248 de milioane de euro, fără TVA, şi a fost semnat în februarie 2012. La secţiunea Simeria – Coşlariu, tronsonul Vinţu de Jos – Coşlariu, lucrările au un grad de execuţie de 14,85%. Contractul se ridică la 176 de milioane de euro şi a fost semnat în decembrie 2011. În cazul secţiunii Coşlariu – Sighişoara, tronsonul Coşlariu – Micăsasa, stadiul fizic al lucrărilor este de 33,36%. Acordul în valoare de 172 de milioane euro fără TVA a fost semnat în aprilie 2012. Tronsoanele Micăsasa – Aţel şi Aţel – Sighişoara sunt realizate în proporţie de 12,7%, respectiv 17,15%. Acordul pentru modernizarea tronsonului Sighişoara – Aţel, semnat la începutul anului trecut, are o valoare de 208 milioane de euro fără TVA.
Oficialii C.F.R. susţin că reprezentanţii companiei i-au asigurat pe constructori că vor menţine dialogul cu diriginţii de şantier, verificarea pe teren a lucrărilor de reabilitare urmând a se face periodic, iar “firmele constructoare sunt obligate să se mobilizeze astfel încât desfăşurarea lucrărilor să respecte graficul de execuţie stabilit”.
Refacerea podului de la Cenad, o oportunitate pierdută
Reprezentanţii unor structuri sindicale feroviare locale spun că dacă autorităţile judeţene s-ar fi mobilizat în ultimii ani pentru refacerea podului feroviar de la Cenad, poate că acest culoar feroviar IV pan-european ar fi trecut prin Timiş, nu prin Arad. “Chiar dacă nu ar fi fost aşa, prin refacerea podului feroviar de la Cenad s-ar fi realizat o legătură fiabilă de transport feroviar cu vestul ţării, ceea ce ar fi adus foarte multe venituri la bugetele locale. Este, probabil, acelaşi lucru ca în cazul punctului de trecere rutier Cenad care nu a fost conceput de la început pentru traficul autocamioanelor, astfel că tirurile intră în ţară pe la Nădlac şi veniturile aferente rămân în judeţul vecin”, spune Petrică Stoian, liderul Sindicatului Feroviar Mişcare Comercial Timiş.
În momentul de faţă, călătoria pe calea ferată între oraşele mari ale Euroregiunii Dunăre-Criş-Mureş-Tisa, cum este Timişoara, Szeged sau Subotica, presupune o durată lungă de timp şi este posibilă doar cu utilizarea unor servicii al căror nivel de calitate lasă de dorit. Tocmai de aceea, refacerea podului feroviar de la Cenad ar însemna reluarea transportului feroviar internaţional pe această rută, ar aduce beneficii economice enorme nu doar Timişului şi Csongradului – principalele şi, de altfel, singurele judeţe susţinătoare ale acestui proiect –, ci întregii zone de vest a României.
Ultimele comentarii