Deşi sarabanda retrocedărilor controversate a început la cote maxime la Timişoara în anul 2000, deci în perioada când unul dintre partidele actualei coaliţii de guvernare era la putere, abia acum, câţiva reprezentanţi ai U.S.L. din Parlament par interesaţi de ce s-a întâmplat cu patrimoniul municipiului. Şi abia acum se fac interpelări pe această temă. Şi tot acum Inspecţia Judiciară a Ministerului Justiţiei răspunde, susţinând că a făcut controale, dar nu a găsit nicio neregulă la procesele care au făcut ca spitale şi şcoli din Timişoara să rămână, la propriu, în drum.
Interpelări târzii
În contextul recentelor scandaluri legate de evacuarea unor instituţii, în urma unor retrocedări mai mult sau mai puţin controversate, s-a lăsat să se înţeleagă, la nivelul administraţiei locale, că încă e posibilă recuperarea, prin justiţie, a clădirilor pierdute de Stat în condiţii neclare. Lucru care, spun surse din sistemul judiciar, ar fi tardiv, pentru că eventualele ilegalităţi legate de aceste retrocedări deja s-au prescris în multe cazuri, fiind demarate prin anul 2000 şi derulându-se la cote maxime până prin 2005.
Tardive sunt şi interpelările făcute acum de către diverşi parlamentari de Timiş, inclusiv ai U.S.L., pe tema acestor retrocedări. „Spitalele din Timişoara ajunse la mâna mafiei imobiliare” e doar unul dintre titlurile acestor interpelări, în care se precizează că „oraşul Timişoara se confruntă cu un caz malign de mafie imobiliară, în care, efectiv, s-a ajuns la situaţii şocante în care spitalele sau alte clădiri istorice au ajuns la mâna mafiei imobiliare” şi că „este vorba despre un număr foarte mare de proprietăţi din centrul Timişoarei, care au ajuns să intre în posesia unor clanuri de romi, ajungându-se la situaţii în care medicii, asistentele şi pacienţii sunt ameninţaţi cu aruncatul în stradă dacă nu se plăteşte la timp chiria, sau sunt deja evacuaţi, aşa cum s-a întâmplat la Spitalul Louis Ţurcanu.”
Sunt date ca exemplu, doar pe partea de spitale, Clinica O.R.L. şi Clinica de Balenofizioterapie a Spitalului Municipal, Ambulatoriul Spitalului Municipal de pe strada Mugurilor nr. 1 – 3 sau Secţia de Oftalmologie.
Într-o astfel de interpelare, făcută recent de senatorul P.S.D. Matei Suciu şi înaintată lui Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, se solicită o investigaţie amănunţită, „astfel încât să nu mai ajungem în situaţii de evacuare, mai ales că până şi autorităţile locale se simt neputincioase în faţa acestui fenomen acaparator”.
Ca în multe alte cazuri, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, deşi ar fi trebuit să fie mai implicat în chestiuni de acest gen, care ţin de patrimoniul administraţiei publice locale, deleagă responsabilitatea, susţinând că ministerul nu are competenţă legală de a investiga, constata sau întreprinde orice alt demers în situaţii ca cele semnalate. Şi că, de fapt, „caracterul ilicit al actelor şi faptelor care au generat fenomenul, precum, şi tragerea la răspundere a persoanelor care le-au săvârşit, după caz, este un atribut exclusiv al organelor statului cu atribuţii în domeniul jurisdicţional”.
În faţa acestor interpelări legate de retrocedările din Timişoara, Ministerul Dezvoltării Regionale consideră oportun „a se solicita şi punctul de vedere al Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor”, adică exact al instituţiei care a validat punerile în posesie, în cazul mult imobile retrocedate la Timişoara.
Inspecţia Judiciară nu ştie nimic
Mult mai interesant este însă răspunsul Ministerului Justiţiei la interpelările legate de retrocedările ce au favorizat mafia imobiliară la Timişoara.
Ministrul Robert Cazanciuc spune că în cazul clarificării aspectelor, în special ale actelor juridice care pot atrage răspunderea penală a persoanelor angajate în cadrul instituţiilor menţionate (Primărie, parchete, instanţe) a solicitat sprijinul Parchetului General, precum şi al Inspecţiei Judiciare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, entităţi abilitate să verifice existenţa unor cauze penale, respectiv să controleze activitatea procurorilor şi judecătorilor implicaţi în procedurile respective.
Şi, de la aceste sesizări, s-au făcut verificări şi s-a ajuns la concluzia că Inspecţia Judiciară nu ştie nimic, pentru că nu a primit nicio sesizare: „Din verificările efectuate prin intermediul C.S.M., am constatat că, până în prezent, Inspecţia Judiciară nu a fost sesizată cu privire la conduita profesională a vreunui procuror sau judecător care a soluţionat sau s-a pronunţat în vreuna din cauzele care au avut ca obiect retrocedarea unor imobile în oraşul Timişoara.”
Totodată, nici de sesizare din oficiu nu a putut fi vorba, Inspecţia Judiciară precizând că „nu a avut date şi indicii concrete care să stea la baza unei sesizări din oficiu în legătură cu conduita profesională a acestor magistraţi”: Aceasta în condiţiile în care chiar şi D.N.A. anchetează mai multe cazuri de retrocedare din Timişoara, în care sunt indicii mai mult decât concrete care arată încălcarea legii.
La Ministerul Justiţiei lucrurile stau altfel, însă, menţionându-se că „verificările care conduc la antrenarea răspunderii disciplinare a magistraţilor, precum şi cele care vizează răspunderea deontologică a magistraţilor ca urmare a încălcării normelor de conduită pot avea loc numai în condiţiile în care sesizarea adresată Inspecţiei Judiciare conţine date din care să rezulte indicii concrete cu privire la identificarea autorului şi a situaţiei de fapt”.
Inspecţia Judiciară nu pare dispusă să deschidă o anchetă doar pentru acest fenomen general al retrocedărilor controversate de la Timişoara, susţinând că afirmaţiile cu caracter general care vizează o posibilă complicitate a procurorilor şi judecătorilor pentru intrarea nelegală a unor imobile din Timişoara în posesia unor clanuri de romi, fără individualizarea unor fapte concrete privind conduita profesională a unui procuror sau judecător, nu pot determina sesizarea sa din oficiu.
Şi, ca de altfel, la majoritatea sesizărilor făcute pe această temă, din răspuns nu putea să lipsească „clasica” formulare legată de faptul că nu se poate interveni la nivelul instanţelor, în cazul unor procese în derulare, pentru că ar aduce atingere independenţei justiţie. În plus, mai spun oficialii Ministerului Justiţiei, declanşarea unor verificări cu privire la o eventuală soluţie care ar putea să o adopte instanţa de judecată excede competenţelor conferite de lege Inspecţiei Judiciare. Însă, în cazul de faţă, din câte se vede, lipsesc verificările şi în timpul procedurilor judiciare, şi după aceea.
Avocat: „Se ştia foarte bine ce se întâmplă la Timişoara”
Deşi acum Ministerul Justiţiei spune că Inspecţia Judiciară nu a avut niciun fel de sesizări şi nici indicii care să ducă la sesizarea din oficiu, surse din sistemul judiciar susţin că situaţia retrocedărilor controversate de la Timişoara era cunoscută foarte bine la nivel central, la Ministerul Justiţiei existând informări şi anchete inclusiv la nivelul fostului S.I.P.A. – Serviciul Independent pentru Protecţie şi Anticorup?ie al Ministerului Justiţiei.
„Nu este niciun secret şi se ştie foarte bine şi la Timişoara, şi la nivel central că dosarele de retrocedare vizând clădiri istorice din Timişoara ajungeau invariabil la aceleaşi complete, la aceiaşi judecători. Unii s-au pensionat acum, alţii au fost verificaţi şi au scăpat basma curată. Oricum ar fi, e prea târziu acum să se mai înceapă urmărirea penală împotriva lor, pentru că faptele s-au prescris. Însă pot fi atacate pe civil acele hotărâri judecătoreşti, şi se poate obţine, în ultimă instanţă, anularea retrocedării. Totul e să se vrea”, spune avocatul timişorean Carmen Obârşanu.
Aceasta susţine că situaţia legată de retrocedările controversate se cunoştea la nivelul S.I.P.A., şi mai departe, la Ministerul Justiţiei. „Au fost sesizări legate şi de retrocedările de imobile, şi de cele de metale preţioase către aceleaşi clanuri din Timişoara. Se vedea că lucrurile se desfăşoară cel puţin ciudat la unele instanţe. Am avut un astfel de proces de retrocedare, vizând o vilă de pe strada Trandafirilor, în care am reuşit să obţin în primă instanţă anularea procedurii, după care soluţia a fost infirmată la Tribunal. În unele cazuri se făceau revendicări în numele unor timişoreni care nu mai intraseră în ţară din anii ’70. În circumstanţe asemănătoare, neclarificate s-a pierdut şi Secţia 2 de Poliţie din Timişoara”, menţionează avocatul timişorean.
Ultimele comentarii